تصمیم «سرام آرا» برای ورود به فرابورس

آمارهای انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور نشان می‌دهد، سال‌های ۹۱ و ۹۲ شاهد اوج تولید کاشی و سرامیک به میزان ۵۰۰ میلیون مترمربع بوده‌ایم، اما تا پایان سال گذشته این میزان تولید تکرار نشد و پرونده سال گذشته با رقم ۳۹۹ میلیون مترمربع به روایت وزارت صنعت، معدن و تجارت بسته شد.

بر اساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ دستیابی به تولید ۷۰۰ میلیون مترمربع هدف‌گذاری شده، این در حالی است که واحدهای جدیدالتاسیس، فارغ از نیازمندی بازار داخل، با اخذ مجوز از وزارت صنعت، در مراحل مختلف راه‌اندازی قرار دارند.

در همین حال صنعت کاشی و سرامیک به میزان بیش از ۹۸ درصد وابسته به مواد اولیه داخلی است و دغدغه شاخصی در این زمینه مطرح نیست؛ از این رو در چارچوب اهداف تعریف‌شده، تلاش برای افزایش صادرات و رسیدن به ارزش ۲ میلیارد دلار در افق چشم‌انداز برنامه‌ریزی‌شده است.

ارزش صادرات کاشی و سرامیک ایران در دهه ۹۰ و منتهی به سال ۹۶ ارقام ۶/ ۲۷۷ میلیون دلار تا ۴/ ۴۴۸ میلیون دلار بوده و بالاترین میزان در سال ۹۳ ثبت شد، اما با اینکه دایره تحریم در پیشبرد اهداف خلل ایجاد کرده، فعالان این عرصه همچنان تلاشگر درصحنه حضور دارند.

یکی از شرکت‌های پیشتاز در بخش تولید و توزیع کاشی‌های تزئینی و ارائه پکیج‌های کاشی و سرامیک شرکت «سرام آرا» است. اصغر آهنی‌ها مدیرعامل شرکت صنایع سرام آرابا  بیان اینکه شرکت صنایع سرام آرا در سال ۹۲ برای تولید انواع محصولات پخت کاشی و سرامیک تزئینی تاسیس شد، گفت: این شرکت تولیدکننده انواع قطعات دکوری، کاشی‌های دیواری و کف و پرسلانی است و ظرفیت اسمی تولید این کارخانه ۹ میلیون قطعه در سال است. در حال حاضر این شرکت با انتقال دانش فنی کشورهای ایتالیا و اسپانیا در زمینه تولید محصولات دکوری و انتخاب مناسب مواد و استفاده بهینه از ماشین‌آلات، توانسته از برترین تولیدکنندگان این صنعت باشد.

آهنی‌ها با بیان اینکه شرکت سرام آرا در بخش تولید کاشی و سرامیک تزئینی بزرگ‌ترین کارخانه را دارد، تاکید کرد: بخش اعظمی از تولیدات این شرکت به کشورهایی ازجمله روسیه، جمهوری آذربایجان، پاکستان، عراق و سوریه به‌صورت مستقیم صادر می‌شود و حجم صادرات این شرکت معادل ۴۰ درصد تولیدات است.

وی در ادامه افزود: به دنبال این موضوع هستیم که امسال با تمام توان و ظرفیت وارد بازار فرابورس شویم. البته این تصمیم بر اساس ظرفیت‌ها، شاخص‌ها و توانمندی این شرکت گرفته‌ شده و می‌تواند برای سهامداران موفقیت بزرگی به دنبال داشته باشد.

به گفته مدیرعامل شرکت سرام آرا، این شرکت به دنبال طرح توسعه‌ای و ایجاد خط دکوری با ابعاد ریز است و اقدامات توسعه‌ای این کارخانه اجرایی شده است.

مدیرعامل شرکت سرام آرا با بیان اینکه ایران در تولید برخی از مصالح ساختمانی در رتبه اول قرار دارد، گفت: آمارهای غیررسمی گویای آن است که حدود ۱۵۰ کارخانه کاشی و سرامیک در کشور فعالیت می‌کنند و دامنه تولید سالانه نیز ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون مترمربع اعلام‌ شده است. علاوه براین حداقل ظرفیت سالانه تولید برای هر واحد صنعتی ۳ میلیون مترمربع است، اما اینکه در شرایط کنونی این واحدها با چند درصد ظرفیت فعالیت دارند، مقوله‌ای جداگانه است.

وی گفت: در حال حاضر تولیدات پکیج شده کاشی و سرامیک در کشور ما قابلیت برابری با تولیدات کشورهای صاحب نام را دارد.

آهنی‌ها با بیان اینکه اگر تولیدات بی‌کیفیت و کم‌کیفیت برخی از کارخانه‌ها ارتقا پیدا کند می‌توانیم جایگاه جهانی ایران را در تولید کاشی و سرامیک افزایش دهیم، تاکید کرد: بهبود کیفیت این نوع از مصالح ساختمانی علاوه بر استفاده از مواد اولیه باکیفیت نیازمند ارتقای دانش و ماشین‌آلات است که این موضوعات نیازمند توجه و ممارست مسوولان و تولیدکنندگان است.

مدیرعامل شرکت صنایع سرام آرا در ادامه افزود: تولید محصولات گرید A و رساندن گریدهای فعلی به استانداردهای جهانی نیازمند پیروی از ضوابط و استانداردهای بین‌المللی است؛ البته بخشی از ضوابط موجود در کشور در این حوزه نیازمند تغییر و بررسی بیشتر است. هرچند سرمنشأ مشکلات صنعتی ایران، فقدان برنامه‌ریزی صنعتی کشور است؛ برنامه صنعتی کشور نباید به‌گونه‌ای باشد که توسط افراد خاصی نوشته شود و به صنایع تحمیل شود، بلکه باید از اجماع نظر متخصصان صنعت به وجود آمده باشد و دائم مورد بازنگری قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه برای تدوین استراتژی صنعتی ایران، از صنعتگران و برگزیدگان صنعت استفاده شود، افزود: همچنین دولتمردان و وزارتخانه‌های مختلف با صنایع هماهنگ شوند و دولت نیز باید با اصناف تولیدکننده مانند صنف تولیدکنندگان کاشی، هماهنگی لازم را داشته باشد و از نظرات آنها استفاده کند تا بتوان استراتژی صنعتی مناسبی برای کشور تهیه کرد و در سایه آن مشکلات صنعت به‌ویژه صنعت کاشی و سرامیک مرتفع شود.

آهنی‌ها با بیان اینکه شرکت سرام‌آرا حدود ۹ میلیون قطعه معادل ۲۵ درصد تولیدات کشور را تولید می‌کند، گفت: از این میزان حدود ۴۰ درصد محصولات وارد جریان صادرات می‌شود که این صادرات نیز نیازمند حمایت ارگان‌های مختلف است؛ در حال حاضر بوروکراسی‌های بازگشت ارز همه تولیدکنندگان را به چالش کشیده است و تولیدکنندگان به‌جای تمرکز بر تولید انرژی خود را صرف موارد کلان و حاکمیتی می‌کنند.

به گفته وی مواد اولیه این صنعت عمدتا با نرخ ارز برابری می‌کند و هراندازه که نرخ ارز بیشتر شود هزینه تامین مواد اولیه هم بالاتر می‌رود، از سوی دیگر با کمبود مواد اولیه روبه‌رو هستیم. حتی قسمتی از مواد اولیه که در داخل وجود دارد هم با مشکلاتی روبه‌رو است. زیرا پایه این محصولات هم خارجی است و کل صنعت شامل لعاب جوهر، پرینت، دستگاه‌های مخصوص تولید و ... به‌جز خاک بدنه به ارز بستگی دارد.

P29 (2) copy