به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از سی‌ان‌ان بیزینس، شرکت بی‌اچ‌پی که در ملبورن استرالیا مستقر است، هفته گذشته اعلام کرد سعی دارد ۸۰ درصد از سهام خود را در سرمایه‌گذاری مشترک زغال‌سنگ بی‌اچ‌پی میتسوی بفروشد. بی‌اچ‌پی صاحب دو معدن در کوئینزلند است که زغال کک باکیفیت پایین تولید می‌کند که از آن در صنایع فولادسازی استفاده می‌شود. این شرکت همچنین به دنبال خلاص شدن از دارایی‌های زغال‌سنگ حرارتی خود در استرالیا و کلمبیا است. معاملات سهام بی ‌اچ پی در بورس اوراق بهادار لندن پس از گزارش این شرکت ۶/ ۲ درصد کاهش یافت.

تحت مدیریت مایک هنری، مدیرعامل جدید بی‌اچ‌پی، این شرکت به دنبال افزایش میزان استخراج مس و نیکل است و درعین‌حال دارایی‌های نفتی و گازی که اوج تولید خود را پشت سر گذاشته‌اند را واگذار کند. این موضوع حاکی از آن است که شرکت بی‌اچ‌پی در حال آماده شدن برای آینده‌ای است که در آن ترکیب انرژی، بسیار متفاوت به نظر می‌رسد.

هنری به تحلیلگران گفت: در دنیای بدون کربن، ما شاهد خواهیم بود که این دارایی‌ها وارونه می‌شوند. شیوع همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد تا کارخانه‌ها تعطیل، هواپیماها زمین‌گیر و از مردم خواسته شد تا در خانه‌های خود بمانند به همین خاطر تقاضا برای نفت، گاز و زغال‌سنگ نیز سقوط کرد. برخی از تحلیلگران بر این باورند که سطح تقاضا هرگز به‌طور کامل بهبود پیدا نمی‌کند و شرکت‌ها را ترغیب می‌کنند تا برنامه‌های تولید و استفاده انرژی‌های پاک را تسریع کنند.

در اوایل ماه جاری، شرکت بریتیش پترولیوم از سرمایه‌گذاری 10 برابری روی فعالیت‌هایی با آلایندگی کمتر خبر داد و اعلام کرد برای جهانی که از نفت بسیار کمتری استفاده خواهد کرد آماده می‌شود.  این شرکت قصد دارد واحد پتروشیمی خود را به فروش برساند، گفت اگر افزایش دمای جهانی به 5/ 1 درجه سانتی‌گراد محدود شود، تقاضا برای سوخت‌های فسیلی می‌تواند تا 30 سال آینده حتی تا 75درصد کاهش یابد. بی‌اچ‌پی که یک شرکت استخراج معادن انگلیسی-استرالیایی است، به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت معادن و فلزات جهان شناخته می‌شود. این شرکت در زمینه استخراج سنگ‌آهن و زغال‌سنگ، تولید و فروش آلومینیوم، فولاد، منگنز، اورانیوم، الماس، طلا، نقره و همچنین عرضه فرآورده‌های نفتی فعالیت می‌کند. در دهه 1950، شرکت بی‌اچ‌پی اکتشاف نفت را آغاز کرد که پس از اکتشافات نفت و گاز طبیعی در تنگه‌باس در دهه 1960، تمرکز بیشتری روی فعالیت‌های بخش نفت این شرکت معطوف شد. شرکت بی‌اچ‌پی که به اسم بی‌اچ‌پی بیلتون نیز شناخته می‌شود، در سال ۲۰۰۱ در پی ادغام شرکت استرالیایی بی‌اچ‌پی با شرکت بریتانیایی بیلتون تاسیس شد. دفتر مرکزی آن در شهر لندن مستقر است و دفتر عملیاتی آن نیز در شهر ملبورن استرالیا قرار دارد.

در فوریه سال 2017، شرکت بی‌اچ‌پی بیلتون 2/ 2 میلیارد دلار در پلت‌فرم جدید شرکت بیریتیش پترولیوم در خلیج مکزیک سرمایه‌گذاری کرد.