طراحی و مد؛ مانع رقابت پوشاک چرم

 این‌درحالی است که برای حضور جدی و ماندگار در بازارهای جهانی باید مطابق با سرعت دنیا در حوزه طراحی و مد پیشرفت کرد. اما به باور مدیرعامل و موسس «نوین چرم» برخلاف اینکه ایران در دنیا از مزیت چرم خام برخوردار است، در حوزه مد و طراحی جای کار بسیاری دارد و طراحی محصولات از مشکلات اساسی تولیدات چرمی به‌شمار می‌رود. مهدی یوسفی‌فر با اشاره به اینکه ایران بخش قابل توجهی  از جمعیت دام سبک دنیا را در اختیار دارد، می‌گوید: از آنجاکه چرم‌های سبک ویژه دوخت لباس‌ها، در دباغ‌خانه‌ها بیشتر استخراج می‌شوند،‌ مواد اولیه به‌وفور در کشور یافت می‌شود. به‌گفته وی هرچند فعالان و تولیدکنندگان محصولات چرمی نسبت به صنعت نساجی در رقابت با رقبای خارجی خوب عمل کرده‌اند،‌ اما در زمینه طراحی و مد قادر به رقابت با آنها نیست. یوسفی‌فر در تکمیل توضیح خود به مقایسه صنایع نساجی و چرم ایران می‌پردازد و اظهار می‌کند: صنعت نساجی ایران با ورود برندهای مطرح دنیا به‌ویژه برندهای ترک به کشور، عملکرد منفعلی داشت و بازار داخلی را به رقبا باخت، اما به‌دلیل عملکرد خوب ‌برندهای ایرانی محصولات چرمی،‌ رقبای ترک قادر به تسخیر بازار ما نشدند؛ به‌ویژه اینکه بهای تمام شده تولیدات آنها دو برابر محصولات برندهای ایرانی بود.

 مواد اولیه و نیروی کار مناسب، از مزیت‌های رقابتی چرم ایران

مدیرعامل و موسس نوین چرم با تاکید بر اینکه داشتن نیروی کار مناسب و فراوان، انرژی با قیمت مناسب و مواداولیه در دسترس موجب شده است که پوشاک، کیف و کفش چرم ایرانی دارای مزیت رقابتی در دنیا باشد، توضیح می‌دهد: می‌توان با داشتن استراتژی قیمت، بازار خوبی را در نقاط مختلف دنیا ایجاد کنیم، اما ابتدا باید در تقویت حوزه طراحی و مد محصولات چرمی تلاش کنیم.

یوسفی‌فر با اذعان به اینکه برندهای تولیدکننده محصولات چرمی در ایران در راستای طراحی و مد تلاش‌های بسیاری می‌کنند، اما کافی نیست، اضافه می‌کند: البته اکنون وضعیت بهتری را در حوزه طراحی محصولات چرمی داریم فقط باید مقداری به بهبود و پیشرفت آن سرعت بدهیم.

 صنعت پوشاک چرم به طراحی وابسته است

با این‌حال وی به جایگاه خوب ایران در حوزه طراحی و تولید پوشاک چرمی ایران به واسطه فعالیت شرکت خزر خز اشاره می‌کند و می‌گوید: پس از شرکت خزر خز که بهترین برند در دهه ۶۰ بود و توانست پوشاک چرمی ایران را به بسیاری از کشورها صادر کند، در دهه ۷۰ سکته‌ای ایجاد شد و سپس از دهه ۸۰ به بعد برندها توانستند عملکرد خوبی داشته باشند. یوسفی‌فر با بیان اینکه طراحان جوان فقط به صورت آکادمیک و تئوری با مبحث طراحی آشنا شده‌اند، تصریح می‌کند:‌ ازآنجا‌که طراحان جوان به‌صورت فنی، حرفه‌ای و کاربردی کار طراحی را در کنار آموزش‌های تئوری انجام نداده‌اند، هنگام ورود به بازار کار، استعداد و توانمندی لازم را برای طراحی ندارند؛ چراکه طراحی‌ها اگر زمینه عملی نداشته باشند و فقط ساخت فکر طراح باشند، قابل اجرا نخواهند بود و با مشکل روبه‌رو می‌شوند. مدیرعامل و موسس نوین چرم با یادآوری اینکه ایتالیا به این دلیل مهد صنعت مد دنیا شده که در این زمینه بسیار کار کرده است، ادامه می‌دهد: صنعت پوشاک به طراحی وابسته است و اگر بناست در این حوزه رشد کنیم باید توجه ویژه‌ای به طراحی و مد داشته باشیم؛ به‌ویژه اینکه اکنون عصر دهکده جهانی است و جوانان ایرانی به مدد اینترنت با به‌روزترین مدهای دنیا آشنا می‌شوند و بر آن اساس تقاضاهایشان تغییر می‌کند.

یوسفی‌فر درعین‌حال به تشریح رویکرد نوین چرم در حوزه طراحی و مد می‌پردازد و می‌گوید: محبوبیتی که محصولات برند نوین چرم به دست آورده حاصل طراحی‌های این مجموعه تولیدی است؛ چراکه از همان شروع کار سعی کرده‌ایم از طراحان بین‌المللی در سیستم خود استفاده کنیم. وی با اشاره به استقرار و فعالیت واحد طراحی نوین چرم در شهر میلان ایتالیا، تصریح می‌کند: بسیاری از ایده‌های طراحی و مد نوین چرم از دفتر طراحی ما در ایتالیا به دستمان می‌رسد با این‌حال همچنان درحال تقویت این حوزه هستیم، زیرا مد بدون طراحی واقعا بی‌ارزش است.

 راه‌اندازی واحد بین‌المللی و توسعه کارخانه جدید نوین چرم در مناطق آزاد 

اما اینکه آنها چقدر توانسته‌اند با وجود اهمیت دادن به مساله طراحی، در بازارهای بین‌المللی حضور پررنگی داشته باشند، نکته‌ای است که یوسفی‌فر این‌گونه آن را توضیح می‌دهد: در سال‌های ابتدای ۸۰ به کشورهای نروژ، سوئد، کانادا، روسیه، کشورهای حوزه خلیج فارس،‌ اروپای شرقی، چک و اسلواکی صادرات داشتیم، اما پس از آن به‌صورت مقطعی صادرات انجام داده‌ایم. مدیرعامل و موسس نوین چرم دلیل کاهش صادرات این برند را جذابیت بازار داخل و توسعه آن بیان می‌کند و می‌گوید: اینکه تمرکز خود را به توسعه بازار خود در داخل ایران گذاشتیم کار اشتباهی بود، چراکه باید بازارهای داخلی را در کنار بازارهای بین‌المللی و به موازات آن پیش می‌بردیم. به‌دنبال ورود دوباره و با قدرت به بازارهای بین‌المللی بوده است که نوین چرم درحال راه‌اندازی واحد بین‌الملل و توسعه کارخانه خود در یکی از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است. یوسفی‌فر در این زمینه توضیح می‌دهد: هدف اصلی از توسعه کارخانه نوین چرم در مناطق آزاد، تولید و صادرات مستقیم تولیدات چرمی است؛ به این ‌ترتیب که برخی از مواداولیه و یراق‌آلات را وارد کشور کرده و در این کارخانه تولید و به کشورهای هدف صادر می‌کنیم. البته وی این نکته را نیز یادآور می‌شود که هرچند محصولات این کارخانه بیشتر برای تامین نیاز بازارهای صادراتی  تولید می‌شوند، اما تولیدات آن در کشور نیز توزیع خواهند شد. به گفته یوسفی‌فر، کارخانه جدید نوین چرم تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. مدیرعامل و موسس نوین چرم همچنین با اظهار اینکه برای به دست آوردن بازارهای صادراتی پوشاک چرم چندان خوب عمل نکرده‌ایم، می‌گوید: بازار پوشاک به‌ویژه پوشاک چرم بسیار بزرگ است و امیدوارم برندهای جدید بتوانند با رفع نقصیه‌های موجود، بازارهای جهانی را در دست بگیرند.