روزهای متفاوت در انتظار صنعت سیمان

 در این میان سازندگان مسکن و ساختمان یکی از عمده‌ترین گروه‌هایی هستند که معتقدند گرانی سیمان مسکن را دچار تورم می‌کند و دولت نباید این اجازه را به تولیدکنندگان بدهد. در مقابل تولید کنندگان صنعت سیمان تورم ۴۰۰ درصدی مسکن را در دوسال اخیر بدون افزایش قیمت سیمان مثال می‌زنند تا ثابت کنند در شرایطی که سیمان با ارزان‌ترین قیمت به دست سازندگان رسیده، اما قیمت‌ها رشد سرسام آوری را تجربه کرده است. اظهارنظری که به نظر بیراه نیست؛ همچنان که به اذعان کارشناسان هزینه‌های سیمان کمتر از یک درصد قیمت ساخت را در برمی‌گیرد که در مقایسه با استانداردهای جهانی این عدد بسیار ناچیز است.

از طرفی این روزها شاخص بورس تهران به حدود ۲ میلیون واحد رسیده است و شرکت‌های سیمانی بسیاری در این بازار حضور دارند. در چنین شرایطی برخی از شرکت‌های سیمانی توانسته‌اند ظرف مدت کوتاهی با برنامه‌ریزی درست و سرمایه‌گذاری‌هایی هم‌راستا با تولید سیمان، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را به ارمغان بیاورند. سیمان لار سبزوار به‌رغم اینکه ظرفیت عملی یک درصد تولید سیمان کشور را داراست اما توانسته در بازار سرمایه توجه سهامداران را به خود جلب کند. در مجمع اخیر شرکت هم به عنوان نخستین شرکت سیمانی، تجدید ارزیابی سرمایه در بخش تجهیزات را به تصویب رساند. اقدامی‌که به نظر می‌رسد در آینده باید توسط سایر شرکت‌های این صنعت هم انجام شود.

 افزایش ۵۲۷ درصدی سرمایه از محل تجدید ارزیابی

علیرضا امیرفراهانی، مدیرعامل «سیمان لار سبزوار» در رابطه با مجمع اخیر شرکت به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: مجمع فوق‌العاده شرکت با حضور بیش از یک سوم اعضا با حضور  ناظران و بازرسان با رعایت تمامی ‌دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد که همزمان به صورت الکترونیک هم مراسم برای سهامداران پخش شد. بعد از اینکه طرح توجیهی تجدید ارزیابی سرمایه شرکت ارائه شد، افزایش ۵۲۷ درصدی سرمایه به تصویب مجمع رسید.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» که این افزایش سرمایه چه تاثیری بر سهام سیمان سبزوار می‌گذارد؟ عنوان می‌کند: در وهله نخست تعداد سهام سهامداران ۲۷/ ۶ برابر افزایش می‌یابد، اما طبیعتا در ارزش سهام تغییری ایجاد نمی‌شود، اما به هر حال می‌توان گفت با توجه به اینکه شرکت وارد ریل سودآوری شده است، می‌توان آینده خوبی را برای سهامداران پیش‌بینی کرد.

 افزایش سرمایه از محل سود انباشته در سال آینده

امیرفراهانی می‌افزاید: تا سال ۹۶ شرکت‌ها پیش‌بینی بودجه و سود را  هر سه ماه، ارائه می‌کردند، اما بعد از این سال سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف عمق بخشیدن به تحلیل سهامداران این ارائه را برای شرکت‌ها حذف کردند. براساس بررسی‌ها، صورت‌های مالی ۶ ماهه و ۹ ماهه سال مالی سیمان سبزوار حدود ۱۰۰  میلیارد تومان در سال مالی جاری سودآوری خواهد داشت. از طرفی با توجه به افزایش قیمت سیمان در سال‌جاری، قابلیت تقسیم سود مطلوبی خواهیم داشت؛ به همین منظور در نظر داریم در سال مالی آینده مجدد افزایش سرمایه را این بار از محل سود انباشته در دستور کار قرار دهیم.

مدیرعامل سیمان سبزوار تصریح می‌کند: در حال حاضر هزینه و درآمد شرکت‌های سیمانی به صورت دفتری ارائه می‌شود و باید هر چه سریع‌تر تجدید ارزیابی دارایی‌ها در صنعت سیمان اتفاق بیفتد. در واقع شرکت‌های سیمانی به دلیل شرایط بازار سرمایه در رقابت تولید و فروش راهی جز این ندارند. این اقدام قطعا توجه بیشتر سهامداران را به سهام سیمانی جلب می‌کند؛ در سالیان گذشته سرفصل زمین توسط برخی شرکت‌های سیمانی تجدید ارزیابی شده بود، اما برای نخستین بار است که تجهیزات مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. البته ما قصد تجدید ارزیابی زمین و ساختمان‌ها را هم داشتیم، اما شرایطی که بورس تعیین و این کار را مشروط به دارا بودن سند کرد، باعث موکول شدن کار به آینده شد، چرا که گرفتن سند برای تک‌تک ساختمان‌ها و سوله‌هایی که در ۷۰ کیلومتری شهر و در بیابان قرار دارند، فرآیندی زمانبر بود.

وی تصریح کرد: با توجه به تجدید ارزیابی‌هایی که در صنعت سیمان انجام خواهد شد و از طرفی عدم تناسب قیمت سیمان با نرخ تورم به نظر می‌رسد  این شرکت‌ها به سود مطلوبی برسند. قیمت هر تن سیمان از درب کارخانه کمتر از ۳۰۰ هزار تومان است در حالی که باید هر تن سیمان به نرخ بین‌المللی یک میلیون تومان و براساس نرخ تورم داخلی حدود ۵۰۰ هزار تومان باشد و قطعا در دو سال آینده بر اساس قاعده بازار، سیمان به ارزش ذاتی خود می‌رسد. اگر به این عدد هر ساله ۳۰ درصد تورم سالانه را هم اضافه کنیم، در مجموع ظرف دو سال قیمت هر تن سیمان به یک میلیون تومان می‌رسد. این نکته را هم باید مدنظر داشته باشیم که شرایط فعلی منجر به کاهش تولید تا ۳۰ درصد خواهد شد و با توجه به ثابت بودن عرضه و انتظارات تورمی ‌افزایش قیمت تسریع می‌شود.

 آینده صادرات سیمان شرق و غرب کشور

وی با اشاره به اینکه چشم‌انداز روشنی برای صادرات بخش  سیمان وجود ندارد، تصریح می‌کند: در حالت کلی با توجه به وضعیت فعلی، چشم‌انداز مثبتی نمی‌توان برای بخش صادرات صنعت سیمان متصور شد. کمااینکه از سال گذشته صادرات سیمان ما به کشور ازبکستان متوقف شده و از منظر دیپلماسی اقدامی ‌انجام نشده است. حتی با وجود اینکه کشور ازبکستان محدودیت‌ها را برداشته، اما به دلیل شرایط کرونا اتفاق مثبتی نمی‌افتد. نکته نگران‌کننده برای تولیدکنندگان سیمان غرب کشور اینجاست که کشور عراق ظرفیت تولید خود را در بخش سیمان بالا برده است و این اتفاق برای تولیدکنندگان سیمان در غرب کشور می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. در خصوص تولیدکنندگان سیمان شرق کشور، اما وضعیت متفاوت است. به این معنا که کشورهای آسیای میانه رشد اقتصادی نسبتا خوبی را تجربه کرده‌اند و قابلیت صدور سیمان به این کشورها وجود دارد. همچنین کشور چین هم برخی از کارخانه‌های استان‌های غربی چین را به دلیل تولید گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا تعطیل کرده و این عامل می‌تواند منجر به صادرات سیمان به چین شود. در کنار این اتفاقات چنانچه افغانستان هم تا حدودی رنگ آرامش را ببیند به خاطر  نداشتن کارخانه سیمان مقصد بسیار خوبی برای صادرات به‌ویژه تولیدکنندگان شرق کشور خواهد بود که امیدوارم با راه‌اندازی راه‌آهن خواف – هرات این مهم هرچه سریع‌تر عملیاتی شود.