سوء استفاده از بازار آشفته سازه‌های فولادی

اسکلت فلزی از گذشته‌های دور تا امروز در ساختمان‌ها اجرا می‌شود؛ مقاومت بالای آن در برابر عوامل مختلف و همچنین امکان ساخت در کارخانه‌های تولیدی تحت نظر متخصصان کنترل کیفیت باعث شده این نوع اسکلت‌بندی در اکثر سازه‌ها و ساختمان‌ها به چشم بخورد. این اسکلت همان‌طور که از نامش پیداست با استفاده از مقاوم‌ترین متریال یعنی فولاد ساخته می‌شود. پیشینه اجرای این روش در ساخت‌وساز بسیار طولانی است. علاوه بر مقاومت بالا، امتیازاتی همچون امکان بازیافت، امکان پیش‌ساخت و در نتیجه سرعت اجرای بیشتر، وزن کمتر و همچنین اشغال کمتر فضای مفید ساختمان باعث شده تا استقبال از فولاد بیشتر از بتن باشد. هم‌اکنون شرکت‌های بسیاری در زمینه تولید سازه‌های فولادی فعالیت می‌کنند که البته رکود ساخت‌وساز و کاهش چشمگیر طرح‌های عمرانی باعث شده تا با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت اسمی در بازار حضور داشته باشند. «پایبند سازه» یکی از شرکت‌هایی است که فعالیـت رسـمی خـود را از سـال ۱۳۷۸ در حـوزه سـاخت و نصـب سازه‌های فلزی ازجمله اسکلت‌های فلزی پیچ و مهره‌ای، جوشی، سـوله و سازه‌های خـاص صنایـع نفـت و گاز و پتروشـیمی آغـاز کرده است.

 ساخت‌وساز در انتظار

شمس‌الدین سیدصدر، مدیرعامل این شرکت به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: در حال حاضر نوسانات نرخ ارز، بسیاری از مصالح ساختمانی را تحت تاثیر قرار داده است و به همین دلیل بازار ساخت‌وساز در حالت انتظار قرار دارد و این مساله باعث شده تا تولیدکنندگان اسکلت فلزی هم دچار مشکل شوند. در واقع وضعیت به‌گونه‌ای است که تصمیمات کوتاه‌مدت گاهی باید به‌صورت ماهانه گرفته شود. وی ادامه می‌دهد: تولید در کارخانه‌های سازنده اسکلت‌های فلزی وابسته به مواد اولیه مورد نیاز و نیروی انسانی ماهر است؛ مواد اولیه مورد نیاز شامل آهن‌آلات شامل ورق‌ها و پروفیل‌ها و همچنین سیم جوش و الکترود و انواع رنگ‌های اپوکسی و آلکیدی هستند؛ هرچند این مواد اولیه در کشورمان تولید می‌شود و نیاز به واردات نیست، اما به دلیل وابستگی شدید این مواد اولیه به ارزهای خارجی مانند دلار، قیمت هر روزه این مواد اولیه در حال تغییر هستند. وجود تورم افسارگسیخته نیز موجب شده که نیروی انسانی ماهر و پیمانکاران ساخت هم درخواست تغییر بهای خدمات خود را پی‌درپی اعلام کنند؛ این امر باعث می‌شود که امکان ادامه حیات تولیدکنندگان با دشواری شدیدی روبه‌رو شود و در برخی موارد کار به مباحث حقوقی و اختلافات قراردادی کشیده می‌شود؛ درنهایت تولیدکنندگان هستند که متناسب با این مشکلات با خریداران کالای خود به اختلاف برخورد می‌کنند.

 تولید براساس سفارش کارفرما

سیدصدر بابیان اینکه فرآیند کاری ما به‌طور طبیعی زمان‌بر است، تصریح می‌کند: نوع کار ما به‌گونه‌ای است که نمی‌توانیم محصولی مشخص با ابعاد ثابت تولید کنیم چون این ابعاد به سفارش کارفرما بستگی دارد. در واقع مشتری سفارش را به ما ارائه می‌کند و بعد از طراحی، فرآیند تولید از فولادخام آغاز می‌شود و نهایتا به شکل سازه‌های موردنیاز برای سوله، خانه پیش‌ساخته، اسکلت ساختمان و ... درمی‌آید. مدیرعامل پایبند سازه با اشاره به اینکه ۷۰ درصد ساخت‌وساز نسبت به زمان رونق صنعت ساختمان کاهش ‌یافته است، می‌افزاید: بسیاری از شرکت‌های هم‌صنف ما دست به تعدیل نیرو به‌صورت گسترده زده‌اند، چراکه بازار لازم برای فروش وجود ندارد. از طرفی در شرایط کنونی که قیمت سازه‌های فلزی افزایش‌ یافته است، برخی با سوءاستفاده از این وضعیت اقدام به تولید سازه‌های فولادی باکیفیت و بهای نازل می‌کنند.

 عدم ثبات خطرناک‌تر از تورم ۴۰ درصدی

وی با  بیان اینکه تمام تلاش دولت باید ایجاد ثبات باشد، عنوان می‌کند: چنانچه دولت از ابتدای سال به تولیدکننده اعلام کند که به‌عنوان‌مثال تورم ۴۰ درصدی تا پایان سال برقرار است، تولیدکننده می‌تواند برنامه‌ریزی کند، اما زمانی که شاهد اظهارات متناقض هستیم و بازار متلاطم است، امکان تصمیم‌گیری سلب می‌شود و این اتفاق به‌مراتب بیش از تورم اوضاع را پیچیده می‌کند. متاسفانه برخی مشتریان به‌اشتباه تصور می‌کنند که تولیدکننده دنبال افزایش قیمت‌هاست درحالی‌که تولیدکننده هم ‌مانند خریدار و کارفرما در این شرایط آسیب می‌بیند. سیدصدر بابیان اینکه صادرات سازه‌های فولادی بسیار به‌صرفه است، می‌گوید: در حال حاضر هزینه تولید هر کیلوگرم سازه فولادی در ایران (به‌غیراز قیمت فولاد خام) ۱۳ سنت است درحالی‌که می‌توانیم هر کیلوگرم سازه فولادی را با حدود یک دلار (به‌غیر از قیمت فولاد خام) صادر کنیم، اما با توجه به تحریم‌ها، امکان صادرات برای شرکت‌ها فراهم نیست.

وی در مورد عملکرد بانک‌ها می‌گوید: چنانچه شرکت‌ها چک برگشتی و تسهیلات معوق نداشته باشند، بانک‌ها در چارچوب قانون همکاری لازم را خواهند داشت و ما هم خوشبختانه از بانک‌ها رضایت داریم. وی با اشاره به اینکه فعالیت تولیدکننده شفاف است، می‌افزاید: متاسفانه در وضعیت کنونی تفکر دلالی و واسطه‌گری در بسیاری مواقع حاکم شده است، زیرا در این بازار آشفته برخی از این راه یک‌شبه سرمایه‌دار می‌شوند درحالی‌ که نجات کشور درگرو رونق تولید و کار است. امیدواریم هر چه سریع‌تر اقتصاد در ریل تولید قرار بگیرد.