عمر بیشتر پره‌های توربین با روکش‌های نانو

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان بابیان اینکه جنس روکش‌های بومی‌سازی شده از نیترید کروم و آلومینیوم است و به‌عنوان روکش در صنایع و قطعات مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرد، گفت: پیش ‌از این، نیاز کشور به این محصول از طریق خرید از یک شرکت آمریکایی تامین می‌شد که با شروع تحریم و نوسانات نرخ ارز، مصرف‌کننده داخلی مجبور شد این محصول را از طریق واسطه و کشورهای ثالث خریداری کند. همین مساله قیمت این روکش را به شکل قابل‌توجهی افزایش داد. با توجه به نیاز کشور و تحریم این کالا، متخصصان جوان شرکت موفق شدند یک نمونه بسیار باکیفیت را در داخل کشور بومی‌سازی کنند.

مصطفی مقداری ادامه داد: از این روکش در حال حاضر برای پوشش‌دهی توربین‌ها استفاده می‌شود. این توربین‌ها در ایستگاه‌های افزایش فشار گاز و ژنراتورهای تولید برق استفاده می‌شوند و با توجه به آزمایش‌های متعددی که روی این محصول از نظر ساییدگی انجام‌ شده، این روکش‌ها می‌توانند عمر پره‌های توربین را تا چهار برابر افزایش دهند. از این محصول در بسیاری از تجهیزات مانند تجهیزات حوزه نفت، گاز و پتروشیمی نیز می‌توان استفاده کرد که با توجه به قیمت بالای این دستگاه‌ها و محصولات، استفاده از روکش تولیدشده با استفاده از فناوری نانو بسیار باصرفه است.

وی به اهمیت بومی‌سازی محصولات مشابه در کشور اشاره کرد و افزود: با توجه به جدید بودن این محصول، لازم است تا فرهنگ‌سازی استفاده از آن نیز صورت گیرد. بر این اساس، در نمایشگاه‌های مختلف شرکت می‌‎کنیم تا پیمانکاران بزرگ را با مزایای استفاده از این محصول آشنا کنیم تا بتوانیم در آینده نزدیک، بازار استفاده از این محصول را توسعه دهیم.