درخواست کشورهای منطقه برای ماشین‌آلات کشاورزی ایران

در حال حاضر آمارها نیز نشان می‌دهد محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی تولید داخلی علاوه بر تامین نیاز داخلی به کشورهای دیگری مانند عراق، افغانستان، همسایه‌های شمالی، حوزه خلیج‌فارس و آمریکای لاتین صادر می‌شود.

در همین راستا مدیرعامل گروه صنعتی مهندسی مروتی بابیان اینکه کشور ما در بخش تولید ماشین‌آلات کشاورزی در حال رشد و توسعه است، گفت: در حال حاضر ترکیه و ایران دو کشور مهم در تولید تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی منطقه هستند و به نظر می‌رسد با توسعه و پیشرفت روزافزون این صنعت در کشور، ایران بتواند طی سال‌های آتی به قوی‌ترین تولیدکننده منطقه تبدیل شود.

مجتبی مروتی افزود: البته برای رسیدن به این امر مهم باید تمام زیرساخت‌ها فراهم شود و دولت باثبات ارز و قیمت مواد اولیه کمک‌رسان تولیدکنندگان باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه گروه صنعتی مهندسی مروتی باوجود مشکلات متعدد تنها با ۴۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولیدات این شرکت در سال بالای ۱۵۰۰ دستگاه است که بدون تردید با حل شدن مشکلات صادرات این رقم می‌تواند رشد و توسعه پیدا کند.

به گفته این تولیدکننده در حال حاضر تولیدات ایران در بخش ماشین‌آلات کشاورزی به علت کیفیت بالا و قیمت پایین یکی از اولویت‌های کشورهایی مانند افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و به‌طورکلی کشورهای آسیای میانه است، اما متاسفانه مشکلات روادید و تنش‌های سیاسی بزرگ‌ترین مانع برای امر مهم صادرات است.

وی در ادامه افزود: البته باوجود مشکلات متعدد، این شرکت توانسته در سال گذشته صادرات مطلوبی به چند کشور آسیایی میانه داشته باشد و اگر اتفاقات و مشکلات اقتصادی کشور نبود امسال نیز می‌توانستیم صادرات مطلوبی داشته باشیم.

مدیرعامل گروه صنعتی مهندسی مروتی تاکید کرد: توسعه کشاورزی کشور همواره نیازمند توجه ویژه به عوامل متعددی از قبیل تأمین منابع مالی، بازاریابی، مدیریت و برنامه‌ریزی جامع بین آن‌هاست که در این راستا تامین منابع مالی و ابزارهای آن ‌یکی از مهم‌ترین این عوامل به شمار می‌رود. با توجه به نقش و جایگاه مکانیزاسیون کشاورزی در تامین نیازهای غذایی جامعه و همچنین بحث تولید، ایجاد اشتغال و در سطح کلان‌تر در ثبات و امنیت کشور اهمیت دادن به این بخش امری الزامی است.

به گفته مروتی، یکی از اهداف مکانیزاسیون افزایش تولید و کسب سود بیشتر است؛ افزایش تولید با افزایش سطح زیرکشت و افزایش مقدار تولید در واحد سطح میسر می‌شود و مکانیزاسیون در پی اجرای هر دو روش است؛ از یکسو با افزایش تعداد و ظرفیت ماشین‌ها و نیز احیای زمین‌های بایر، سنگلاخی و فقیر باعث افزایش سطح زیر کشت می‌شود و همچنین با بهبود کیفیت کار ماشین‌ها و افزایش دقت آنها براساس نیاز گیاه و نیز بهبود سایر عوامل غیرماشینی مثل مسائل خاک‌شناسی، باعث بهبود کیفیت آبیاری، اصلاح‌بذر، بهینه‌سازی عملیات، افزایش تولید در واحد سطح می‌شود.

وی گفت: از طرف دیگر مکانیزاسیون می‌تواند با کاهش نیروی کارگری و انجام به‌موقع عملیات، کاهش چشمگیری در هزینه‌ها و افزایش درآمد داشته باشد که بهره‌وری و ظرفیت بالای ماشین در رسیدن به این هدف نقش عمده‌ای داشته است.

مدیرعامل گروه صنعتی مهندسی مروتی تصریح کرد: با به‌کارگیری مکانیزاسیون و فناوری روز می‌توان عملیات کشاورزی را در زمان مقرر انجام داد. انجام به‌موقع عملیات کشاورزی با توجه به شرایط جوی خصوصا در مراحل کاشت و برداشت محصول از ضررهای عمده‌ای جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه این موضوع  در کشورهای پیشرفته به‌صورت جدی دنبال می‌شود، افزود: تحقیقات بسیاری برای تعیین بهترین زمان انجام عملیات مختلف صورت می‌گیرد که بعد از تعیین این مورد با به‌کارگیری فناوری‌های مختلف ماشینی درصدد انجام به‌موقع عملیات برای کسب بهترین عملکرد هستند. یکی دیگر از مزایای مکانیزاسیون، ایجاد رغبت و جذابیت برای انجام کار کشاورزی است که این کار با استفاده از کاهش سختی کار صورت گرفته است. درواقع کاهش سختی کار نه‌تنها در جذابیت کار کشاورزی و افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش موثر است، بلکه حتی در کیفیت و دقت عملیات و نیز بازده کار تاثیر بسزایی دارد.