جی‌بی‌اس، یک شرکت صنایع غذایی برزیلی است که با در اختیار داشتن بیش ‌از ۴۰۰ کارخانه و دفاتر تجاری در پنج قاره آمریکا، آسیا، اروپا، آفریقا و اقیانوسیه، بزرگ‌ترین تولید و توزیع‌کننده گوشت است.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از نشریه‌گاردین، این سوپر‌مارکت زنجیره‌ای اعلام کرده است، بریتانیا باید در زمینه زنجیره‌های تامین، کنترل لازم را برای نظارت بر جنگل‌زدایی انجام دهد. آلمان همچنین در حال تهیه قانونی است که بر زنجیره‌های تامین، نظارت دقیق داشته باشد، گفته می‌شود آنگلا مرکل نیز از آن حمایت کرده است. بنابر نظرسنجی «یوگاو» بیش از نیمی از مردم انگلیس گفته‌اند، فرآورده‌های گوشتی که باعث از بین رفتن جنگل‌ها می‌شوند را مصرف نخواهند کرد.

گروه تسکو، بزرگ‌ترین خرده‌فروشی در انگلستان است که در ۱۲ کشور دنیا نیز فعالیت دارد و از نظر درآمد، سومین شرکت بزرگ خرده‌فروشی در جهان است.

دیو لوئیس، مدیرعامل گروه تسکو گفت: «امروز ما از دولت می‌خواهیم که به عنوان بخشی از استراتژی موادغذایی خود، شرکت‌های موادغذایی را موظف کند تا در مورد زنجیره‌های تامین، نظارت لازم را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که تمام موادغذایی فروخته شده در انگلستان عاری از عوامل تخریب جنگل‌ها است. ما، خود در این زمینه پیشرفت‌هایی داشته‌ایم؛ اما قادر نیستیم به تنهایی این مساله را حل کنیم.»

تسکو اعلام کرد از سال ۲۰۱۸ میلادی فروش گوشت برزیلی را در فروشگاه‌های این شرکت ممنوع کرده است. شرکت جی‌بی‌اس اظهار داشته است که متعهد می‌شود جنگل‌زدایی را در سراسر زنجیره تامین خود پایان دهد.

آنا جونز، رئیس پروژه جهانی جنگل‌ها در کمپین گرین‌پیس انگلستان، با بیان اینکه بزرگ‌ترین جنگل‌های بارانی جهان به عنوان «یک اکوسیستم بزرگ است که به تنظیم آب و هوا کمک می‌کند» و نقش بسیار مهمی در ثبات آب‌وهوا دارد، گفت: «چریدن گله‌ها بزرگ‌ترین عامل از بین رفتن جنگل‌ها در آمازون است.»

شرکت جی‌بی‌اس طی مدت کمی بیش از یک سال، ۵ مرتبه در مورد مسائل مربوط به مزارع مرتبط با از بین رفتن جنگل‌ها در آمازون مقصر شناخته شده است.