با نوسان قیمت‌ها نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد

 از تولید تا استانداردسازی

مدیرعامل مبلمان اداری راشن درخصوص تنوع محصولات راشن عنوان کرد: میزان تولید این شرکت بستگی به نوع و مدل محصول دارد، اما طی یک سال در مجموع ۲۰ هزار محصول با ۷۰ نوع تنوع مدل تولید می‌کنیم. مهدی محمود‌پور با تاکید بر این موضوع که شرکت راشن به منظور حفظ کیفیت گام‌های مهمی برداشته است، گفت: شرکت راشن دارای استاندارد ملی ایران است که اخذ این استاندارد در این صنف کار سختی به شمار می‌رود و البته حفظ و نگهداری آن نیز کار سخت‌تری است، اما این مجموعه نزدیک به ۸ سال است که دارای استاندارد ملی ایران است. همچنین استاندارد مدیریت کیفیت و استانداردهای اروپا را دارد و کاملا سازماندهی شده به پیش می‌رود تا علاوه بر داشتن گواهی‌نامه در عمل این استانداردها را نیز رعایت می‌کند.

مدیرعامل شرکت راشن در پاسخ به این پرسش که آیا با فناوری خاصی کار می‌کنید، گفت: به صورت کلی تولید مبلمان اداری نیاز به فناوری خیلی پیچیده‌ای ندارد و مانند محصولات ام‌دی‌اف نیازمند دستگاه‌های خاص نیست، اما از نظر کیفیت، دقت و سرعت آنچه موردنیاز باشد را راشن به کار گرفته است.

محمود‌پور با بیان اینکه یکی از تهدیدات مهم این روزها برای تولیدکنندگان، نوسان قیمت ارز و دلار است، تاکید کرد: در همین حال در زمینه تهیه مواداولیه با مشکل روبه‌رو هستیم و آهن‌آلات مورد نیاز خود را به سختی تهیه می‌کنیم. برخی مواد اولیه برای عرضه به بورس کالا رفته‌اند و بازاری‌ها نیز به علت نوسان قیمت‌ها کالای خود را نمی‌فروشند. یا برخی فروشنده‌ها واسطه هستند و برخی مواقع کالا را دپو می‌کنند یا برخی مواقع نمی‌توانند پخش کنند و این موضوع تهیه مواداولیه را به شدت سخت کرده است.

مدیرعامل راشن در خصوص تهیه مواد اولیه موردنیاز گفت: بخشی از مواد در داخل و بخش دیگری مانند مواد پلیمری عمدتا از خارج وارد می‌شود که تهیه این مواد ۸۰ تا ۹۰ درصد وارداتی است. تهیه مواداولیه به دلیل تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز به‌شدت مشکل شده است. همچنین محمودپور درباره واردات مواداولیه عنوان کرد: واردات برای ما مقرون ‌به ‌صرفه نیست و تولید ما را تحت تاثیر قرار داده است. در زمینه واردات ممکن است ثبت سفارش انجام نشود که مشکلاتی را ایجاد می‌کند. با توجه به این موضوع به مشتری قول نمی‌دهیم که چه زمانی کالای او را تحویل می‌دهیم در حالی ‌که راشن شرکت خوشنام و متعهدی است، اما این شرایط کار را بسیار دشوار کرده است. ما نیز مواد اولیه خود را به میزان کمتر و با قیمت بالاتر تهیه می‌کنیم. از همین رو دنبال راهکارهای جدید برای تامین مواد اولیه خود هستیم که این موضوع هزینه‌بر شده است، درحالی‌که پیش‌ازاین تهیه مواد اولیه به‌صورت روتین انجام می‌شد. هم‌اکنون به دلیل این شرایط دغدغه ما به‌جای افزایش تولید، کیفیت و صادرات، تامین مواد اولیه شده است.

 بازار راکت شده‌است

مدیرعامل شرکت راشن به تاثیر نوسان قیمت‌ها در روند کار عنوان کرد: زمانی هر ۶ ماه فهرست قیمت تولیدات ما تغییر می‌کرد و ما نیز براساس برنامه و آرامش کار می‌کردیم، اما هم‌اکنون به علت نبود ثبات اقتصادی، قیمت‌ها به صورت هفتگی تغییر می‌کند. این موضوع از نظر فروش در کار ما اختلال ایجاد کرده، از این رو بازار راکد شده است. عمده فروش ما به اداره‌ها و سازمان‌ها است که آنها نیز حدود یکی، دو سال است خریدی انجام نمی‌دهند، مگر اینکه نیاز فوری و واجب داشته باشند.

محمود‌پور با تاکید بر اینکه تحریم‌ها برای ۸۰ درصد تولیدکنندگان تهدید به شمار می‌رود، اما برای قشر محدودی هم فرصت ایجاد کرده است، افزود: در صنعت مبلمان اداری بحث واردات در گذشته چندان گسترده نبود و در صنعت مبلمان با تهدید رقیب خارجی به‌شدت برخی صنایع روبه‌رو نبودیم. همواره بازار صنعت در اختیار تولیدکنندگان داخلی بوده است که با یکدیگر رقابت داشته‌اند. البته در برخی صنایع قطعات یدکی خودرو این‌گونه نبوده است.

محمود‌پور ادامه داد: موضوع دیگر این است که طی یکی، دو سال گذشته سازمان‌های دولتی نیز با کسری بودجه روبه‌رو بوده‌اند و کمبود نقدینگی ناشی از تحریم‌های نفتی آنها را با مشکل روبه‌رو کرده است. بسیاری از ادارات خرید کالاهای تشریفاتی را حذف کرده‌اند و مبلمان را نیز جزو کالاهای تشریفاتی خود قرار داده‌اند. درحالی‌که در گذشته بخشی از خرید ما سهم اداره‌ها بود و بخش از تامین مالی ما نیز از طریق خرید سازمان‌ها تامین می‌شد. در حال حاضر بیشتر واحدها به تعمیرات روی آورده‌اند. از همین رو فروش ما به بازار موردی و محدود است، درحالی‌که سازمان‌ها به‌صورت عمده از ما خرید می‌کنند. اگر سازمان‌ها دیگر کلا خرید نکنند، این موضوع برای ما تهدید به شمار می‌رود.

 حفظ جایگاه رقابتی

مدیرعامل شرکت راشن در پاسخ به این پرسش که در فضای رقابتی بازار، راشن برای حفظ جایگاه خود چه اقدام‌هایی انجام داده است، گفت: برای حفظ و گسترش بازار خود همواره در نمایشگاه‌ها حضور داشته‌ایم؛ ضمن اینکه یکی از سیاست‌ها و شعارهای راشن  این است که محصول باکیفیت عالی و قیمت مناسب تولید کند و در برابر رقبای بازار هم براساس این شعار پیش رفته‌ایم. محمود‌پور ادامه داد: برخی شرکت‌ها مشتری خاص خود را دارند و استراتژی آنها تولید محصول باکیفیت و لوکس با قیمت بالا است، اما روال راشن، روال میانه‌ای است و مسیر بین کیفیت خوب و قیمت مناسب را برای خود رسم کرده است تا باکیفیت خوب و قیمت معقول کالای خود را روانه بازار کند. البته این به آن معنا نیست که از کیفیت خود بکاهد. همه بزرگان بازار معتقد هستند که کیفیت محصولات ما قابل‌قبول است و شاخص‌های کیفیت و آمار خدمات پس از فروش و میزان برگشتی محصولات نیز این موضوع را تایید می‌کنند، البته ما نیز می‌توانیم محصول لوکس تولید کنیم، اما سیاست ما این است که بر اساس کیفیت قابل‌قبول و قیمت مناسب پیش برویم. وی همچنین در خصوص خدمات پس از فروش راشن تاکید کرد: شرکت راشن حدود ۱۰ سال که خدمات پس از فروش دارد و سه سال است که گارانتی بدون قید و شرط و در محل ارائه می‌کند. از این ‌رو اگر مشتری تماس بگیرد کمتر از ۴۸ ساعت حضور یافته و به‌صورت کاملا رایگان خدمات خود را ارائه خواهیم کرد.

 درخواست ما ثبات قیمت‌هاست

مدیرعامل راشن در ادامه عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین درخواست‌های تولیدکننده ثبات قیمت‌ها است، زیرا در حالت ثبات تامین قطعات و فروش راحت‌تر انجام می‌گیرد و تولیدکننده مدام با مشتری‌ها در حال چانه زدن نیست که چرا قیمت‌ها گران شده است. محمودپور در خصوص سهم شرکت راشن در بازار گفت: برند راشن درفروش و سهم بازار، بین ۱۵ برند نخست قرار دارد درحالی‌که در این صنف بیش از ۲۰۰ تولیدکننده مشغول به کار هستند. از نظر برندینگ نیز جزو ۱۰ شرکت نخست است.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که راشن چقدر ظرفیت تولید دارد تا سهم خود را افزایش دهد، گفت: افزایش ظرفیت ما به وضعیت بازار و سیاست‌های کشور بازمی‌گردد. راشن توانایی ظرفیت چند برابر تولید کنونی را نیز دارد؛ اما زمانی که تولید به صورت کلی در کشور توجیه اقتصادی نداشته باشد، در شرایط کنونی در راستای حفظ برند و جایگاه خود تلاش می‌کنیم.

محمودپور درباره برنامه‌های سال ۹۹ گفت: امسال روی بحث فروش و تبلیغات تمرکز کرده‌ و قصد داریم فروش شرکت را گسترده کرده و محصولات راشن را در شهرستان‌ها نیز بیشتر معرفی و برندسازی کرده و فروش سازمانی داشته باشیم. ۵۰ عامل فروش فعال (۱۰ واحد در تهران و ۴۰ واحد در شهرستان) داریم. مدیر کارخانه راشن درباره مشکلات این روزهای بازار هم عنوان کرد: مهم‌ترین مساله سازمان‌های دولتی حمایت از تولید است زمانی که مساله حمایت از تولید مطرح می‌شود، ذهن‌ها به سمت  تسهیلات بانکی می‌رود. درحالی‌که ما به‌عنوان تولیدکننده از دولت انتظار چندانی نداریم و فقط می‌خواهیم مقررات دست و پاگیر وضع نکنند.