افزایش تولید «ای‌سی‌یو» خودرو

درحال حاضر سرمایه انسانی این شرکت در فاز نخست فعالیت در حوزه تحقیق و توسعه ۳۰ نفر و در حوزه تولید ۱۵ نفر است. البته آن‌طور که مدیرعامل این شرکت می‌گوید: در پروژه اولیه این شرکت که در حوزه برق و الکترونیک خودرو است، ۲۵ نیرو در حال فعالیت مستقیم هستند. این شرکت در حال حاضر تولید چندین قطعه را در دستور کار خود قرار داده و با آنکه در مراحل اولیه فعالیت است تلاش می‌کند تا در آینده فعالیت‌های بزرگ‌تری را به سرانجام برساند. به گفته علیرضا مفتاحی، این شرکت اکنون در حوزه فعالیت‌های کوچک‌تر مانند بوردهای الکترونیکی خودرو فعالیت‌های خوبی انجام می‌دهد. تاکنون اصلی‌ترین محصولی که در اختیار این شرکت قرار دارد ای‌سی‌یو خودرو بوده که سهم قابل‌توجهی از تولید داخلی را هدف‌گذاری کرده‌اند. طراحی نرم‌افزار و سخت‌افزارهای مربوطه به‌صورت کامل بر عهده خود این شرکت بوده و علاوه بر خودروهای ایرانی، در حوزه الکترونیک خودروهای خارجی نیز ورود کرده و روی داخلی‌سازی‌ «ای‌سی‌یو» خودروهای چینی نیز فعالیت می‌کند. به گفته مدیرعامل آذین الکترو ایده، میزان تولید این شرکت در سال ۹۸ بیشتر روی مباحث تست «ای‌سی‌یو» بوده، با این‌حال در اواخر ۹۸ در حدود ۵۰۰ نمونه «‌ای‌سی‌یو» تولید کرده که البته از ابتدای سال تا پایان آبان به حدود ۱۰ هزار قطعه رسیده و تا پایان سال ۹۹ قرار است به ۳۰ هزار «ای‌سی‌یو» برسد. در سال ۹۸ پیاده‌سازی فاز اول تولیدات بر مبنای محوریت دانش مهندسی داخلی بدون استفاده از لایسنس‌های خارجی با حفظ کلیه استانداردهای بین‌المللی در حوزه طراحی سخت‌افزار و نرم‌افزار اجرا شد و تصمیم بر این شد طراحی و ساخت را با محور دانش‌بنیان بودن اجرا کنیم و فعالیت‌های دانش‌بنیان در دستور کار قرار گیرد.

 طراحی داخلی صددرصدی سخت‌افزار و نرم‌افزار

رصد فعالیت رقبا در حوزه تولید ای‌سی‌یو و تاکید بر این موضوع که این قطعه یک قطعه استراتژیک در تولید خودرو محسوب می‌شود از برنامه‌های این شرکت است.

مفتاحی می‌گوید: دستاوردهای این شرکت عدم وابستگی به شرکت‌هایی مانند بوش، زیمنس، کنتیننتال و ... است که این موضوع در شرایط تحریمی کنونی یک مزیت برای ما محسوب می‌شود که می‌توانیم بدون نگرانی‌ها از شرایط تحریمی فناوری‌های تولید خودرو و آپشن‌های مختلف خودرو را ارتقا دهیم. به‌عنوان ‌مثال در حوزه‌هایی مانند استانداردهای آلایندگی خودرو و کاهش مصرف سوخت یا تبدیل استاندارد یورو 4 به یورو 5 این شرکت اکنون با تکیه‌ بر توانمندی‌های داخلی توانسته به موفقیت‌های مهمی دست یابد و این موضوعات به‌صورت دائم در حال رونمایی است. یکی از بحث‌های دیگر همزمانی کالیبراسیون ای‌سی‌یو با موتور خودرو است که در این زمینه برنامه‌ریزی‌های بسیار گسترده‌ای صورت گرفته است.

به گفته وی سال‌ها تحقیقات گروه دانشی که به‌صورت پاره‌وقت در کنار گروه آذین خودرو در زمینه الکترونیک خودرو فعالیت می‌کردند و پیشنهاد‌هایی که برای ورود به حوزه الکترونیک خودرو به گروه می‌شد باعث افزایش توانمندی‌های علمی در سطح گروه و تاسیس شرکت دانش‌بنیان آذین الکترو ایده شد که علاوه بر فعالیت‌های دانشی، ایجاد و پیاده‌سازی استانداردهای خودرو را مدیریت کرده و در بخش‌های زیادی نیز موفقیت‌آمیز بوده است.

 ظرفیت‌سازی 1200 دستگاهی در روز

این شرکت تلاش دارد با پیاده‌سازی استانداردهایی که شرکت‌های رقیب خارجی از آن تبعیت می‌کنند و با رصد دائمی آخرین استانداردهای جهانی فعالیت خود را به‌پیش ببرد. همچنین با قابلیت تغییراتی که خودروساز در هر برهه از زمان انتظار دارد توانسته در زمان کمتر و با هزینه‌های پایین‌تر و با شناخت بهتر اقلیم نسبت به شرکت‌های خارجی و به‌روزرسانی سریع فناوری‌ها مزیت‌های رقابتی خود را تقویت کند. در حال حاضر شرکت‌های بزرگی در کشور هستند که در زمینه این محصولات فعالیت دارند که البته با همکاری شرکت‌های خارجی این فعالیت را پیش می‌برند، اما آذین الکترو ایده بر مبنای دانش داخلی فعالیت خود را انجام داده است. به گفته مفتاحی ظرفیت تولید در این شرکت برای روزی هزار و 200 ای سی یو برنامه‌ریزی ‌شده که بر مبنای موضوعاتی مانند درخواست خودروساز یا رعایت استانداردهای کیفی تولید می‌توان به آن دست ‌یافت که باعث می‌شود رشد این شرکت در گسترش تولید، حمایت از تقاضای خودروساز، داخلی‌سازی فناوری‌های موردنیاز و همچنین اشتغال تضمین شود. به‌این‌ترتیب سهم قطعات الکترونیکی خودرو افزایش می‌یابد. به گفته مفتاحی واقعیت آن است که در موضوع ای‌سی‌یو نگاه ما به خودروهای خارج از کشور هم بوده و هست و در این زمینه اقداماتی نیز انجام داده‌ایم و اصلاحات و نمونه‌سازی‌هایی صورت خواهد گرفت و صادرات در حوزه گریدهای بالاتر در دستور کار قرار خواهد گرفت که این موضوع مقارن با ارتقای سطح کیفی و هوشمند سازی خودروهای داخلی است.

 تحریم و چالش‌های مواد اولیه

‌مانند بسیاری از تولیدکنندگان، آذین الکترو ایده برای تولید محصولات خود کد های‌تک محسوب می‌شود. مواد اولیه‌ای که کامپوننت‌های این محصولات محسوب می‌شوند، از چین وارد می‌شود. البته حتی کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی در دنیا خود تولیدکننده اصلی قطعات الکترونیک نیستند و معمولا چین یکی از تامین‌کننده‌های اصلی است.

آذین الکترو ایده هم بر مبنای طراحی‌های صورت گرفته‌شده کامپوننت‌ها را بر اساس بهترین انتخاب از منظر کیفیت از کشور چین تهیه می‌کند که البته هزینه تمام‌شده پایین‌تر و الگوی رقابتی‌تر تولیدات مزیت این محصولات بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. به گفته مدیرعامل این شرکت، آذین الکترو ایده، طراحی و نرم‌افزار که دسترسی‌هایی را به این شرکت به‌عنوان طراح محصول ‌های‌تک می‌دهد داخلی است و از سوی دیگر بخش دیگری از سهم داخلی‌سازی آن به عدم دریافت لایسنس از شرکت‌های خارجی در تولید که سهم زیادی در قیمت تمام‌شده دارد برمی‌گردد که یک مزیت مناسب برای آن محسوب می‌شود.

 راهکار جایگزین برای عبور از چالش‌ها

این شرکت در بدو ورود، سهم هزینه‌های سرمایه‌گذاری را از لحاظ تجهیزات انجام داده است. از سوی دیگر اقتصاد کشور در شرایطی است که خودروسازان با تاخیر زیاد مبالغ حاصل از فروش را به تولیدکننده این محصولات بازمی‌گرداند و این موضوعات روی چرخش نقدینگی شرکت اثرات منفی بر جا خواهد گذاشت. به گفته مفتاحی، در زمینه قطعات تک خودرو این شرکت با آینده‌نگری که در زمینه خودروهای روز دارد تلاش کرده تا برنامه‌های مناسبی را در پیش بگیرد و مسیر تولیدات آینده را پیش‌بینی کند. وی می‌گوید در تلاشیم با توجه به توانمندی و پیاده‌سازی دانش در شرکت محوریت تولیدات این شرکت را در حوزه‌های صنعتی غیرخودرویی نیز در نظر بگیریم و بنابراین محصولات این شرکت در آینده ممکن است 100 درصد خودرویی نباشد و در حوزه‌هایی مانند قطار و لکوموتیو و صنایع نفت و گاز و مشابه آن فعالیت‌هایی را آغاز کند. به گفته او یکی از مسائلی که بسیاری از قطعه‌سازان صنعت خودرو با آن روبه‌رو هستند، تاخیر در پرداخت مطالبات است، بنابراین تلاش کرده‌ایم پس از تامین نیاز خودروسازان در حوزه‌های دیگر غیرخودرویی ورود کنیم تا بتوانیم هم از لحاظ کیفیت و رشد دانش فنی و توسعه خودروساز را در بلندمدت حمایت کنیم.

 برنامه‌های توسعه‌ای 99

توسعه آذین‌الکترو ایده در حوزه فعالیت ای‌سی‌یو برای خودروساز داخلی به‌طور اختصاصی در سال 99 ادامه خواهد یافت و قطعات الکترونیکی مشابه مدولاتور ترمز نیز اضافه می‌شود و به گفته مدیرعامل این شرکت دانش و اطلاعات خود را با محوریت تولید قطعات باکیفیت در دستور کار خواهیم داشت. به گفته وی در دیگر قطعات الکترونیک خودرو نیز ورود خواهیم کرد و اطلاعات و دانش خود را در تولید این محصولات به کار خواهیم گرفت. تاکنون البته محصولاتی که در حوزه الکترونیک در اختیار خودروساز داخلی قرار داده‌ایم باکیفیت بسیار مناسب بوده و اسباب رضایت تولیدکننده داخلی را فراهم کرده است. با این‌حال در تیراژ، تنوع و کیفیت در سال‌جاری قدم‌های مهمی را برمی‌داریم.

 به گفته وی در کنار دو قطعه اصلی فعالیت ما که عبارت‌اند از ای سی یو و مدولاتور، تولید حدود 10 قطعه جزئی دیگر را در دستور کار خودداریم که مختص به کابین داخلی خودرو است که اکنون در حال تولید است و در اختیار خودروساز قرار خواهد گرفت. نکته جالب‌توجه طراحی شعار این شرکت بر اساس شعار سال است. 

«جهش تولید، جهش ایده» موضوعی است که در کنار رونق تولید و فعالیت‌های اقتصادی، موضوع تنوع و ایجاد ایده‌های ناب و جدید را مورد تاکید قرار می‌دهد تا با ایده‌های جدید و محصولات نو بتوان افزایش راندمان تولید را ایجاد و تولید باکیفیت با آسیب‌های کمتر و خریدار بیشتر را انجام داد. مفتاحی در این زمینه می‌گوید ما برای افزایش کیفیت حاضر هستیم تولید را متوقف کنیم اما تولید بدون کیفیت را انجام ندهیم؛ به عبارتی تولید بر مبنای کیفیت برای ما اهمیت بسیار بالایی دارد.

  دولت چه باید بکند؟

مدیرعامل آذین الکترو ایده بابیان اینکه انتظار ما از دولت آن است که زمینه‌های توسعه سرمایه‌گذاری و تولید و فعالیت‌های حوزه تولید به‌خصوص در فعالیت‌های دانش‌بنیان را ارتقا بدهد می‌گوید: حوزه‌هایی مانند ارائه مجوزهای تولید، فرآیندهای رشد شرکت‌ها، اخذ پروانه‌های تولیدی، کاهش زمان در انجام کلیه امور وقت‌گیر تولیدکننده، تامین مواد اولیه تولیدکننده و ... همگی از موضوعاتی است که دولت باید برای شرکت‌های تولیدی فراهم کند؛ و راهکاری جهت کاهش زمان‌های واقعا بی‌ثمر که تولیدکننده مجبور به تحمل آن است تا زمان برای تولید ناب و باکیفیت داشته باشد از مسائل بزرگ ما در تولید است که با آن روبه‌رو هستیم. نوسانات بالای ارز، مشکلات تامین منابع مالی، عدم الزام دولت و مراجع و سازمان‌ها در همراهی با تولیدکننده، عدم شناخت نیازهای تولیدکننده، مشکلات مختلف که آسیب‌های تولید را در بازگشت پول تولید ایجاد می‌کنند و ... همگی از موضوعاتی هستند که کار را برای تولیدکننده سخت می‌کنند و اگر حمایت‌های واقعی در این مسیر وجود نداشته باشد ایفای تعهدات ما در قبال اقتصاد کشور ناکام باقی می‌ماند.