خروج تدریجی خط تولید «جی‌ام» از آمریکا

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از فوربس، آمار سال ۲۰۱۹ نشان از آن دارد که هنوز بسیاری از شرکت‌ها در حال انجام تولید خود در کشورهای دیگری هستند؛ حتی بااینکه کسب‌وکار آنها در وضعیت خوبی قرار داشته است. جف فری، اقتصاددان ارشد اندیشکده ائتلاف برای آمریکای مرفه می‌گوید: «این شرکت‌ها به دلایلی چنین کاری را انجام می‌دهند. امیدوارم مذاکرات کنونی برای بازگرداندن مشاغل و تولید به داخل خاک آمریکا بتواند این شرکت‌ها را متقاعد کند چراکه تا پایان سال ۲۰۱۹ نیز این روند افزایشی انتقال تولید و مشاغل شرکت‌های آمریکایی به کشورهای دیگر همچنان ادامه داشته است.» برای نمونه شرکت جنرال‌موتورز در حال تغییر ترکیب تولیدات خود در کارخانه جنوب تگزاس و دیگر مراکز ارزان‌قیمت تولید است. از دیدگاه یک اقتصاددان، زمانی که شرکتی سبد تولیدات خود را در راستای جذب بازارهای خارجی تغییر می‌دهد، تاثیر اصلی آن درنهایت موجب کاهش تولید و فرصت‌های شغلی در آمریکا است. سال گذشته جی‌ام از دولت خواسته بود تا برای چهار هزار و ۷۹۴ کارگری که به دلیل بسته شدن سایت‌هایی در اوهایو، مریلند و میشیگان بیکار شده‌اند، کمک مالی دریافت کند.

تنها تعطیلی کارخانه لورداستون جی‌ام در اوهایو موجب بیکاری هزار و ۳۰۰ نفر از کارکنان جنرال‌موتورز در مارس ۲۰۱۹ شد. لورداستون یکی از پنج کارخانه‌ای است که جنرال‌موتورز قصد دارد آنها را تعطیل کند و بر اساس تخمین‌ها، این اقدام موجب بیکاری ۱۴ هزار نفر از کارکنان این خودروساز خواهد شد. بسیاری از این مشاغل قرار است به کارخانه‌های جی‌ام در مکزیک منتقل شوند؛ جایی که نیروی کار ارزان‌تری دارد و توافق‌نامه نفتای جدید نیز همچنان ضامن تجارت آزاد مرزی است.

مری بارا، مدیرعامل جنرال‌موتورز در آخرین بیانیه خود خطاب به سرمایه‌گذاران تاکید کرد که اولویت ویژه‌ای را برای بازار چین دارد. به‌طور سالانه حدود ۳۰ میلیون دستگاه از محصولات جنرال موتورز در بازار چین به فروش می‌رسند و این رقم بسیار بیشتر از ۱۴ میلیون خودرویی است که او می‌گوید می‌تواند یک رقم فروش منطقی بلندمدت برای بازار ایالات‌متحده باشد. جنرال‌موتورز هم‌اکنون نیز یکی از مدل‌های خود را از چین به آمریکا وارد می‌‌کند و این در حالی است که تحلیلگران صنعت خودرو انتظار دارند تا روند واردات محصولات جنرال‌موتورز به‌ویژه خودروهای برقی از چین به ایالات‌متحده تشدید شود.