وارد حوزه ساخت داروهای گیاهی می‌شویم

این عده باور دارند اگر مسوولان نیم‌نگاهی به تولیدات داخلی  داشته باشند،  این شرکت‌ها می‌توانند بازار منطقه را قبضه کنند. این نگاه‌ها در حالی بیان می‌شود که برخی برندهای بهداشتی و آرایشی در ایران نزدیک به یک قرن قدمت دارند. در بین این برندها، برند نام‌آشنای «عطرآگین» برای بسیاری از مردم نوستالژیک است. شرکت عطرآگین در سال ۱۳۱۵ و بیش از ۸۰ سال پیش در خیابان ناصرخسرو تهران احداث و راه‌اندازی شد. این شرکت در ابتدا و تا سال ۱۳۵۸ یک شرکت دارویی بود که از سال ۱۳۵۸ به عطرآگین تغییر نام داد و وارد حیطه آرایشی و بهداشتی شد. بنیان‌گذار عطرآگین جلال بدخشان بود. پس از انقلاب و از سال ۱۳۵۸ محمدمهدی کامکار مدیریت این مجموعه را بر عهده می‌گیرد. هم‌اکنون این مجموعه زیرمجموعه‌‌هایی دارد و با برندهای مطرح دیگر نیز همکاری دارد. برندهایی همچون رنه، موبان، تیلا، صمیم و ویشکا زیرمجموعه عطرآگین به شمار می‌روند.

 میزان تنوع محصولات عطرآگین

«دنیای‌اقتصاد» با اکبر معمارزاده، مدیر کارخانه عطرآگین به گفت‌وگو نشسته است. وی پنج سال است که همکاری خود را با این مجموعه آغاز کرده است. معمارزاده درباره تنوع محصولات عطرآگین به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: تنوع محصولات عطرآگین بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ نوع محصول است که بین ۶۹ تا ۷۰ محصول آن در بازار موجود است که شامل انواع شامپوها، کرم‌ها از کرم‌های معمولی تا کرم‌های ضدلک و ضد چروک، ضد آفتاب، انواع ژل‌ها و ژل ترک پا می‌شود.  وی در پاسخ به این پرسش که فرمولاسیون محصولات صمیم با چه روندی ساخته می‌شود، می‌گوید: با توجه به نیاز بازار، روی محصولات تحقیقات بسیاری در زمینه مواد انجام می‌شود، در حقیقت تمامی محصولات این برند مراحل علمی تولید را می‌گذراند. بخش آزمایشگاه کارخانه در زمینه مواد اولیه بسیار دقیق و حساس است، برای نمونه برای اینکه به درصد و خلوصی از مواد اولیه برسد که بیشترین میزان تاثیرگذاری را داشته باشد، بسیار دقیق عمل می‌کند. معمارزاده ادامه می‌دهد: ما حتی ایده‌پردازی درباره یک محصول را از مردم نظرسنجی می‌کنیم تا دریابیم جای چه محصولاتی در بازار خالی است. برای نمونه در حال حاضر بیشترین مشکل جای اسکارهای جوش صورت است که برای تهیه و تولید آن در مرحله نمونه‌سازی هستیم. وی درباره اشتغال‌زایی مجموعه عطرآگین عنوان می‌کند: در حال حاضر میزان اشتغال‌زایی عطرآگین به‌صورت مستقیم بین ۶۰ تا ۶۵ نفر در کارخانه، حدود ۱۰۰ نفر در دفاتر تهران و ۲۰۰ نفر کارمند در دفاتر فروش در شهرستان‌ها است و همچنین برای ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی ایجاد کرده است.

 رقابت‌پذیری محصولات عطرآگین در کیفیت مواد اولیه است

مدیر کارخانه عطرآگین در زمینه رقابت‌پذیری محصولات داخلی با خارجی در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی عنوان می‌کند: محصولات آرایشی و بهداشتی معمولا متناسب با آب‌وهوای سازنده آن کشور ساخته می‌شود که در آن عواملی چون میزان تابش خورشید، میزان رطوبت هوا و موقعیت اقلیمی آن کشور باید لحاظ شود. برای نمونه اگر یک محصول بهداشتی و آرایشی در کشور آلمان به‌خوبی جواب بدهد، ممکن است در ایران آن نتیجه را به همراه نداشته باشد؛ بنابراین این محصولات باید در رقابت داخلی با یکدیگر قرار بگیرند. معمارزاده در ادامه توضیح می‌دهد: ما فرمولاسیون کرم‌های خوب دنیا را جمع کرده و با توجه به آب‌وهوای کشور آن را ایرانیزه می‌کنیم. بیشتر محصولات ما گیاهی هستند و هیچ‌گونه مواد کورتنی و شیمیایی در آنها موجود نیست و اگر مواد شیمیایی نیز باشد، حتما مواد نرمال و در حد طبیعی و به میزانی است که وزارت بهداشت اجازه آن را می‌دهد. از این‌ رو محصولات ما کاملا غنی‌شده با مواد گیاهی و سرشار از ریزمغذی‌ها است که به‌شدت جذب پوست می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود قبل از استفاده باید صورت کاملا تمیز شده باشد، زیرا امکان دارد، زمان جذب مواد با خود آلودگی‌ها را نیز جذب کند. وی در ادامه می‌گوید: همواره تلاش کرده‌ایم در محصولات خود نو‌آوری داشته باشیم. بیشتر محصولات شناخته‌شده در جهان را شناسایی کرده و به روش مهندسی معکوس و پس از ایرانیزه کردن آنها را تولید می‌کنیم و خود را محدود به قیمت‌گذاری نمی‌کنیم. 

 میزان تولید عطرآگین در سال گذشته

مدیر کارخانه عطرآگین در پاسخ به این پرسش که میزان تولید و فروش در سال ۹۸ چقدر بوده و پیش‌بینی شما برای سال ۹۹ به چه میزان است، می‌گوید: یکی از بهترین محصولات عطرآگین در سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا، ژل‌های آنتی باکتریال بود که بالای ۷۵ درصد الکل دارد. معمارزاده ادامه می‌دهد: ماهانه یک‌میلیون عدد حداقل ظرفیت تولید عطرآگین از مجموع محصول‌ها بوده است و «صمیم» به‌تنهایی در سال ۹۸ با دو محصول به میزان یک‌میلیون عدد تولید داشته است. در سال ۹۹ نیز پیش‌بینی می‌شود به ۳۰ محصول برسد. در حال حاضر ۱۲ مجوز گرفته‌شده است و سایر موارد هم در مرحله تست بالینی قرار دارد. البته تا یک ماه دیگر پنج محصول دیگر به تولیدات ما اضافه می‌شود و تا آخر شهریور به ۳۰ محصول خواهیم رسید و بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون پیش‌بینی ما برای مجموع کرم‌هاست. هرچند این ظرفیت ماست، موضوع دیگر بستگی به وضعیت بازار دارد. ممکن است در یک دوره‌ای به دلیل کرونا توان مالی مردم کاهش پیدا کند و محصولات بهداشتی از سبد اصلی آنها حذف شود. محصولات آرایشی و بهداشتی جزو سبد غذایی و دارویی نیست و امکان دارد با شرایط معیشتی مردم بالا و پایین شود. معمارزاده با اشاره به این موضوع که قصد ورود به تولید دارو را نیز دارند، ادامه می‌دهد: از سال گذشته وارد حیطه داروسازی گیاهی نیز شده و ۹۰ درصد مسیر را نیز طی کرده‌ایم و تجهیزات و امکانات ما نیز آماده است و تنها منتظر مجوز سازمان غذا و دارو هستیم. به نظر می‌رسد طی یکی، دو ماه دیگر با گرفتن مجوز وارد بازار شویم.

 تامین مواد اولیه

مدیر کارخانه عطرآگین در خصوص تامین مواد اولیه گفت: بدون شک در تامین مواداولیه با مشکلاتی روبه‌رو هستیم؛ نوسان نرخ ارز، شیوع بیماری کرونا، بسته شدن مرزها به دلیل بیماری کرونا و ... تامین مواد اولیه ما را به‌شدت با مشکل روبه‌رو کرده است. پیش‌فاکتورها تا پیش ‌از این ۱۰ روزه بود، اما هم‌اکنون به یک روز رسیده و این موضوع به دلیل تورم نرخ ارز است. وی در ادامه توضیح می‌دهد: حدود ۵۰درصد مواد اولیه موردنیاز آنها وارداتی است. هرچند هم‌اکنون برخی عصاره‌ها را خود ما تهیه و با تجهیز یک گلخانه، بیشتر گیاهان را پرورش داده و استحصال می‌کنیم. برخی گیاهان را نیز عصاره‌گیری می‌کنیم، ازاین‌رو بهترین مواد را مورد استفاده قرار می‌دهیم و به‌صورت هدفمند از این گیاهان استفاده می‌کنیم. اگر هر گیاهی در دنیا پرورش داده شود، ما نیز می‌توانیم پرورش دهیم. صمیم نیز ۵۰ درصد مواد اولیه خود را وارد می‌کند.

وی می‌افزاید: یک گلخانه آلوئه‌ورا و رز ماری داریم و از آنها اسانس‌گیری می‌کنیم و مدیر مجموعه تاکید دارد که تمام مواد اولیه را خود ما باید تهیه کنیم، زیرا به مواد بیرون چندان اعتمادی نیست. تاکید مجموعه این است که باید عصاره‌گیری در خود مجموعه انجام بگیرد، درحالی‌که این کار بسیار مشکلی است، زیرا به سرعت عصاره‌ها اکسید می‌شوند و دیگر قابلیت استفاده ندارند. از همین رو خیلی از محصولات ما اثر بسیار بالایی دارند؛ مانند ژل ترک پای عطرآگین که بسیار فوق‌العاده است. معمارزاده یادآور می‌شود: مدیریت مجموعه اعتقاد دارد تا زمانی که یک ماده اولیه در داخل تولید می‌شود، اولویت تامین آن با داخل است، مگر اینکه کیفیت نداشته باشد. درباره دستگاه‌های موردنیاز نیز روال ما همین‌گونه است. برخی دستگاه‌های خارجی را شرکت‌های داخلی با مهندسی معکوس ساخته‌اند و اولویت ما همین دستگاه‌هاست، البته با این شرط که خوب کار کنند.

 تاثیر نوسان نرخ ارز بر تولید

مدیر کارخانه عطرآگین درباره تاثیر نوسان نرخ ارز بر قیمت‌گذاری محصولات این مجموعه می‌گوید: نوسان نرخ ارز روی قیمت‌ها بسیار تاثیرگذار بوده است، درحالی‌که سازمان تعزیرات روی قیمت‌گذاری محصولات ما به‌شدت نظارت دارد و البته به گران‌شدن قیمت مواد اولیه و دستگاه‌های ما چندان کاری ندارد. معمارزاده در پاسخ به این پرسش که آیا عطرآگین صادرات نیز دارد، می‌گوید: تا پیش‌ از این عطرآگین به کشورهای حاشیه دریای خزر و عراق و افغانستان صادرات داشت، اما هم‌اکنون با توجه به مشکلات پیش رو صادراتی ندارد، اما برنامه صادرات جزو یکی از برنامه‌های آتی ما است. وی در ادامه با اشاره به برنامه توسعه عطرآگین در سال ۹۹ عنوان می‌کند: امسال با توجه به شرایط موجود حرکت می‌کنیم و ترجیح ما این است که به وضعیت بازار، روزمرگی‌های خود را سپری‌ کنیم، زیرا هزینه و سرمایه‌گذاری کردن در این بازار ریسک بالایی دارد و خطرناک است. معمارزاده در پاسخ به این پرسش که چه نوع حمایتی از دولت می‌خواهید، می‌گوید: دولت باید بیش ‌از پیش جلوی قاچاق کالا را بگیرد. البته باید این ذهنیت که کالای خارجی کیفیت دارد از فرهنگ ما زدوده شود، زیرا در عمل این‌گونه نیست و محصولات بهداشتی و آرایشی ایرانی بهتر از محصولات خارجی‌ است. مردم گمان می‌کنند برخی محصولات در برخی مناطق آزاد خارجی است، زیرا برچسب‌هایی شبیه برندهای خارجی دارند و روی برچسب آنها، مارک تحت لیسانس خارجی به انگلیسی نوشته ‌شده ازاین‌رو تداعی‌کننده محصول خارجی است، درحالی‌که محصول ایرانی است و بعضا هم اصلا کیفیت ندارد.

وی ادامه می‌دهد: موضوع دیگر کنترل نرخ ارز است. البته نوسان نرخ ارز تمام تولیدکنندگان را اذیت می‌کند، برخی معتقدند در این شرایط تولیدکنندگان یا باید دیوانه باشند یا عاشق که در حیطه تولید باقی بمانند. از سوی دیگر هزینه تبلیغات بسیار گران شده است و نمی‌توان هزینه آن را روی قیمت‌ محصول سرشکن کرد، زیرا مردم آن را نمی‌پذیرند.

P28 (1) copy