دستیابی سرب و روی انگوران به اهداف استخراج

 افتتاح معدن زیرزمینی سولفوره انگوران

به گفته فلاح، استخراج به روش زیرزمینی از سال‌ها پیش مطرح بوده که دلیل اصلی آن دسترسی سریع‌تر به ماده معدنی سولفوره و همچنین باطله‌برداری نسبتا زیاد به روش روباز برای این بخش از کانسنگ است.

فلاح خاطرنشان کرد: به‌طورکلی استخراج همزمان ماده معدنی روباز و معدن زیرزمینی نیازمند شرایط فنی خاص است و این طرح یکی از طرح‌های منحصربه‌فرد در معادن زیرزمینی است که شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در سال ۱۳۸۳ تهیه طرح پایه معدن زیرزمینی را به شرکت معدن زمین محول کرده است و به دنبال آن تهیه طرح تفصیلی توسط شرکت مذکور انجام پذیرفت.

به گفته وی، ذخیره بخش زیرزمینی معدن انگوران بالغ‌ بر یک‌میلیون و ۹۵۰ هزار تن بوده که با انجام اکتشاف حین استخراج این میزان ذخیره تابه‌حال به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن افزایش‌یافته است.

مدیر مجتمع سرب و روی انگوران با اشاره به اینکه عملیات اجرایی تونل‌های بازکننده و رمپ ارتباطی بین افق‌های معدن از سال ۸۵ تا ۹۳ انجام ‌شده، افزود: کل متراژ تونل‌ها، راه‌های ارتباطی، دویل تهویه و... بالغ‌بر ۴ هزار و ۲۰ متر بوده که در دوره بازگشایی معدن انجام‌گرفته است. برای ادامه عملیات اجرایی معدن زیرزمینی در سال ۹۵ قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا – هلدینگ تخصصی صنعت و معدن به‌عنوان راهبر و شرکت معدن زمین به‌عنوان مشاور و ناظر انتخاب شد.

به گفته فلاح، حداقل استخراج سالانه از معدن زیرزمینی این مجتمع ۱۲۰ هزار تن است که برای این منظور باید حداقل سالانه ۳ هزار و ۵۰۰ متر تونل (کارگاه استخراج) با سطح مقطع ۱۱ مترمربع حفاری و همچنین حداقل ۴۵ هزار مترمکعب در سال بتن‌ریزی انجام شود.

وی تاکید کرد: مجموع حفاری‌های اجراشده در دوره آماده‌سازی و تجهیز بالغ‌ بر ۷ هزار و ۴۷۰ متر است، علاوه بر آن بالغ ‌بر ۴ هزار مترمربع تاسیسات و ابنیه برای تجهیز کارگاه احداث ‌شده که شامل ساختمان اداری، خوابگاه کارگری، انبار، تعمیرگاه، آزمایشگاه بتن، غذاخوری، کمپرسور خانه، بچینگ بتن و... احداث‌ شده است.

مدیر مجتمع سرب و روی انگوران خاطرنشان کرد: به‌طور متوسط با اجرا و بهره‌برداری از معدن زیرزمینی این مجتمع حدود ۵۰۰ نفر نیروی انسانی به‌صورت مستقیم مشغول به کار هستند. این در حالی است که سرمایه‌گذاری انجام‌شده در دوره بازگشایی معدن زیرزمینی حدود ۷۰۰ میلیارد ریال بود؛ همچنین سرمایه‌گذاری انجام‌شده در دوره تجهیز و بهره‌برداری شامل ۵۵۰ میلیارد ریال در کنار سرمایه‌گذاری ارزی به مبلغ یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار یورو بوده است.

 طرح‌های توسعه‌ای شرکت

 فلاح در مورد طرح‌های توسعه مجتمع تصریح کرد: این مجتمع طرح پرعیارسازی دمپ‌های باطله معدن انگوران به روش سورتینگ با اشعه ایکس را در دستور کار قرار دارد. همچنین به‌منظور افزایش ذخیره معدن و شناسایی ذخیره‌های پیرامونی اکتشاف ماده معدنی در محدوده پروانه بهره‌برداری معدن برای سال ۹۹ پیش‌بینی ‌شده است. در همین راستا نقشه ۵۰۰۰/ ۱ و ۱۰۰۰/ ۱ و تهیه عکس هوایی با پهپاد انجام و در مرحله تجزیه ‌و تحلیل داده‌های نهایی است. پیش‌بینی می‌شود پس از تکمیل مطالعات اکتشافی، نقاط حفاری از طرف مشاور پیشنهاد و در دستور کار قرار گیرد.

مدیر مجتمع سرب و روی انگوران با توجه به وارداتی بودن ماشین‌های معدنی گفت: افزایش قیمت ارز و همچنین تحریم‌های اعمال ‌شده تاثیر مستقیم بر روند تولید و طرح‌های توسعه‌ای خواهد داشت، اما به‌رغم مشکلات فراوان تلاش مجتمع در راستای افزایش بهره‌وری و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی باعث شده مجتمع سرب و روی انگوران با جدیت و قدرت فراوان از مشکلات عبور کرده و به سمت اهداف توسعه‌ای حرکت کند.

وی افزود: بر این اساس پیرو فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید به‌رغم تحریم‌های موجود و افزایش قیمت ارز در چهارماه اول سال‌جاری استخراج ماده معدنی بیش از برنامه پیش‌بینی ‌شده بوده و تمام طرح‌های توسعه‌ای بدون توجه به تحریم‌ها در حال اجرا است.

 چالش پیش‌روی مجتمع سرب و روی انگوران

فلاح تصریح کرد: با توجه به وجود پتانسیل در اطراف معدن انگوران برای شناسایی این پتانسیل‌ها، انجام عملیات اکتشافی در منطقه موردنیاز است که تاکنون باوجود محدودیت‌های اعمال‌شده از طرف محیط‌زیست، منابع طبیعی، معارضین محلی و... این موضوع عملیاتی نشده است که در صورت رفع مشکل می‌توان ذخایر جدیدی را شناسایی و فعال کرد.

وی افزود: با توجه به مشکلات ایجادشده در زمینه حمل ماده معدنی و اعتصاب مکرر کامیون‌داران در خصوص افزایش کرایه حمل، این موضوع باعث شده ماده معدنی به‌صورت حداکثری و مناسب به دست خریداران و مصرف‌کنندگان نرسد.

مدیر مجتمع سرب و روی انگوران همچنین تاکید کرد: هم‌اکنون جاده دسترسی زنجان – دندی – معدن انگوران وضعیت مطلوبی ندارد که باید با همکاری کلیه ذی‌نفعان (اداره راه، معدن انگوران، خریداران ماده معدنی و...) نسبت به استاندارد آن اقدام شود.

 انتظار گردشگران انگوران برای دوران پس از کرونا

فلاح در مورد برنامه گردشگری مجتمع سرب و روی انگوران افزود: این مجتمع از اوایل سال ۹۸ به‌صورت رسمی برای اخذ مجوز و جذب گردشگر اقدامات خود را شروع کرد. این مجتمع بزرگ‌ترین معدن سرب و روی در خاورمیانه و دارای معدن سنگ عظیم تراورتن و معدن زیرزمینی با دو تونل به طول تقریبی هرکدام ۱۲۰۰ متر هم‌جوار است، این موضوع در کنار هم‌جواری با ورودی ییلاق ماه‌نشان که با توجه به وضعیت کوهستانی منطقه تنها راه ورود و خروج عشایر از این مسیر انجام می‌شود، دارای جذابیت گردشگری است. از طرف دیگر این مجتمع در مسیر راه زنجان به تکاب و بنای تاریخی تخت سلیمان قرار دارد، بنابراین با این شرایط مجتمع در اولویت اخذ مجوز جذب گردشگر قرار گرفت.

به گفته وی، براساس برنامه‌ریزی که در معدن انگوران صورت گرفته بازدید از پیت معدنی انگوران، معدن زیرزمینی سولفوره، معدن تراورتن و ورودی ییلاق از جاذبه‌های گردشگری این معدن محسوب می‌شود.

مدیر مجتمع سرب و روی انگوران تصریح کرد: هم‌اکنون معدن سرب و روی انگوران اقدام به آماده‌سازی واحدهای اقامتی در داخل این مجموعه در راستای اسکان تورهای گردشگری معدنی کرده است.

فلاح تصریح کرد: با توجه به آماده‌سازی امکانات، پیگیری‌های مداوم، همکاری و همیاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان، فرمانداری ماه‌نشان و دیگر ارگان‌های ذی‌ربط در خردادماه سال جاری این مجتمع که از واحدهای بزرگ و فعال زیرمجموعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است، ‌موفق به اخذ اولین مجوز جذب گردشگری معدنی کشور شد.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون امکانات مجتمع برای پذیرش گردشگر از سراسر کشور مهیا است که امیدواریم با بهبود وضعیت استان و جامعه از لحاظ بیماری کرونا به‌زودی شاهد حضور گردشگران در مجتمع معدنی سرب و روی انگوران باشیم.