کشاورزی بدون ماشین‌آلات پیشرفته توسعه نمی‌یابد

در این میان به اعتقاد کارشناسان، استفاده از عملیات مکانیزاسیون در کاشت، داشت و برداشت محصولات باعث افزایش ۳۰ تا ۶۰ درصدی محصول می‌شود که علاوه بر افزایش درآمد برای کشاورزان باعث حفظ محیط‌زیست نیز می‌شود.

در همین راستا فائقه اصانلو، مدیرعامل گروه صنعتی تیداپارس گفت: تولیدات این شرکت در بخش ماشین‌های گلخانه‌ای شامل خط تولید بانک نشا، ماشین بذرکار سینی نشا (سیدر)، روبات پیوندزن نشا، خاک پرکن گلخانه (گلدان پرکن و کیسه‌پرکن)، مه پاش (رطوبت ساز)، بوم آبیاری ماشین بسته‌بندی محصولات کشاورزی خشک‌کن سبزی و میوه‌ ماشین‌های زراعی از جمله نشاکار مزرعه، انواع کودپاش‌های دامی‌ زراعی و صیفی ویژه مزارع و باغات دستگاه کودریز مالچر و ماشین‌های صنعتی نیمه فرمینگ جهت تولید انواع سینی نشا است؛ این شرکت توانسته برای اولین بار روبات پیوندزن نشا را در ایران و خاورمیانه تولید کند.

وی اظهار کرد: با توجه به تحریم و مشکلات سیاسی داخلی که منجر به رکود بی‌سابقه و کاهش ارزش پول ملی شده است، امکان واردات دستگاه‌های مدرن به کشور بسیار محدود شده و بخش بزرگی از کارگران افغانستانی را از دست ‌داده‌ایم. هر چند در حال حاضر می‌توانیم با مکانیزاسیون کشاورزی علاوه بر تولید باکیفیت مشکل نبود کارگر را حل کنیم.

اصانلو بابیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین مشکل موجود برای صادرات پروسه انتقال ارز است و مشتری برای خرید نمی‌تواند مانند همه کشورهای دنیا با ایران تعامل داشته باشد، افزود: بخشی از تولیدات این شرکت در خاورمیانه نیز مشابه ندارد؛ اما به دلیل تحریم‌ها و مشکلات ترانسفر‌های مالی و ارزی با ظرفیت کامل در حال فعالیت نیستیم؛ درحالی‌که سابق بر این صادرات خوبی به جمهوری آذربایجان، عراق، قطر و تاجیکستان داشته‌ایم و مذاکرات خوب برای ارسال ماشین‌های تولیدی به کشور هند و ایتالیا داشته‌ایم و در حال حاضر نیز همچنان از برخی کشورها درخواست ارسال تولیداتمان را داریم، اما مشکلات ذکرشده باعث شده دست و پای تولیدکنندگان از جمله ما محدود شود.

مدیرعامل تیدا پارس با اشاره به اینکه بومی‌سازی و جلوگیری از خروج ارز دو مولفه اصلی برای تولید ماشین‌های کشاورزی و گلخانه‌ای است، تاکید کرد: تولید ماشین‌آلات داخلی با توجه به شرایط و آب‌وهوای کشور امری ضروری است، اما باید این نکته را یادآور شد تولید داخلی زمانی حیاتی می‌شود که برخی از بازرگانان بدون تخصص و سرمایه و آگاهی کافی ماشین‌آلاتی را وارد کشور می‌کنند که صرفا سود و منافع خود را لحاظ می‌کنند و توجهی به بحث تامین قطعه، آموزش و خدمات پس از فروش ندارند؛ این موضوع علاوه بر هدررفت ارز کشور ایجاد زباله‌های صنعتی است که نه‌تنها دغدغه کشاورزان را حل نمی‌کند، بلکه مانعی برای تلاش برای تولید محسوب می‌شود.

به گفته مدیرعامل تیداپارس، بخشی از امر تولید تجهیزات و ماشین‌آلات این شرکت به علت نیاز به تکنولوژی خاص برون‌سپاری می‌شود؛ به‌طور مثال برخی از قطعات ماشین‌آلات این شرکت نیازمند برش‌های لیزری یا تکنولوژی رنگ‌های خودرویی است که این بخش‌ها نیز مدیریت می‌شود تا محصول نهایی در حد استانداردهای جهانی تولید شوند.

بزرگ‌ترین تولیدکننده پکیج ماشین‌آلات گلخانه‌ای در ادامه افزود: تولید ماشین‌آلات تیدا پارس علاوه بر اشتغال‌زایی مستقیم اشتغال‌زایی غیرمستقیمی ‌برای واحدهای دیگر نیز دارد. کامل‌ترین تجهیزات انواع گلخانه‌ها در گروه صنعتی تیداپارس تولید می‌شود و به اذعان گلخانه‌داران و کشاورزان ماشین‌آلات تولیدی تیدا پارس باعث افزایش تولید، سرعت، بهره‌وری و ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی و افزایش سودآوری برای گلخانه‌داران و کشاورزان می‌شود برای نمونه فقط سرعت بذرکار سینی نشا در یک ساعت معادل با ۸ ساعت کار مستمر ۱۸ کارگر است.

اصانلو بابیان اینکه روبات پیوند، نشا اولین بار در گروه صنعتی تیدا تولید شده است، اظهار کرد: اگر کشاورزی  بخواهد محصولات ارگانیک تولید کند و استفاده از آفت‌کش‌ها و سموم و کودهای شیمیایی را در تولید برخی محصولات کشاورزی به حداقل برساند، باید استفاده از نشا پیوندی به‌جای نشا معمولی را در دستور کار خود قرار دهد. نشای پیوندی به دلیل استفاده از پایه مقاوم، مصرف کود و سم و آب را بسیار کاهش داده، مقاوم به شوری خاک و عوامل بیماری‌زا است و گزینه بسیار خوبی برای امکان تولید محصول ارگانیک است؛ نشاء پیوندی یک نشای بسیار باکیفیت برای کشت محسوب می‌شود و تناژ برداشت و کیفیت محصول حاصله نسبت به محصول مشابه که از نشای معمولی حاصل‌شده بسیار بالاتر است و در نهایت سود خوبی را عاید کشاورز خواهد کرد و در زمینه صادرات هم قدرت رقابت بالایی را به محصولات ایران خواهد داد. ماشین پیوندزن نشا تیداپارس فقط با یک اپراتور می‌تواند نشای پیوندی با سرعت و دقت بالا را تولید کند.

اصانلو در ادامه در خصوص فعالیت‌های جدید شرکت گفت: ما به دنبال گسترش فعالیت و اشتغال‌زایی هستیم، اما گران شدن فولاد نظم مدیریت تولید را متاثر کرده است. وقتی قیمت فولاد در چند ماه ۵/ ۲ برابر می‌شود، نمی‌توان انتظار رشد اندکی در قیمت ماشین‌آلات تولیدی داشت. تصمیم‌گیران حکومتی باید بدانند کشاورزان اقشار آسیب‌پذیری هستند و تحمیل هر نوع فشار مالی مضاعف آنها را به سمت تولید سنتی سوق می‌دهد که این موضوع نیز به ضرر کشور و محیط‌زیست است.

به گفته اصانلو، کشاورزی و گلخانه و صنایع بسته‌بندی، بدون حضور ماشین‌آلات محکوم ‌به فناست، اما متاسفانه بار تمامی‌ مشکلات بر دوش تولیدکنندگان است و ساختارهای حکومت در ایران رغبت و علاقه واقعی جز در حرف و ادعا برای حمایت از تولید ندارند با تمامی ‌این مشکلات ما در گروه صنعتی تیداپارس به دنبال ارتقای تولیدات و نوآوری هستیم تا بتوانیم حضور موثری در بازارهای جهانی داشته باشیم. در این راستا تولید ماشین‌آلات بسته‌بندی نیز در شرکت ما در مراحل پایانی خود قرار دارد، چراکه به‌وضوح می‌بینیم بعد از مشکلات ترانسفر مالی، فله‌فروشی و عدم تمرکز بر بسته‌بندی صحیح یکی از مشکلات اصلی صادرات محصولات کشاورزی و باغی در کشور است. مدیرعامل گروه صنعتی تیداپارس تصریح کرد: حالا که حکومت، سرانجام تکیه ‌بر درآمدهای نفتی را چشیده توجه کارشناسی و علمی ‌در تولیدات مهندسی را در برنامه‌های خود قرار دهد؛ این امر مستلزم آن است که ارکان مختلف حاکمیت در این روند هماهنگ باشند؛ چون تصمیم‌گیری‌های جزیره‌ای عرصه را بر تولیدکننده تنگ‌تر خواهد کرد.