جهش 282درصدی صادرات مس شهید باهنر

این رشد در حالی شکل گرفت که به گفته مدیرعامل مس باهنر، حمل دریایی از مرزهای آبی نیازمند ۴۵ روز زمان حمل بود. علاوه بر این در مقصد صادراتی ترکیه نیز مساله حمل و نقل زمینی محصولات با چالش همراه بود. مجید ضیائی بر این باور است که توجه ویژه مس باهنر به عدم هرزروی ارز در شرایطی که تولید داخلی با توان متخصصان داخلی به سمت رونق پیش می‌رود سبب تلاش بیشتر این مجموعه دراین سهم شده است. ضیائی با اشاره به این مطلب که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری حتما در جهش تولید باید صادرات مدنظر قرار گیرد، افزود: این امر را رسالت اصلی خودمان قرار دادیم  و توفیق مطلوبی در این زمینه حاصل شده است. مدیرعامل مس شهید باهنر به دیگر اقدامات انجام شده از سوی این شرکت اشاره کرد و گفت: تولید باسبار عریض ۱۶۰ که در صنعت برق استفاده می‌شود و از کشور ایتالیا وارد می‌شد، برای اولین باردر مس باهنر انجام شد.

 انجام صادرات با وجود مرزهای بسته

چنانچه می‌دانید به دلیل شیوع ویروس کرونا درروزهای ابتدایی سال ۹۹  مرزهای زمینی کاملا بسته بود؛ این اتفاق  منجر به توجه به مرزهای دریایی شد و راهی که شاید ۳ روز زمان  طی شدن لازم داشت از طریق راه دریایی، بعضا  تا ۴۵ روز طول ‌می‌کشید، اما بازهم در انتقال زمینی حتی در مقصد ترکیه مشکلاتی وجود داشت. مدیرعامل مس باهنر از حل این مساله در همان ماه‌های ابتدایی سال خبر داد.  وی تاکید کرد: با باور رسالت ارزآوری،  به صادرات ریلی اقدام کردیم و این امر برای نخستین بار در تاریخ مس شهید باهنر صورت پذیرفت و به دنبال آن شاهد جهش صادراتی بودیم.

 محصول جدید که مانع خروج ارز شد

مس باهنر طی این فاصله محصول جدید AMB  را که آلیاژی خاص است و در کنار رینگ‌های سوپاپ در خودرو  تعبیه می‌شود، برای اولین بار به تولید رساند. به گفته مجید ضیائی، تولید این محصول در داخل، کشور را از واردات این محصولات در شرایط حساس کنونی که کمبود منابع ارزی وجود دارد و  حتی یک روزهم  نبود ارز بر اقتصاد کشور اثرگذار است  بی‌نیاز می‌کند و این اقدام بزرگی است که توسط متخصصان با تجربه مس باهنر انجام شد.

 جهش صادرات در سال جهش تولید

در این شرایط حساس کنونی کشور با توجه به اوج‌گیری تحریم‌های ظالمانه که واردات نیز دچار مشکل شده، کمبود ارزدر۳۰ سال اخیر در بالاترین سطح اهمیت قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت مس باهنر درباره تولیدات این مجموعه در شرایط اقتصادی - سیاسی حاکم بر کشور گفت: مس باهنر با توجه به نام‌گذاری سال «جهش تولید» در شرایط دشوار اقتصادی فعلی توانسته محصولات خود را به موقع در دسترس سایر بنگاه‌های اقتصادی نظیر کروز، رادیاتور ایران، بوتان، ایران رادیاتور، ایران ترانسفوالکترو کویر و در صنایع دیگر نظیر صنایع حرارتی، مبدل سازها، قطعات خودرو، لوازم دکوراتیو، لوازم خانگی، لوازم الکتریکی تابلوسازها، صنایع سیم و کابل قرار دهد و مانع از تعطیلی آنها در شرایط حساس کنونی شود.

وی بر این باور است که حساسیت این موضوع تا حدی است که مس باهنر با تمرکز بیشتر در افزایش  سطح تولید همزمان با تحریم‌ها و توجه به منویات مقام معظم رهبری با شعار سال جهش تولید از ابتدای سال آغازی متفاوت را در پیش گرفته است. مدیرعامل مس شهید باهنر برنامه تولید سال جاری شرکت را بیش از ۳۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: تولید سال ۹۷ نزدیک به ۲۵ هزار تن بود که این رقم در  سال ۹۸ به ۲۷ هزار و ۱۰۰ تن رسید و با توجه به اینکه برنامه امسال تولید ۳۰ هزار تن محصول است از این رو در  ۴ ماه ابتدایی امسال ۱۶ درصد افزایش تولید را نشان می‌دهد که این ۱۶ درصد نسبت به بودجه عدد قابل توجهی است.

 رشد فروش ۹۹

وی با اشاره به اینکه مقدار کل فروش ۲۸ درصد افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: در شرایط شیوع کرونا و بسته بودن بازار در فروردین‌ماه، دستیابی به این عدد، بسیار قابل توجه است؛ جهش‌ها و رکوردهای ما در ماه‌های خاص سال‌جاری ثبت شد. به عنوان مثال  در فروردین که همیشه مس باهنر در تعطیلات است و امسال هم کرونا  مزید بر علت بود و توجیه داشت که تعطیلات بیشتر ادامه پیدا کند؛ همچنین در تیرماه که شیوع بیماری کرونا به اوج رسیده بود، با تدابیر اتخاذ شده در این دو ماه شاخصی به ثبت رسید که در ۱۰ سال اخیر بی‌سابقه بود. ضیائی یادآور شد: برای نخستین بار لوله‌های مسی که مس باهنر در گذشته نیز توان تولید آن را داشت، اما  مجموعه‌های نیروگاهی، پالایشگاهی، آب‌شیرین‌کن‌ها وصنایع دریایی آن را وارد می‌کردند، دوباره به طور جدی در حد رفع نیاز کشور به سبد دائمی محصولات شرکت اضافه شد؛ این امر با مکاتبات و پیگیری‌هایی که با وزارت صنایع انجام شد، برای مس باهنر محقق شد. وی توضیح داد: با توجه به کیفیت محصولات و استقبال شرکت‌ها از آنها توانستیم واحد‌های تولیدی موجود در این چند حوزه که از لوله‌های آلیاژی مس باهنر بهره می‌گیرند را مجاب کنیم که از سال گذشته واردات این محصول صورت نگیرد و منجر شد کشور خودکفایی در این محصول را  شاهد باشد.

وی بر این باور است در دوره‌ای که تولید لوله‌های آلیاژی از سوی مس باهنر قوت گرفت از واردات ۵ میلیون یورو لوله آلیاژی به کشور جلوگیری شده و این رقم را در واقع به صادرات شرکت می‌توان اضافه کرد. این به آن معناست از این طریق به انباشت ارز در داخل کشور نیز کمک شده است. ضیایی در پایان خبر داد که مس شهید باهنر لوح ویژه مودی مالیاتی را در کرمان ودر محل کارخانه از سوی امید علی پارسا، رئیس کل سازمان مالیاتی کشوردریافت کرده است. این رویداد  با وجود انتقال دفاتر از تهران به کرمان بدون تاخیر در ارائه گزارش مجمع سالانه رخ داده و مس باهنر به عنوان مودی نمونه مالیاتی انتخاب شد.