خودروهای هیدروژنی هیوندای در استرالیا

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل «دنیای‌اقتصاد» به نقل از وب‌سایت درایو، براساس این توافق قرار است هیدروژنی که از منابع باد و خورشیدی تولید می‌شود برای تامین تنها جایگاه سوخت هیدروژنی در استرالیا در نظر گرفته شود و این سوخت قرار است توسط پروژه گاز پاک «جمنا» سیدنی غربی تامین شود.

قرار است سوخت هیدروژنی تولید شده در این پروژه از اوایل سال 2021 به مقر «مکوایر پارک» هیوندای منتقل شود و به این ترتیب جایگاه سوخت هیوندای بتواند سوخت با آلایندگی کربنی صفر را برای وسایل‌نقلیه خود فراهم کند. با توجه به اینکه خودروهای بر پایه سوخت هیدروژنی به انرژی بسیار بیشتری نسبت به خودروهای برقی نیازمندند، این امر حیاتی است که سوخت این خودروها دارای هیچ‌گونه آلایندگی نباشد. کمبود جایگاه‌های سوخت در استرالیا یکی از موانع مهم برای استفاده شهروندان این کشور از وسایل‌نقلیه با آلایندگی صفر بوده است و از این رو خودروسازان را وادار کرده است در این راستا بر موانع قانونی و فنی چالش‌ برانگیزی غلبه کنند. 

فرانک تودور، رئیس اجرایی پروژه جمنا دراین‌باره گفت: «کمبود زیرساخت‌های سوخت‌گیری هم‌اکنون به‌عنوان مهم‌ترین مانع برای توسعه حضور خودروهای هیدروژنی در استرالیا در نظر گرفته می‌شود. توافق ما با هیوندای موجب شد تا بخشی از این بار برداشته شود و این یک فرصت برای آن است که نشان داده شود خودروهای هیدروژنی را می‌توان به طور مستقیم در بخش‌های حمل و نقل مورد استفاده قرار داد.»

او ادامه داد: «ما تلاش می‌کنیم نشان دهیم که الکترولیزها نه ‌تنها می‌توانند گاز هیدروژن ایمن و پاک را برای مصارف خانگی تولید کنند بلکه آنها این امکان را فراهم می‌کنند هیدروژنی تولید شود که بتوان بدون هیچ‌‌گونه تولید آلاینده‌های کربنی در بخش حمل‌ونقل نیز مورد استفاده قرار بگیرد.»

به گفته فرانک تودور این یکی از چند گام مهمی است که باید برای تسهیل استفاده از خودروهای هیدروژنی در استرالیا عملی شود. این در حالی است که دولت استرالیا پیش از این اعلام کرده بود برنامه‌هایش برای توسعه زیرساخت‌های جایگاه‌های سوخت هیدروژنی به دلیل پاندمی کرونا با موانعی مواجه شده است. با این حال دولت تصریح کرده است که بر تعهد خود برای حضور خودروهای هیدروژنی هیوندای در استرالیا پایبند است و در اولین فرصت اجرای تعهدات و برنامه‌های خود را در این باره عملی خواهد کرد.