خط تولیدی با بهترین فناوری روز دنیا

شرکت تولیدی ذوچن با بهره‌گیری از خط ریخته‌گری مداوم ساخت شرکت wertli سوئیس (از مشهور‌ترین سازندگان خط ریخته‌گری مداوم در دنیا) توانسته  به تولید انواع آلیاژهای مس شامل آلیاژهای برنج و برنز دست یابد.کارخانه این شرکت در سال ۱۳۶۹ در مشهد تاسیس شده و از آن زمان تاکنون بخش عمده‌ای از نیازهای واحدهای مهم صنعتی کشور  به آلیاژ مس را  تامین کرده است. این شرکت در سال‌های اخیر با به‌کارگیری روش ریخته‌گری پیوسته افقی، قادر به تولید میلگرد و لوله شده است.  این شرکت علاوه بر خط ریخته‌گری پیوسته افقی، دارای دو خط اکسیروژن برای تولید میلگرد برنجی از قطر ۸ میلی‌متر تا ۳۵ میلی‌متر است. این شرکت توان تولید قطعات برنجی و برنزی را دارد و محصولات آن شامل تولید میلگرد و لوله از آلیاژهای خاص، تولید مقاطع چهارگوش و شش‌گوش و ... است که نیاز صنایع مختلف از جمله خودروسازی، پمپ‌سازی، کشتی‌سازی، ماشین‌سازی، ساخت قطعات و ... را برآورده می‌کند.

 تولید در آخرین مرحله ارزش‌افزوده

رضا طاهر‌زاده قائم‌مقام شرکت صنایع مس ذوچن در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: شرکت ذوچن که آلیاژ مس تولید می‌کند، پس از تاسیس در سال ۱۳۷۱راه‌اندازی شد و در مدار تولید قرار گرفت. ظرفیت کارخانه در آن سال ۱۵۰ تن در سال بود که هم‌اکنون این ظرفیت به ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن رسیده است.

طاهرزاده با اشاره به این موضوع که آلیاژ مس در صنایع مختلف کاربردهای بسیاری دارد گفت: زمانی که آلیاژ مس با قلع ترکیب شود، حاصل آن برنز و زمانی که با روی ترکیب شود، محصول آن برنج می‌شود، از این رو صنایع مختلفی از صنایع کشتی‌سازی تا صنایع روشنایی تا هنر و مجسمه‌سازی از آلیاژهای مس استفاده می‌کنند، از این رو طیف وسیعی از تولیدکنندگان مواد اولیه خود را از شرکت ما تولید می‌کنند.  وی در ادامه تاکید کرد: آلیاژ‌سازی در صنعت مس همراه با ارزش‌افزوده بسیار بالایی است و اگر به درستی از این صنعت حمایت به عمل آید، می‌تواند به اندازه نفت برای کشور درآمدزایی داشته باشد. البته موضوع این روزها آن است که قیمت مواد اولیه بسیار گران شده است و هر روز قیمت‌ها در نوسان و روند صعودی را طی می‌کند.

 مشکلات یک صنعت

قائم مقام شرکت صنایع مس ذوچن در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های تامین مواد اولیه ما جمع‌آوری ضایعات مس است که در یک چرخه‌ای دوباره ذوب می‌شود و وارد چرخه تولید می‌شود، البته برای استفاده از ضایعات باید با مواد اولیه خالص ترکیب شده تا محصول نهایی خالص‌سازی شود و مشکل آن است که مواد اولیه هم کمیاب و هم گران شده است.

طاهرزاده در ادامه خاطرنشان کرد: دولت تا پیش از این به تولیدکننده مس، مواد اولیه می‌داد و از این طریق ما مواد اولیه خود را تامین می‌‌کردیم، اما این روزها صنایع بالادستی به دلیل نوسان نرخ ارز ترجیح می‌دهند مواد اولیه را صادر کنند. این در حالی است که شرکتی مانند ما ماهانه به۳۰ تن  مس نیاز دارد و تامین آن از سوی شرکت‌های بالادستی چندان مشکل نیست.

وی با اشاره به این موضوع که شرکت ما در زمینه مس ایجاد ارزش‌افزوده می‌کند، تاکید کرد : با ارزش‌افزوده‌ای که ما می‌توانیم ایجاد کنیم، می‌توان به سود و ارزآوری بالایی رسید، زیرا هم شرایط تولید و هم شرایط صادرات را داریم، البته موضوع آن است که باید از این صنعت حمایت به عمل آید.  قائم مقام شرکت صنایع مس ذوچن با اشاره به این موضوع که سرمایه گردش مالی شرکت‌های تولید آلیاژی بالاست، عنوان کرد: موضوع دیگر آن است که صنایع مس از ما خرید می‌کنند، اما در بازپرداخت و تسویه آن بسیار تعلل کرده و تسویه حساب آنها چند ماه طول می‌کشد.  طاهرزاده ادامه داد: مشکل دیگر ارتباط با قشر جمع‌آوری‌کننده ضایعات است؛ از آنجا که این قشر با فاکتور رسمی کار نمی‌کنند، مالیات ارزش‌افزوده خود را پرداخت نمی‌کنند، در حالی که این مالیات آنها برعهده تولیدکننده است. برای نمونه بهای یک کامیون ضایعات مسی یک میلیارد تومان می‌شود که سود آن به جیب ضایعاتی‌ها می‌رود و اداره مالیات و دارایی تولیدکننده را مجبور به پرداخت مالیات می‌کند؛ این در حالی است که مالیات را مصرف‌کننده نهایی به دلیل ارزش‌افزوده‌ای که برای او ایجاد شده است، باید پرداخت کند.

 پیچ مشکلات صادرات

قائم مقام شرکت صنایع مس ذوچن در خصوص  صادرات عنوان کرد: تا پیش از تحریم‌ها به کشوری مانند ایتالیا صادرات داشتیم که در کنار خود غول آلیاژسازی دنیا یعنی آلمان را دارد، زیرا تولیدات برای صادرات قابلیت رقابت با بهترین کشورهای دنیا را دارد، البته پس از تحریم‌ها و به دلیل گشایش نیافتن ال‌سی برای شرکت‌های ایرانی میزان صادرات بسیار محدود شد. از آنجا که مشتریان خارجی در انتظار حل مشکلات ما با جهان باقی نمی‌مانند، ترجیح می‌دهند از بازار خارج شوند. طاهرزاده ادامه داد: تا پیش از سال جدید با تاجیکستان قراردادی منعقد کرده بودیم و حدود ۶۰ تن نیز صادرات به این کشور داشتیم، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا صادرات متوقف شد.  وی در پاسخ به این پرسش که آیا مشابه شرکت شما در کشور شرکتی آلیاژ مس تولید می‌کند؟ عنوان کرد: در کشور چند شرکت آلیاژ مس برنزی و برنجی تا زیر سایز ۱۰۰ میلی‌متر تولید می‌کنند، اما شرکت ما تولیدات خود را تا ۲۴۰ میلی‌متر ارتقا داده‌است.

 واردات به تولید داخلی ترجیح داده می‌شود

قائم مقام شرکت صنایع مس ذوچن با اشاره به واردات برخی شرکت‌های مطرح در کشور به آلیاژی‌هایی بر پایه آلومینیوم عنوان کرد: می‌توانیم نیاز این شرکت‌ها را تامین کنیم، اما این شرکت‌ها ترجیح می‌‌دهند که واردات انجام بدهد تا از داخل نیاز خود را تامین کنند.  طاهرزاده با اشاره به این موضوع که شرکت آمادگی تولید بیشتر را برای سال جاری دارد، گفت: علاقه‌مند به تولیدات بیشتر هستیم، اما به این شرط که شاهد واردات از کشورهایی چون چین و ترکیه نباشیم. در کشور گویی روال این‌گونه است کسانی که تجارت می‌کنند بیشتر مورد حمایت دولت قرار می‌گیرند تا کسانی که تولیدکننده هستند. وی تاکید کرد: آلیاژ مس به گونه‌ای است که نه فاسد می‌شود و نه از بین می‌رود و با یک ذوب ساده قابلیت تبدیل شدن به آلیاژهای دیگر را نیز دارد از این رو در هر زمانی می‌تواند پولساز باشد، بنابراین نیاز دارد که بیشتر مورد توجه سیاست‌گذاران در کشور قرار گیرد.