از مزایای دیگر مکانیزاسیون، ایجاد رغبت و جذابیت برای انجام کار کشاورزی با استفاده از کاهش سختی کار است؛ در واقع کاهش سختی کار نه تنها در جذابیت کار کشاورزی و افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش موثر است، بلکه حتی در کیفیت و دقت عملیات و نیز بازده کار تاثیر بسزایی دارد.

به گفته کارشناسان، افزایش قیمت ادوات و عدم کنترل و نظارت روی قیمت ادوات کشاورزی موجب فاصله گرفتن از مکانیزاسیون شده و همین عامل باعث می‎شود کشاورزان به روش‎های سنتی معمول که ضربه‎های جبران‌ناپذیری را به منابع آب‌وخاک وارد می‎کند روی‌آورند.

رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‎های کشاورزی ایران دلیل اصلی افزایش قیمت ادوات کشاورزی را بالا بودن قیمت مواد اولیه موردنیاز صنعتگران عنوان کرد.

حمیدرضا نامی با بیان اینکه ۹۵ درصد از مواد اولیه تولید ماشین‌آلات کشاورزی فولاد است، افزود: صنعتگران از طرفی تحت‌فشار قیمت تامین مواد اولیه موردنیاز خود و از طرفی تحت‌فشار دولت برای عدم افزایش قیمت هستند؛ بااین‌وجود به دلیل افزایش هزینه‎های تمام ‌شده و مواد اولیه تولیدکننده مجبور به افزایش قیمت ادوات هستیم.

وی با اشاره به اینکه با افزایش قیمت میزان فروش کمتر می‎شود، بیان کرد: خسارت و زیان این افزایش قیمت متوجه کشاورز و کارخانه‌دار است که درنهایت شاهد تعطیلی و تصمیم به عدم تولید و از سویی روی‌آوردن به روش‎های سنتی کشاورزی بدون در نظر گرفتن فرسایش خاک و هدر رفت آب هستیم‌.

بنا بر گفته رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‎های کشاورزی ایران، دولت باید در ساخت و تامین ماشین‌آلات کشاورزی همکاری و حمایت لازم را داشته باشد. در غیر این صورت و در شرایطی که دولت شرکت‎های تولیدکننده را به حال خود رها کرده و آنها برای تامین مواد اولیه خود مجبور هستند به بازار آزاد روی ‌آورند نمی‎توان انتظار عدم افزایش قیمت را داشت.

وی در نهایت گفت: بدون تردید یکی از تاثیرات افزایش قیمت ادوات کشاورزی روی آوردن کشاورزان به شیوه‎های سنتی است که این امر خود پیامدهای منفی بسیاری به همراه دارد.