در منطقه تلاقی این کریدور‌های پرتردد، بندر خشک پیشگامان در استان یزد واقع‌شده که کمک شایانی به صنعت حمل‌ونقل کشور، تغییر مدل حمل‌ونقل، ترافیک، ترانزیت و بازرگانی می‌کند؛ بندر خشک نوع جدیدی از بنادر در دنیاست که حداقل با دو روش حمل‌ونقل به بندر ساحلی متصل است.

 خدمات گمرکی و ترخیص کالا

به گفته مدیرعامل شرکت تعاونی پیشگامان توسعه بندر خشک کوثر، این شرکت در سال ۱۳۹۱ فعالیت خود را به‌منظور تاسیس اولین بندر خشک تعاونی کشور آغاز کرد و در حال حاضر با راه‌اندازی فاز نخست، ارائه‌دهنده خدمات گمرکی، حمل‌ونقل، بندری، سردخانه‌ای، انبارداری، واردات و صادرات و همچنین بازرسی کالا است.

محمدرضا شهسواری با اشاره به اینکه گمرک جمهوری اسلامی ایران در بندر خشک پیشگامان مستقر شده و تجار می‌توانند از گمرک بندر خشک برای ترخیص قطعی کالا یا صادرات استفاده کنند، گفت: در حال حاضر محوطه گمرکی بندر خشک پیشگامان در مساحت ۸ هکتار به بهره‌برداری رسیده و کلیه امکانات نظیر اتصال ریلی شامل دو خط ریلی، سکوی تخلیه و بارگیری ریلی و جاده‌ای، ۸ هکتار محوطه محصورشده و زیرسازی شده با بتن الیافی مسلح و ساختمان مجهز گمرک فراهم‌شده و به بهره‌برداری رسیده است.

به گفته وی تجار می‌توانند پس از انتخاب مقصد بندر خشک پیشگامان در اظهارنامه گمرکی، محموله‌های خود را  از طریق ریل و جاده به بندر خشک حمل کنند.

شهسواری در ادامه افزود: به‌موجب قراردادی که با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جهت دپوی کانتینر خالی در بندر خشک منعقد شده است، بندر خشک پیشگامان به مرکز دپوی کانتینر خالی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) تبدیل می‌شود و تجار یزدی می‌توانند کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت خدمات خود را در امر صادرات و واردات از این بندر، تجربه کنند.

 خدمات حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و دریایی

به گفته مدیرعامل بندر خشک پیشگامان اکثر محموله‌های ارسالی از بندر خشک پیشگامان دارای حمل ترکیبی هستند به این گونه که بار از مبدا تولید به‌وسیله حمل جاده‌ای ارسال و پس از انبار، روی قطار بارگیری و در مقصد تحویل می‌شود. ارائه خدمات باسکول ریلی و جاده‌ای و خدمات تخلیه در مقصد نیز بنا به درخواست مشتری از خدمات دیگر بندر خشک پیشگامان است. وجود فرودگاه اختصاصی در جوار بندر خشک با ظرفیت جابه‌جایی ۴۰ تن بار نیز مزیت دیگر این بندر اقتصادی برای تجار و بازرگانان است.

 خدمات بندری، تخلیه و بارگیری، استریپ، استافینگ و باربندی

وی گفت: در بندر خشک پیشگامان تجهیزات تخلیه و بارگیری برای محموله‌های فله، کانتینری و عمومی تهیه و تعبیه‌شده تا بازرگانان دغدغه‌ای برای تخلیه و بارگیری کالاهایشان با ایمنی بالا نداشته باشند. خدمات استریپ و استافینگ در این بندر انجام‌شده و همچنین باربندی و لاشینگ بار روی قطار یا داخل کانتینر نیز در بندر خشک انجام می‌شود؛ بنابراین بازرگانان می‌توانند قبل از گرفتن کانتینر محموله‌های خود را به بندر خشک انتقال دهند و عملیات استریپ و استافینگ و باربندی در بندر خشک پیشگامان انجام پذیرد.

به گفته شهسواری سردخانه‌های بندر خشک پیشگامان با ۳۹ سالن و مجموع ۱۵ هزار تن ظرفیت به‌صورت دو مداره در دمای صفر و زیر صفر آماده انبارش محصولات بازرگانان است.

بندر خشک پیشگامان دارای دو انبار مسقف هرکدام به مساحت ۵ هزار مترمربع و همچنین ۸ هکتار انبار روباز گمرکی جهت انبارش کالاهای کانتینری و عمومی، ۳ هزار و ۵۰۰ متر انبار مسقف در محوطه گمرکی و بیش از ۱۰ هکتار انبار روباز برای انبارش محموله‌های فله است که بازرگانان می‌توانند در صورت نیاز از آنها استفاده کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: فضای انبارش کالا برای تولیدکنندگان یزدی به مدت یک سال به‌صورت رایگان در نظر گرفته ‌شده است.

به گفته شهسواری، گروه تعاونی پیشگامان شرکتی مبتنی بر آی‌تی و فناوری اطلاعات است و بندر خشک پیشگامان نیز با راه‌اندازی استارت‌آپ‌های بازرگام اولین سامانه آنلاین توزیع میوه و اکوبار سعی در مدیریت زنجیره تامین بر پایه فناوری‌های نوین دارد.

 مزیت‌های بندر خشک پیشگامان

مدیرعامل بندر خشک پیشگامان ادامه داد: استقرار گمرک جمهوری اسلامی ایران و فراهم کردن محوطه ۸ هکتاری گمرک جهت تخلیه، بارگیری و دپوی کانتینر با کلیه امکانات مدرن و به‌روز، اتصال به خطوط ریلی سراسری داخل و خارج کشور، امکان حمل‌ونقل ترکیبی در مدهای حمل‌ونقلی بندر خشک شامل ریلی و زمینی و هوایی (امکان بهره‌گیری از ظرفیت ممتاز فرودگاه اختصاصی هم‌جوار با بندر خشک)، امکان انبارش انواع کالا در انبارها و سردخانه‌های بندر خشک و تعرفه مناسب گمرکی از اصلی‌ترین مزایای بندر خشک پیشگامان برای صادرکنندگان است. مدیرعامل بندر خشک پیشگامان تصریح کرد: وجود شرکت حمل‌ونقل توانمند در بندر خشک پیشگامان از دیگر مزیت‌های این بندر تعاونی است که می‌تواند ضمن ارائه راه‌حل‌های لجستیکی برای صاحبان کالا نوید حمل سریع، ارزان و ایمن کالاها را بدهد.

وی گفت: انبار کالا در سردخانه‌ها و انبارهای مجهز و تحت نظارت بندر خشک، حمل آسان، ایمن و مقرون‌به‌صرفه ریلی و زمینی، شرایط مناسب گمرکی و امکان رهگیری بارهای صادراتی از بندر خشک پیشگامان بستر اصلی مدیریت زنجیره تامین گروه تعاونی پیشگامان است که با در اختیار داشتن اپراتوری خصوصی پست کشور و سامانه‌های آنلاین خدماتی نظیر بازرگام، اکوبار و اکو پست می‌تواند جذابیتی منحصربه‌فرد برای صادرکنندگان از این بندر تعاونی باشد.

مدیرعامل بندر خشک پیشگامان گفت: امضای تفاهم‌نامه‌های متعدد بندر خشک پیشگامان با گمرک، راه‌آهن و کشتیرانی جمهوری اسلامی بسیاری از امور صادرات را برای صادرکنندگان از این بندر تسهیل کرده است که از جمله آن تخفیف ویژه برای تشویق صادرکنندگان به صادرات بار در حمل به کشورهای حوزه CIS و ترکیه با همکاری راه‌آهن جمهوری اسلامی است.

شهسواری در نهایت افزود: بندر خشک پیشگامان همچنین بر اساس چشم‌انداز ۲۰ سال آتی مدرن‌ترین بندر لجستیکی خاورمیانه خواهد بود که با مدیریت خدمات فناوری بیشتر فعالیت‌های آن به‌صورت آنلاین و با بهره‌گیری از به‌روزترین فناوری‌های اطلاعات انجام خواهد شد.