«گنجنامه» پایلوت گردشگری استان‌های غربی

هرچند که در دهه اخیر شاهد یکسری سرمایه‌گذاری‌ها و تلاش‌ها برای توسعه و بهبود این صنعت بوده‌ایم، اما کافی نبوده و نیست. هنوز مناطق طبیعی، تاریخی و با هویتی در ایران هستند که حتی برای ایرانیان شناخته شده نیستند. غرب کشور از جمله مناطقی است که با وجود پتانسیل‌های بی‌مانند گردشگری طبیعی،‌ تاریخی و مذهبی مورد غفلت قرار گرفته و نه‌تنها گردشگران داخلی اندکی از این توان باخبر هستند، بلکه گردشگران خارجی نیز تقریبا از آن اطلاعی ندارند. شاید بتوان گفت که شکل‌گیری و توسعه مجموعه‌هایی همچون دهکده تفریحی و توریستی گنجنامه همدان می‌توانند زمینه‌ای برای شناسایی و معرفی جاذبه‌های گردشگری استان‌های غربی کشور باشند. کما اینکه مجموعه دهکده تفریحی و توریستی گنجنامه همدان که ساخت آن از سال ۱۳۷۹ آغاز شده بود، توانسته تا حدودی توجه‌ها را به سمت غرب ایران جلب کند.

دهکده تفریحی و توریستی گنجنامه همدان که در دل کوهستان الوند قرار دارد شامل امکاناتی همچون تله‌کابین، غار آکواریوم، باغ پرندگان، سورتمه ریلی، دیواره سنگ‌نوردی، تیرول، بانجی جامپینگ، سایت تعادل هوایی، ویلاهای اقامتی، رستوران سنگی، اتاق نمک درمانی و... است. همچنین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دشت میشان، آبشار گنجنامه، کوهستان الوند، تخت نادر و کتیبه‌های ۲ هزار و ۵۰۰ ساله هخامنشی این دهکده را مقصدی خاص برای گردشگری کرده است.

 سرمایه‌گذاری بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان برای توسعه دهکده گردشگری گنجنامه

رئیس هیات‌مدیره مجتمع گنجنامه با بیان اینکه این پروژه با مشارکت شرکت دولتی سیاحتی علیصدر و به‌عنوان مقصد گردشگری استراتژیک در وسعتی حدود ۲۵ هکتار پایه‌گذاری شده است، می‌گوید: تاکنون بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان برای توسعه فازهای چهارگانه دهکده گنجنامه سرمایه‌گذاری شده است.

سعید ترابیان در تشریح فازهای توسعه‌ای این دهکده اظهار می‌کند: دهکده گنجنامه با راه‌اندازی تله‌کابین، سورتمه، مجتمع تجاری، ایجاد رشته‌های ورزشی، ساخت غار آکواریوم، تاسیسات و مجموعه اقامتی در فاصله سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۵ توسعه یافت.

وی با اشاره به قرارگیری گنجنامه در کنار جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متنوع،‌ اضافه می‌کند: داشتن چند عامل گردشگری طبیعی، تاریخی و دست‌ساخته بشر از ویژگی‌های دهکده تفریحی، ورزشی و توریستی گنجنامه به‌شمار می‌رود.

 عضویت گنجنامه همدان در سازمان جهانی گردشگری

ترابیان با یادآوری اینکه در گذشته گردشگران فقط برای بازدید از کتیبه‌های هخامنشی به این منطقه سر می‌زدند، تصریح می‌کند: با ایجاد دهکده تفریحی و توریستی گنجنامه سعی کرده‌ایم این منطقه را تبدیل به مقصد گردشگری با قابلیت اقامت برای گردشگران کنیم؛ در این راستا در سال ۲۰۱۴ به عضویت سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) درآمدیم.

رئیس هیات‌مدیره مجتمع گنجنامه همچنین یادآور می‌شود: با همکاری شرکت علیصدر موفق شدیم اجلاس ۲۰۱۸ گردشگری را در همدان با حضور ۶۰ کشور میزبانی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دهکده توریستی گنجنامه همدان توانسته است تبدیل به پایلوتی برای گردشگری غرب کشور شود، می‌گوید: بسیاری از مسافران در دهکده گنجنامه اقامت شبانه دارند و از آنجا به استان‌های کرمانشاه، کردستان، لرستان و... سفر می‌کنند. همچنین گردشگران می‌توانند بدون داشتن اقامت در هتل ۲۰۰ تختخوابی این مجموعه، از خدمات تفریحی و توریستی آن استفاده کنند.

 تشویق و راهنمایی گردشگران گنجنامه برای سفر به استان‌های غربی

وی با بیان اینکه در گنجنامه، گردشگران را تشویق به سفرهای کوتاه به استان‌های غربی کشور می‌کنند، توضیح می‌دهد: افرادی که تمایل داشته باشند را به آژانس مسافرتی معرفی و مسافران دارای خودرو را برای شروع سفر به استان‌های همجوار راهنمایی می‌کنیم؛ زیرا گنجنامه را منحصر به منطقه نمی‌دانیم بلکه آن را پایلوتی برای گردشگری استان‌های غربی کشور می‌دانیم.

رئیس هیات‌مدیره مجتمع گنجنامه مساله مهم را تبدیل منطقه غرب کشور به مقصدی جدید برای گردشگری می‌داند و تصریح می‌کند: دهکده توریستی گنجنامه می‌تواند در رونق گردشگری منطقه غرب کشور موثر باشد؛ بنابراین این برنامه را برای گردشگران داریم که در صورت تمایل بتوانند ضمن بازدید از دهکده و بهره‌مندی از جاذبه‌های آن و همچنین شهر همدان، سفری کوتاه نیز به استان‌های همجوار غربی داشته باشند.

ترابیان با یادآوری این نکته که شهرهای غرب ایران در مسیر گردشگری خارجی قرار نگرفته‌اند، اظهار می‌کند: ما پیگیر هستیم که تورهای خارجی، مسیر غرب کشور را نیز در برنامه گردشگری خود قرار بدهند.

 اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم با ایجاد دهکده گنجنامه

رئیس هیات‌مدیره مجتمع گنجنامه با تاکید بر اینکه گردشگری یکی از صنایع مولد و روبه‌رشد است، می‌گوید: امروز گردشگری درحال تبدیل شدن به دومین صنعت پرسود جهان است و اگر بناست شعار اقتصاد بدون نفت را محقق کنیم باید به گردشگری به‌عنوان یکی از صنایع جایگزین توجه شود.

به گفته وی، گردشگری به‌عنوان صنعتی مولد، ضمن داشتن مزیت‌های اقتصادی و اجتماعی فراوان، هزینه‌های بسیار کمتری نسبت به سایر صنایع دارد؛ به‌گونه‌ای که برای نمونه برخلاف بسیاری از صنایع سرانه هزینه‌کرد و سرمایه‌گذاری در آن بسیار کمتر است، ضمن‌ اینکه ظرفیت بسیار خوبی برای اشتغال‌زایی دارد.

ترابیان درباره اشتغالی که با ایجاد دهکده گردشگری گنجنامه به وجود آمده است نیز اظهار می‌کند: با شکل‌گیری مجموعه گنجنامه به‌طور مستقیم ۷۰ نفر و به‌صورت غیرمستقیم و برون‌سپاری امور، ۳۰۰ نفر مشغول به کار شده‌اند.

هرچند که به‌گفته وی یکی از اهداف اصلی شکل‌گیری پروژه دهکده توریستی گنجنامه، پرداختن به رسالت شاد کردن مردم با حضور آنها در طبیعت و سیر در جاذبه‌های تاریخی است، اما دلیل دیگر این اقدام ایجاد موقعیتی در غرب کشور برای توریست‌پذیر کردن این منطقه بوده است.

رئیس هیات‌مدیره مجتمع گنجنامه برنامه آینده این مجموعه توریستی را تمرکز بر مشتری‌مداری و آموزش پرسنل برای رعایت این اصل بیان می‌کند؛ زیرا بر این باور است که با چنین رویکردهایی می‌توان گردشگران را جذب کرد.

اما مشکلی که تا حدودی چالش‌هایی را در مسیر توسعه بهتر و سریع‌تر این مجموعه قرار داده است، بی‌بهره‌ ماندن از برخی زیرساخت‌هاست. ترابیان دراین‌باره می‌گوید: برای فراهم کردن برخی زیرساخت‌ها به مجموعه دهکده توریستی گنجنامه کم لطفی شده است؛ برای نمونه ما هنوز در این مجموعه تلفن ثابت نداریم.