به گزارش گروه اقتصاد بین­‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از سی‌ان‌­ان بیزینس، جدیدترین سفارش­‌های لغو شده این شرکت مربوط به هواپیماهای ۷۳۷ مکس بوده است. مدل ۷۳۷ مکس پرفروش­‌ترین هواپیمای شرکت بوئینگ است که از مارس ۲۰۱۹، در پی دو حادثه مرگبار که منجر به کشته شدن ۳۴۶ نفر شد، زمین­گیر شده­‌اند، اما به‌­رغم مدت زمان طولانی که این مدل از هواپیماهای بوئینگ زمین­گیر شده­ بودند، هیچ‌یک از سفارش‌ها برای هواپیمای ۷۳۷ مکس لغو نشده بود تا اینکه شیوع همه‌­گیری کووید-۱۹ تقریبا باعث متوقف شدن مسافرت­‌های هوایی شد و خطوط هواپیمایی در سراسر جهان خسارات سنگینی را متحمل شدند.

شرکت بوئینگ اعلام کرد که  در نیمه نخست سال‌جاری ۳۷۷ سفارش این شرکت کنسل شده  و ۶۰ مورد از کنسلی‌­ها در ماه ژوئن بوده است. بیشترین سفارش‌های لغو شده جدید مربوط به شرکت‌­های لیزینگ هواپیما است که هواپیماها را خریداری می‌کنند، آنها را به شرکت­‌های هواپیمایی اجاره می‌دهند و اجاره آنها را جمع می‌کنند.

علاوه بر سفارش‌های لغو شده در ماه ژوئیه، شرکت بوئینگ ۹ سفارش دیگر را نیز معلق کرد، زیرا به خاطر مشکلات مالی که برای شرکت­‌های هواپیمایی ایجاد شده است دیگر به اندازه کافی مطمئن نیست این سفارش­‌ها نهایی شوند.

این شرکت هواپیماسازی ماه گذشته هیچ سفارش جدیدی نداشت. حتی با وجود سفارش­‌های کنسل و لغو شده شرکت بوئینگ، هنوز حدود ۴۵۰۰ سفارش دیگر را دردفتر سفارش خود دارد، اما مشتری­‌ها اصلی بوئینگ که شرکت­‌های هواپیمایی مسافربری هستند علاقه‌ای به دریافت هواپیماهای سفارش داده شده ندارند و ترجیح می‌­دهند نقدینگی خود را حفظ کنند.

بوئینگ در ماه ژوئیه تنها چهار فروند هواپیمای ۷۸۷ دریم­لاینرز و دو فروند هواپیمای حمل بار را تحویل داد. شرکت بوئینگ در ماه مه نیز همین تعداد هواپیما را تحویل داده بود. تولید این شرکت در ۱۲ سال اخیر به حداقل خود سقوط کرده است.

شرکت بوئینگ که به خاطرشیوع ویروس کرونا و نگرانی برای سلامتی کارمندان، کارخانه­‌های خود را تعطیل کرده بود، در ماه مه بازگشایی کرد و تولید خود را افزایش داد، اما تحویل آهسته در ماه ژوئیه نشانه دیگری از کاهش تقاضا برای جت­‌ها بود. کاهش تقاضا به این خاطر است که اکثر خطوط هواپیمایی درصد قابل توجهی از ناوگان خود را زمین­گیر کرده‌­اند و تنها بخش کوچکی از برنامه­‌های پروازی خود را انجام می‌­دهند.تحویل نگرفتن هواپیماها توسط شرکت­‌ها خبر بدی برای بوئینگ است، زیرا که این شرکت بیشترین درآمد حاصل از فروش هواپیماهای خود را در زمان تحویل به‌دست می‌آورد.