۶ ماه دورکاری به یمن تامین زیرساخت‌ها

مدیر ارشد فناوری و محصول علی‌بابا با یادآوری اینکه از اسفند ۱۳۹۸ این شرکت، برای حفظ سلامت پرسنل خود در برابر پاندمی کرونا تصمیم به ادامه کار به‌صورت دورکاری گرفته است، گفت: پس از اعلام این تصمیم به‌سرعت زیرساخت‌های لازم تامین و این امکان فراهم شد تا پرسنل این شرکت بتوانند به فعالیت‌ خود در خانه ادامه دهند. احسان آراسته با اظهار اینکه در این مدت موفق شده‌ایم ۸۵ درصد از تیم علی‌بابا را به‌صورت دورکاری به کار بگیریم، افزود: از اسفندماه ۹۸ تاکنون همه جلسات داخل و خارج از سازمان علی‌بابا و همچنین دورهمی‌های تیمی و سازمانی این شرکت به‌صورت آنلاین برگزار شده است. وی درباره امکانات و تجهیزات موردنیاز پرسنل برای ادامه کار در منزل تصریح کرد: همه لوازم موردنیاز مرتبط با کار پرسنل مانند مانیتور، میز و صندلی به درخواست آنها به منزلشان ارسال‌ شده است. به گفته آراسته، تیم واحد تکنولوژی و محصول علی‌بابا با ۱۲۰ عضو خود مانند سایر تیم‌های این شرکت طی ۶ ماه گذشته به‌طور کامل دورکاری کردند.

 استخدام استعدادهای خارج از تهران مزیت دورکاری

مدیر ارشد تکنولوژی و محصول علی‌بابا درعین‌حال بر این باور است که شرایط جدید ناشی از دورکاری مزیت‌هایی را به دنبال داشته است. وی اظهار کرد: از دستاوردهای دورکاری می‌توان به صرفه‌جویی در زمان به‌ویژه زمان صرف شده برای رفت‌وآمد به محل کار، برگزاری بهینه‌تر جلسات و امکان استخدام استعدادهای خارج از تهران اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از کارکنان علی‌بابا و تیم تکنولوژی و محصول این شرکت به‌واسطه اعمال رویکرد دورکاری، به زادگاه خود بازگشته و از آنجا وظایف خود را انجام می‌دهند، گفت:‌ این مساله تجربه‌های بسیار خوبی را برای شرکت به دنبال داشته است و در واقع چنین اتفاقی می‌تواند نقطه عطفی در نحوه مدیریت تیم‌های تکنولوژی باشد. آراسته در تکمیل توضیح خود بابیان اینکه دورکاری می‌تواند فرصتی مناسب برای جلوگیری از مهاجرت استعدادهای ساکن در شهرستان‌ها باشد، اضافه کرد: با اعمال دورکاری دیگر الزامی به مهاجرت استعدادها و نیروی کار از شهرستان‌ها به تهران برای اشتغال در شرکت‌های فعال در حوزه‌های فناوری نخواهد بود؛ چراکه این امکان وجود دارد که پرسنل از هرجایی در کشور در چنین شرکت‌هایی مشغول به کار شوند. مدیر ارشد تکنولوژی و محصول علی‌بابا با اشاره به اینکه واحد پشتیبانی مشتریان علی‌بابا در ماه‌های نخست شیوع کرونا با ترافیک ۱۸ هزار تماس در روز و استرداد گسترده خدمات گردشگری رو‌به‌رو شده بود، افزود: باوجود چنین شرایط دشواری، به‌تدریج ۸۰ درصد تیم تهران و گرگان دورکار شدند و از خانه به پاسخگویی و پشتیبانی مشتریان علی‌بابا پرداختند.

همچنین مدیر ارشد منابع انسانی علی‌بابا با بیان اینکه هدف و تلاش علی‌بابا بر دورکاری حداکثری تیم‌های این شرکت بوده است، گفت: در این راستا فرآیند‌ها و پروتکل‌های جدیدی را در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعریف کرده‌ایم.