تولیدکنندگان شیرآلات کشور در طرح‌ها و مدل‌های مختلف محصولات این شرکت را به بازار عرضه می‌کنند، اما شناخت بهترین شیرآلات ساختمانی و بهترین گزینه از میان برندهای فعال در این حوزه انتخاب دشواری است که نیاز به تحقیق و تفحص کامل دارد. جنبه ظاهری شیرآلات ساختمانی صرفا یک طرف قضیه را پوشش می‌دهد و اصل قضیه مربوط به کیفیت و دوام بهترین شیرآلات ساختمانی است؛ آلیاژ‌های به‌کاررفته، متریال و شیوه رنگ‌آمیزی یکی از معیار‌های مهم در تعیین کیفیت این محصولات است. در واقع شیرآلات در طول شبانه‌روز مورد استفاده ساکنان قرار می‌گیرند و در صورت خرابی و کیفیت نازل گاه اثرات جبران‌ناپذیری مانند نشت آب به طبقات را باعث می‌شوند. علاوه بر این با توجه به کمبود آب و اهمیت استفاده درست از این مایه حیات، شیرآلات با کیفیت یکی از روش‌های موثر در کاهش مصرف آب هستند.

 کرونا و نوسانات ارز در صدر مشکلات

مهدی حیدری‌صفت، مدیر بازرگانی شیرآلات «شودر» به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: در سال جاری مساله کرونا و همچنین نوسانات ارز مشکلات زیادی را برای صنعت شیرآلات به وجود آورده است. مجبور شدیم برای حفاظت از کارگران حضور آنها را شیفت‌بندی کنیم و از طرفی گران‌شدن بیش از 30 درصدی آلیاژ برنج شرایط را دشوارتر کرد. علاوه بر این، ذکر این نکته ضروری است که مواد اولیه مانند برنج را ‌مانند گذشته از بورس کالا تهیه می‌کنیم. درگذشته تا دو ماه بعد از خرید هزینه‌ها را پرداخت می‌کردیم، اما در حال حاضر به محض خرید باید تمام و کمال پول را پرداخت کنیم.

 سودی که به جیب واسطه‌ها می‌رود

مدیر بازرگانی شرکت شیرآلات بهداشتی شودر خاطرنشان می‌کند: از عمده‌ترین مسائل صنعت شیرآلات فراهم نبودن شرایط و مشکلاتی مانند بوروکراسی اداری پیچیده و بلوکه شدن پول برای صادرات است. در واقع اگرچه شیرآلات تولیدی ما در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما این کار از طریق واسطه‌ها انجام می‌شود. در واقع واسطه‌ها کالا را با قیمت داخلی می‌خرند و به شیوه‌های مختلف که ما از آنها اطلاع نداریم، اقدام به صادرات می‌کنند؛ بنابراین سودی که باید به جیب تولید برود، نصیب واسطه‌ها می‌شود. به عبارتی ما صادرات نداریم بلکه فروش صادراتی داریم. در حالی که با توجه به افزایش نرخ ارز در برابر ریال، صادرات بهترین راه تقویت تولید و رونق اقتصادی است. متاسفانه این مساله عمدتا به تحریم‌های بین‌المللی ربطی ندارد و بیشتر مربوط به سنگ‌اندازی‌های داخلی و بوروکراسی پیچیده است. از طرفی استقبال از محصولات شیرآلات ایرانی هم بسیار مطلوب است. کشورهایی نظیر عراق، افغانستان، سوریه، کشورهای آفریقایی و همچنین کشورهای حوزه CIS از مهم‌ترین بازارهای جذاب برای صادرات هستند، اما این اتفاق مهم نیازمند کمک دولت است و سفیران ما می‌توانند در این رابطه بسیار موثر واقع شوند.

وی ادامه می‌دهد: چندی پیش هیات تجاری از آفریقا از کارخانه «شودر» برای ایجاد همکاری‌های تجاری بازدید کردند و تقریبا در کلیت امر هیچ اختلافی وجود نداشت، اما قوانین دست و پاگیر داخلی مانع از این ارتباط اقتصادی شد و کار به جایی رسید که در نهایت تصمیم گرفتیم از صادرات به شرکت‌های این هیات تجاری صرف نظر کنیم. در حالی که صادرات و توسعه اقتصادی بخش تولید یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تمامی ‌کشورهای دنیاست.

 تجهیز شیرآلات مدارس در مناطق محروم

وی همچنین به مسوولیت اجتماعی شودر اشاره و تصریح می‌کند: برنامه ما این بود که برای برخی نقاط محروم کشور که دسترسی به آب ‌لوله‌کشی ندارند، به صورت رایگان آب‌رسانی کنیم، اما متاسفانه به خاطر برخی موانع در راه دریافت مجوز این کار، مجبور به انصراف شدیم؛ بنابراین تصمیم به تغییر رویه گرفتیم و برای تجهیز مدارس مناطق محروم به شیرآلات و سرویس بهداشتی سراغ وزارت آموزش ‌و پرورش رفتیم که خوشبختانه این نهاد ارتباط مطلوبی با ما داشت و از این کار استقبال کرد که خوشبختانه از هفته آینده این طرح در برخی مدارس استان کرمانشاه و در ادامه استان اردبیل اجرایی می‌شود.

مدیر بازرگانی شودر در پاسخ به این سوال که نوسانات ارز و افزایش قیمت مواد اولیه چه تاثیری بر کیفیت صنعت شیرآلات می‌گذارد، می‌گوید: با توجه به اینکه شیرآلات جنبه مصرفی دارند، شاهد افت کیفیت در بازار نیستیم و اتفاقا تجربه نشان می‌دهد که در شرایط تورم و گرانی کالاها مردم به دنبال اجناس باکیفیتی هستند که عمر بالایی داشته باشند.

 خطر شیرآلات چینی بر سلامت مردم

با توجه به حضور بسیاری از تولیدکنندگان شیرآلات در کشور تا چه اندازه شاهد واردات این تجهیزات هستیم؟ وی پاسخ می‌دهد: شیرآلات بی‌کیفیت مانند شیرآلات چینی نسبت به گذشته به‌مراتب در بازار کمتر شده است چراکه در حال حاضر این صنعت در کشور ما به جایگاه چشمگیری رسیده است. یکی از مهم‌ترین نکات در این خصوص این است که شیرآلات ایرانی با استفاده از برنج تولید می‌شوند، اما مواد اولیه شیرآلات چینی عمدتا سرب است که برای سلامتی انسان به شدت زیان‌آور خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در پنج‌ماه ابتدایی امسال عملکرد دولت را در قبال تولیدکننده‌های صنف شیرآلات زیر نظر داشتیم، می‌گوید: کارگاه‌های تولیدی با تمام توان فعالیت می‌کنند و سعی می‌کنند با چنگ و دندان نیروهای خود را تعدیل نکنند، اما تنها اتفاق مثبت مهلت یک‌ماهه برای پرداخت مالیات بوده است. از طرفی مساله مهم دیگر عدم بازرسی لازم کارگاه‌ها برای حفاظت از جان کارگران فعال در کارخانه‌ها در برابر بیماری کرونا است به گونه‌ای که شاهدیم در برخی واحدها کارگران حتی از ماسک استفاده نمی‌کنند. حیدری‌صفت با بیان اینکه فروش ما به صورت هیبریدی انجام می‌شود، می‌افزاید: ما 24 نمایندگی در نقاط مختلف کشور داریم که این نمایندگی‌ها فروشنده محصولات ما به قیمت مصوب هستند. در واقع محصولات ما به انبارهای این 24 نقطه منتقل می‌شود و مسوولان این فروشگاه‌ها فروش محصول را عهده‌دار هستند.