ایران فاقد تکنولوژی تولید چرم مرغوب است

 صادرات به کشورهای ایتالیا، قزاقستان، استرالیا و اوکراین

مالک و مدیرعامل گروه تولیدی و صادراتی مارال چرم با  بیان اینکه کارخانه مارال چرم در شش طبقه با مساحت ۲ هزار و ۷۰۰ مترمربع در گوهردشت کرج قرار دارد، می‌گوید: نخستین محصول مارال چرم، طراحی و تولید کاپشن چرم مردانه بود، اما اکنون محصولات مارال چرم شامل انواع کیف، کفش، انواع بوت و چکمه، کمربند، دستکش،‌ کت، کاپشن و اکسسوری برای همه گروه‌های سنی است.

سیدجلال حسینی‌خواه با اشاره به سابقه ۲۵ ساله مارال چرم در عرصه تولید و صادرات محصولات چرمی یادآور می‌شود: در کارخانه مارال چرم بیش از ۴۰۰ نفر به‌صورت مستقیم به کار اشتغال دارند و ۲ هزار نفر نیز غیرمستقیم با ما همکاری می‌کنند.

وی با اظهار اینکه ظرفیت تولید مارال چرم حدود ۱۵ هزار قلم محصول در ماه است، اضافه می‌کند: اکنون مارال چرم دارای بیش از ۵۶ شعبه در سراسر کشور و چند شعبه بین‌المللی در ایتالیا، سوئیس، استرالیا، قزاقستان و گرجستان است؛ همچنین دفتر فروش اروپای مارال چرم نیز در آلمان قرار دارد.

حسینی‌خواه بابیان اینکه مارال چرم به کشورهای ایتالیا، قزاقستان، اوکراین، استرالیا و... صادرات دارد، تصریح می‌کند: مارال چرم توانسته است هنر و صنعت ایرانی را به سایر کشورها ارائه بدهد و سهمی در اقتصاد و صنعت چرم کشور داشته باشد.

 بهره‌برداری از کارخانه ۶ هزار و ۵۰۰ متری تا سال آینده

مالک و مدیرعامل گروه تولیدی و صادراتی مارال چرم همچنین خبر از ساخت کارخانه دوم مارال چرم با متراژ ۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع سالن تولید و ۲ هزار و ۸۰۰ مترمربع ساختمان اداری و مدیریت می‌دهد و می‌گوید: این کارخانه در شهرک صنعتی بهارستان باهدف دستیابی به صادرات و ایجاد اشتغال برای حداقل ۵ هزار ایرانی در حال ساخت است که تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

حسینی‌خواه همچنین با پیش‌بینی اینکه با راه‌اندازی کارخانه بزرگ تولید محصولات چرمی و گسترش فعالیت‌های آن، افق روشنی در بحث صادرات محصولات چرمی داشته باشند، تصریح می‌کند: با بهره‌برداری از این کارخانه به دنبال این هستیم که سهم خود را از بازارهای جهانی در زمینه محصولات چرمی به دست آوریم.

وی تبدیل‌شدن به برندی جهانی در زمینه تولید محصولات چرمی باکیفیت برتر را ازجمله چشم‌اندازهای مارال چرم بیان و اظهار می‌کند: تبدیل‌شدن به برند برتر تولیدکننده محصولات چرمی در ایران، دستیابی به بیشترین سهم بازار رقابتی در مقایسه با رقبای اصلی این مجموعه، کسب جایگاه ذهنی اولین انتخاب خرید محصولات چرمی در مشتریان ایران، افزایش صادرات محصولات چرمی به کشورهای دنیا و تاسیس شعبه در تمام کشورهای پیشرفته جهان از دیگر برنامه‌های مارال چرم هستند.

 تغییر استراتژی راهکاری مناسب در شرایط بحرانی

حسینی‌خواه همچنین بابیان اینکه مساله تحریم و به‌خصوص شیوع بیماری کرونا، پیامدها و چالش‌های اقتصادی فراوانی را برای گروه تولیدی و صادراتی مارال چرم در پی داشته است، توضیح می‌دهد: کاهش تقاضا برای صادرات محصولات ناشی از کاهش تجارت جهانی، کاهش تقاضای مصرف‌کننده در داخل کشور به‌واسطه کاهش درآمد خانواده‌ها در پیک بیماری، اختلال در شبکه تامین مواد اولیه و محدودیت‌های موجود در این زمینه از مهم‌ترین چالش‌ها و پیامدهای تحریم و کرونا هستند.

وی با تاکید بر اینکه از آنجا ‌که آینده بحران‌های تحریم و کرونا از نظر زمان و ابعاد غیرقابل ‌پیش‌بینی است، می‌گوید: با توجه ‌به این مساله مارال چرم همواره به دنبال راه‌های جایگزین برای ترغیب مردم به‌منظور پایدار ماندن در این صنعت است.

حسینی‌خواه در تکمیل توضیح خود اضافه می‌کند: مارال چرم به‌رغم کاهش نقدینگی و سرمایه‌گذاری‌ها، به فکر تغییر استراتژی به‌وسیله شگردهای بازاریابی و با درک درست بازار مصرف در این دوران و حتی دوران پساکرونا با توجه ‌به تغییر سبک زندگی و فرهنگ خرید مردم است.

مالک و مدیرعامل گروه تولیدی و صادراتی مارال چرم خبر از گسترش فعالیت‌های این برند در حوزه فروش آنلاین و فروشگاه‌ اینترنتی می‌دهد و اظهار می‌کند: با وجود رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در تمامی شعب مارال چرم، با هدف حفظ سلامت بیشتر مشتریان فعالیت خود را در حوزه فروش آنلاین گسترش داده‌ایم؛ همچنین فروشگاه اینترنتی مارال چرم برای تسهیل در خرید و رفع نیاز مشتری امکانات ویژه‌ای‌ از جمله پشتیبانی آنلاین ۲۴ ساعته، ارسال در اسرع وقت و ۲۴ ساعته ویژه شهر تهران، خدمات پس از فروش و گارانتی و هفت روز مهلت تعویض و عودت کالا را ایجاد کرده است.

وی همچنین ‌حضور برندهای معتبر خارجی، دسترسی نداشتن به تکنولوژی پیشرفته در تولید چرم مرغوب، کمبود پوست سنگین در کشور، محدودیت در توان تولید محصول صادراتی و فقدان طراحی مصنوعات چرمی متناسب به‌خصوص در صنعت کفش را از مهم‌ترین مشکلات موجود بر سر راه صادرات مصنوعات چرمی بیان می‌کند.

حسینی‌خواه درباره راهکار برون‌رفت از این چالش‌ها نیز تصریح می‌کند: پیشرفت صنعت چرم در داخل کشور با عوامل تاثیرگذاری مانند برندسازی و نیاز بازار، تشکیل شرکت‌های سهامی بزرگ، تخصیص وام بلاعوض برای تجهیز ماشین‌آلات تولید محصولات چرمی و... امکان‌پذیر است که در نهایت منجر به رسیدن به استانداردهای جهانی برای صادرات می‌شود.