مدرنیزاسیون ساخت‌وساز با سازه‌های ترکیبی

این گفته‌ها بخشی از صحبت‌های مدیرعامل شرکت فولاد گستر آتنا است. وی با بیان مطلب فوق افزود: با اینکه تحریم‌ها به تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور فشار وارد کرده و موجب اختلال مقطعی در امر صادرات شده است، اما تحریم‌های داخلی بیش از تحریم‌های آمریکا به تولیدکنندگان صدمه می‌زند.

محمد قنبری در خصوص وضعیت کارخانه فولاد گستر آتنا اظهار کرد: این کارخانه در شرق استان ایلام، منطقه سرابله ناحیه صنعتی شباب، با هدف تامین لوله و پروفیل صنعتی و ساختمانی در کشور و صادرات به کشورهای منطقه، خصوصا کشورهای غرب ایران، حاشیه خلیج‌فارس و همسایه‌های حوزه دریای خزر، احداث‌ شده است. فولاد گستر آتنا با هدف ارتقای صنعت ساخت‌وساز در کشور و بهبود شیوه ساختمان‌سازی، با اتکا به دانش و تجربه متخصصان داخلی و با استفاده از توان فنی و علمی مهندسان ایرانی موفق به احداث این کارخانه شد که برای تحقق این امر حدود ۲۵ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی و ۵۰ میلیارد تومان آورده سهامداران صرف شده است و توانسته با همکاری مدیران استانی ایلام کارخانه آتنا را راه‌اندازی کند. وجود این کارخانه در استان ایلام که ازجمله مناطق کمتر توسعه‌یافته مرزی کشور است توانسته در بهبود وضعیت اشتغال جوانان در این استان نقش داشته باشد و حدود ۷۰ نفر پرسنل شاغل در این شرکت از مهندسان متخصص در کشور هستند که توسط متخصصان داخلی و مهندسان ژاپنی در چند مرحله آموزش‌ دیده‌اند.

وی گفت: همان‌طور که می‌دانید کشور ما روی کمربند زلزله قرار دارد و طی سالیان گذشته به علت رعایت نکردن ساخت‌وساز ایمن و باکیفیت، خسارات جانی و مالی فراوانی در کشور داشته‌ایم و زمان آن رسیده است که با تغییر روش ساخت‌وساز سنتی از این تلفات و آسیب‌های وسیعی که به هموطنان تحمیل می‌شود، جلوگیری کنیم. از این رو، فولاد آتنا با رویکرد بهینه کردن صنعت ساخت‌وساز در کشور، از ۱۰ سال گذشته روی این ایده تمرکز کرده  و امیدوار هستیم بتوانیم با مدرن‌سازی شیوه ساخت‌وساز تحولی چشمگیر در کشور ایجاد کنیم، چراکه استفاده از این مقاطع در سازه‌های فلزی و حتی سازه‌های کامپوزیت (ترکیب‌شده با بتن)، می‌تواند به مقاوم‌سازی در برابر زلزله، کاهش هزینه‌های ساخت و اجرای سریع‌تر پروژه‌ها کمک قابل‌توجهی کند. این در حالی است که روش‌های سنتی ساخت‌وساز در کشور با هزینه‌های بیشتری همراه است، زمان بسیار بیشتری می‌برد و کیفیت و مقاومت کافی در برابر بارهای جانبی ناشی از زلزله را ندارد تا جایی که هنگام زلزله به‌راحتی فروریخته و حتی فرصت فرار هم به ساکنان نمی‌دهد.

قنبری افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد آتنا، ۴۵۰ هزار تن در سال است و به‌تدریج از حالت ابتدایی خارج ‌شده و ظرفیت تولیدی خود را تکمیل می‌کند تا به ۲۰ درصد از ظرفیت ۴۵۰ هزار تنی سالانه خود برسد. مزیت فولاد آتنا و محصولات آن در ضخامت و ابعاد لوله و پروفیل‌های تولیدی است و خط تولید ما قابلیت تولید این مقاطع از ضخامت ۵/ ۴ تا ۱۶ میلی‌متر را دارد و به روش نورد سرد و با جوش القایی فرکانس بالا یعنی جوش ERW (با دستگاه جوش ساخت نروژ) تولید و این شیوه تولید مدرن باعث افزایش مقاومت در سازه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این شرکت عضو سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور است، افزود: کاربرد لوله و پروفیل‌های ستونی در انواع سازه‌ها که در ضخامت‌های بالا تولید می‌کنیم، با کاربرد لوله و پروفیل سبک متفاوت است؛ استانداردها و دستورالعمل‌های کاربردی این دو نوع لوله و پروفیل نیز با یکدیگر تفاوت دارد. ازاین‌رو، این شرکت در کنار ارائه محصولات با سایزهای مختلف، یک گروه متشکل از مهندسان طراح و مشاوران فنی را تشکیل داده است تا در همه مراحل مصرف‌کنندگان، طراحان و سرمایه‌گذاران را در جهت نحوه استفاده صحیح از این نوع مقاطع (HSS) راهنمایی کنند و طریقه استفاده از این مقاطع در طراحی مطابق با استانداردها و آیین‌نامه‌های رسمی باشد. مدیرعامل شرکت فولاد گستر آتنا با بیان اینکه در این سال‌ها توانسته‌اند به‌‌رغم وجود تحریم‌ها، پیشرفته‌ترین خط تولید کاملا اتوماتیک را از ژاپن وارد کنند، عنوان کرد: از دو ‌سال گذشته تولید مقاطع HSS را باکیفیت بسیار بالا و مطابق با استانداردهای بین‌المللی شروع کرده‌ایم که از جمله این استانداردها، استاندارد

ce)EN-۱۰۲۱۹)،مجموعه استانداردهای مدیریت کیفیت تولید (استاندارد ایزو) و نیز استاندارد ملی ۱۷۰۰۳ است و همگی از شرکت‌های معتبر بین‌المللی اخذ شده است.

وی اعلام کرد: ازآنجاکه این مقاطع در صنایع مختلف ازجمله ساخت‌وساز، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع شهرسازی، صنایع فرودگاهی، صنایع ماشین‌سازی، صنایع آب و نیرو و بسیاری از صنایع دیگر کاربرد دارد، بخش زیادی از صنایع کشور، مشتریان این محصول محسوب می‌شوند و عمده تولیدات نیز به‌صورت لوله و پروفیل‌های ستونی هستند که با سطح مقطع مربع، مستطیل و لوله تولید می‌شوند. همچنین لوله‌های تولیدی علاوه بر کاربردهای صنعتی و ساختمانی، می‌تواند به‌عنوان لوله‌های آب نیز استفاده شود و همچنین در طرح‌های توسعه آینده، امکان تولید لوله‌های انتقال گاز نیز وجود دارد. قنبری با اعلام اینکه در یک سال اخیر توانستیم به برخی از کشورهای منطقه صادرات داشته باشیم و در بخش داخلی نیز در مقایسه با حجم تولید، فروش نسبتا خوبی داشتیم ادامه داد: در یکی، دو سال گذشته توانستیم با شرکت در نمایشگاه‌های مهم و تبلیغات هدفمند، این مقاطع را معرفی و مزایای استفاده از آن را در سازه‌های فلزی به‌صورت فنی برای مشتریان داخلی و خارجی تبیین کنیم.

وی تصریح کرد: قطعا برای شروع هر کاری به‌ویژه امر تولید، مشکلات متعددی وجود دارد. این امر، برای شرکت ما که از تجهیزات خارجی استفاده می‌کند، نمود بیشتری داشت، ولی یک کارآفرین مصمم در مقابل همه سختی‌ها اعم از داخلی و خارجی، مقاومت و در این دوران تلاش می‌کند تا با ایجاد گروه قوی و خلاق بتواند موانع را برطرف و تحریم‌های خارجی را مدیریت کند. در حال حاضر تلاش می‌کنیم به‌رغم مشکلات داخلی و خارجی به اهداف تعیین‌شده شرکت دست ‌یابیم و تحقق این اهداف مستلزم آن است که مدیران استانی توجه داشته باشند که تفکر گروهی و تیمی می‌تواند کشور را به رونق تولید، اقتصاد مقاومتی و بهبود اشتغال برساند.

مدیرعامل شرکت فولاد گستر آتنا گفت: ممکن است برخی مدیران منطقه‌ای یا در سطح وزارتخانه بعضی از دستورالعمل‌ها و مقررات را به‌صورت مقطعی وضع کنند که جایگاه قانونی آنها این اجازه را می‌دهد و ازنظر قانون هم صحیح باشد، اما ترکیب این قوانین و دستورالعمل‌ها و شرایط کنونی، کار را برای تولیدکنندگان سخت‌تر می‌کند؛ بنابراین همه وظیفه ‌داریم برای رسیدن به یک ایران مقتدر و رونق تولید، مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری که طی سال‌های اخیر، تولید و مسائل اقتصادی کشور را به‌عنوان هدف اصلی قرار داده‌اند، اهداف و استراتژی‌ها و تاکتیک‌های مدنظر را در این جهت طراحی و اجرا کنیم.

قنبری خاطرنشان کرد: تامین درآمدهای کشور از مالیات به‌طورکلی، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. همان‌طور که در بسیاری از کشورها مالیات ارزش‌افزوده به میزان قابل‌توجهی از مصرف‌کننده نهایی دریافت می‌شود. وی تصریح کرد: درست است که تحریم در امر تجارت بین‌المللی کشور اخلال ایجاد کرده، اما می‌توان با هوشمندی بر این مشکل غلبه کرد. در واقع، برخی تجار منطقه‌ای با راه‌های دور زدن تحریم آشنا هستند، زیرا تحریم‌ها زمانی مشکل‌ساز می‌شوند که طرفین معامله بخواهند از سیستم‌های دلاری یا سوئیفت که تحت کنترل هستند، برای مبادلات پولی استفاده کنند. با ‌وجود این، مسیرهای ارتباطی برای مراودات تجاری ایران با کشورهای منطقه بسته نیست و می‌توان با هوشمندی بر این مشکل غلبه کرد؛ قطعا از طریق مبادله با پول‌های ملی دو کشور و راه‌حل‌های موردتوافق طرفین، چنین فعالیت‌های تجاری امکان‌پذیر است.

P28 (2) copy

P28 (1)