رقابت  دولت با بخش خصوصی مانعی برای پویایی نمایشگاه‌ها

 سایت نمایشگاهی شهر آفتاب با چه استراتژی ایجاد شد؟

مهم‌ترین استراتژی ساخت سایت شهر آفتاب این بود که با تاسیس نمایشگاهی در کنار شهر تهران، بزرگ ترین نمایشگاه خاورمیانه ساخته شود تا بتوانیم برندی را در حوزه نمایشگاهی به جهان معرفی کنیم. به همین منظور انتقال نمایشگاه‌ها از سایت نمایشگاهی چمران که داخل شهر است، به شهر آفتاب به عنوان یک هدف جدی برای این استراتژی مطرح شد که کاملا منطقی و اصولی است، چرا که تهران با چند معضل جدی از جمله ترافیک، آلودگی‌های زیست محیطی و هزینه‌های سرسام‌آوری که در حوزه برگزاری نمایشگاه‌ها به مردم، شهرداری و حتی دولت تحمیل می‌شود، رو به رو است، بنابراین ضروری است که این اتفاق هر چه سریع تر بیفتد.

 چرا تاکنون انتقال کامل نمایشگاه‌ها به سایت شهر آفتاب عملیاتی نشده است؟

این اتفاق دلایل متعدد دارد که  افتتاح زودهنگام، نبود اراده کافی برای انتقال نمایشگاه‌ها و مقاومت دولت در برابر انتقال نمایشگاه‌ها مهم‌ترین آنهاست این در حالی است که دولت از ابتدا موافقت خود را با انتقال نمایشگاه‌ها از شهر تهران اعلام کرده بود. مقاومت دولت یا بهتر است بگویم رقابت جدی دولت با بخش‌خصوصی باعث شده است تا کنون برگزاری نمایشگاه‌ها به این مکان منتقل نشود. از نظر قانونی همه نمایشگاه‌های پرمخاطب شهر تهران، مکلف و متعهدند که در شهر آفتاب برگزار شوند و برای این تکلیف، باید اراده متصدیان و تصمیم‌گیران بر این قرار بگیرد که نمایشگاه‌ها به این مکان منتقل شوند، این در حالی است که اراده مسوولان عالی‌رتبه بر این است که نمایشگاه‌ها از شهر تهران به شهر آفتاب منتقل شود، ولی در برخی سطوح میانی مدیران مقاومت‌هایی وجود دارد که نام این مقاومت را رقابت دولت با بخش خصوصی می‌گذارم که بسیار آسیب‌زا است.

باید به این نکته توجه کنیم که سایت نمایشگاه‌های داخل شهر دیگر امکان توسعه ندارد و در حد استانداردهای بین‌المللی نیستند. اگر نمایشگاه‌ها در شهر آفتاب برگزار شوند، دیگر ۳۱ استان کشور برای بازدید از نمایشگاه وارد تهران نمی‌شوند و ترافیک و آلودگی کاهش پیدا می‌کند و به نفع مردم است. ما باید مقامات عالی‌رتبه کشور را قانع کنیم که بر اساس قانون اساسی اولا بخش دولتی با خصوصی در این حوزه رقابت نکند، ثانیا بخش دولتی زمینه انتقال نمایشگاه‌ها را به شهر آفتاب فراهم و تسهیل کند و  این اتفاق، نیاز به اراده جمعی دولت، شهرداری و بخش خصوصی دارد.

 آیا راهکار قانونی برای انتقال نمایشگاه‌ها وجود ندارد؟

در سال‌های گذشته زیرساخت‌های حقوقی این تصمیم ضعیف بود و صرفا مصوبه ای از سوی شورای شهر وجود داشت و در پی آن هیچ تعهد، مسوولیت و تضمینی برای انتقال نمایشگاه‌ها از تهران به شهر آفتاب وجود نداشت، اما بعد از آسیب شناسی این موضوع در حال حاضر موفق شده‌ایم زیرساخت‌های حقوقی را آماده کنیم و در همین راستا دولت در تاریخ ۱۵ اسفندماه ۹۷ با انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب موافقت کرد و موضوع به کمیسیون تخصصی ارجاع شد و به اتفاق آرا دولت مکلف شد تا  فقط در حوزه سیاست‌گذاری بر اساس اصول قانون اساسی و برنامه‌های ۵ ساله ورود کرده و اجرا را به بخش خصوصی واگذار کند و از همه مهم تر این که کلیه سازمان‌ها و نهادها از جمله وزارت صمت، متعهد شدند که نمایشگاه‌هایشان را به شهر آفتاب منتقل کنند و این مساله مورد حمایت وزارت کشور، فرمانده نیروی انتظامی، سازمان بازرسی، شورایعالی ترافیک و استانداری قرار گرفته است. این نویدی برای سایت نمایشگاهی شهر آفتاب است که از لحاظ حقوقی همه نهادهای حکومتی و کسانی که دست اندرکار برگزاری نمایشگاه هستند، مکلف شده اند به منظورکاهش ترافیک، آلودگی‌های زیست محیطی و کاهش هزینه‌های مدیریت شهری، نمایشگاه‌ها را از شهر تهران به شهر آفتاب منتقل کنند.

 در کنار انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب، برای جذب مخاطبان چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

در این زمینه ایجاد جاذبه‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته است تا به طورکلی این منطقه را به شهر نمایشگاهی و مرکز همایش‌های بین‌المللی تبدیل کنیم. جاذبه‌های اقامتی، گردشگری، تفریحی، ورزشی، تجاری و  بازرگانی در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته و برنامه‌های آن طراحی شده است که امیدواریم به زودی به مرحله اجرایی برسد. همچنین تبدیل نمایشگاه شهر آفتاب به منطقه آزاد تجاری و اتصال آن به منطقه آزاد تجاری فرودگاه امام خمینی در دستور کار قرار گرفته است و خوشبختانه این مورد نیز مورد موافقت دولت، کمیسیون تخصصی، شورای‌عالی شهرسازی و نهادهای مرتبط قرار دارد، اما اجرا شدن این برنامه‌ها فعلا با دو مشکل اساسی از جمله تحریم‌ها و بحران کرونا مواجه شده است.

اما برای سایت شهر آفتاب ماموریت‌های جدیدی مطرح کرده و پیشنهاد داده‌ایم. به این صورت که غیر از برگزاری نمایشگاه‌ها به سمت و سویی حرکت کنیم که در کنار برگزاری نمایشگاه‌ها، نمایشگاه شهر آفتاب به یکی از پایانه‌های صادراتی برای کشور تبدیل شود. همان گونه که در دیداری که با اعضای اتاق بازرگانی ایران و تهران داشته‌ایم، نمایشگاه شهر آفتاب را متعلق به تجار، بازرگانان، صنعتگران و تولیدکنندگان کشور می‌دانیم.

خوشبختانه به تازگی میزبان حضور مدیران و روسای اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران در نمایشگاه شهر آفتاب بوده‌ایم که موجب شد از ظرفیت و امکانات بالقوه ای که در شهر آفتاب وجو دارد بازدید کرده و بسیار مورد استقبال قرار گیرد. این بازدید همچنین موجب شد که ما مذاکرات جدی داشته باشیم و تفاهم نامه سه‌جانبه ای میان کنفدراسیون صادرات ایران، کمیسیون صادرات غیرنفتی ایران و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب به امضا برسد.

 ارزیابی شما از عملکرد صنعت نمایشگاهی چیست و این رکود حاکم برصنعت از کجا نشات می‌گیرد؟

دو عامل تحریم و بیماری کرونا تاثیر جدی بر حوزه فعالیت‌های نمایشگاهی گذاشته است و نمایشگاه‌ها در سراسر کشور با مشکل برگزاری مواجه شده‌اند. در واقع نمایشگاه‌ها زمانی رونق پیدا می‌کنند که در حد استانداردهای بین‌المللی برگزار شوند. صرفا حضور شرکت‌های داخلی در نمایشگاه کافی نیست و نمی‌تواند انتظاراتی که جامعه اقتصادی، بازرگانان، تجار و تولیدکنندگان از برگزاری و مشارکت در نمایشگاه دارند، فراهم سازد. زمانی می‌توانیم به جهش تولید برسیم که بتوانیم در حد و قواره بین‌المللی کار کنیم. باید شرکت‌های خارجی، تولیدکنندگان، واردکنندگان و همه فعالان اقتصادی داخلی و خارجی در نمایشگاه حضور پیدا کنند. متاسفانه تحریم‌های ظالمانه آمریکا بعد از برجام باعث شد که شرکت‌های خارجی نتوانند در نمایشگاه‌های ایران حضور یابند.  از سوی دیگر بحران شیوع بیماری کرونا باعث شده تا صنعت نمایشگاهی در حالت تعلیق به سر ببرد. از اوایل اسفند ۹۸ تا به امروز به دلیل تصمیمات ستاد کرونا نتوانسته‌ایم نمایشگاهی را برگزار کنیم و اکثر نمایشگاه‌ها، تاریخ برگزاری خود را به ماه‌های آینده منتقل کرده‌اند. طبیعتا سلامت جامعه و دوری مردم از بیماری و حفظ پروتکل‌های بهداشتی برای ما ضروری است و نمی‌توانیم جان انسان‌ها را به خطر بیندازیم تا نمایشگاه برگزار کنیم. به جهت مراعات پروتکل‌های بهداشتی و حفظ سلامت جامعه، قطعا از تصمیمات ستاد کرونا و مقامات عالی‌رتبه کشور اطاعت می‌کنیم و اگر به ما دستور بازگشایی ندهند مکلف به ملاحظه هستیم.

 در واقع معتقدید با شیوع بیماری کرونا نباید هیچ تلاشی برای برگزاری نمایشگاه‌ها شود، حتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌های اجتماعی؟

باید تلاش کنیم و زیرساخت‌های برگزاری نمایشگاه‌ها را به شکلی که به سلامت جامعه لطمه وارد نشود، آماده کنیم و مسوولان تصمیم گیر را به این اقناع برسانیم که برگزاری نمایشگاه یک ضرورت اقتصادی است و برای توسعه صادرات باید نمایشگاه برگزار شود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ثابت کنیم که برگزاری نمایشگاه‌ به سلامت جامعه لطمه نمی‌زند، اما از آن جایی که برگزاری نمایشگاه‌ها درحوزه تصمیمات ملی است، زیرا بسیاری از مشاغل کشور و اجتماعات مردم با آن سر و کار دارد و ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز اعلام کرده که اجتماعات بیش از ۱۰ نفر ممنوع است و این در حالی است که نمایشگاه با اجتماعات بیش از ده‌ها نفر برگزار می‌شود، بنابراین اینجا معذور هستیم و با تصمیمات مقامات عالیرتبه و ستاد ملی مبارزه با کرونا هماهنگ حرکت می‌کنیم.

 چگونه می‌توان از این تهدید به نفع حوزه نمایشگاهی فرصت سازی کرد؟

بحران کرونا می‌تواند مزیت‌های مثبتی برای صنعت نمایشگاهی داشته باشد و باعث شود به سمت و سویی برویم که بتوانیم نمایشگاه‌ها را مطابق با استانداردهای روز دنیا برگزار کنیم و به سوی تخصصی شدن پیش برویم. در این زمینه باید مخاطب اصلی کالای ایرانی، خارجی و هر محصولی که در داخل نمایشگاه قرار می‌گیرد را شناسایی کنیم و با ایجاد بانک اطلاعاتی، مجری را مکلف کنیم که بر اساس این بانک اطلاعاتی صرفا مخاطبان اصلی نمایشگاه‌ها را برای بازدید دعوت کنند.

 چه مشکلات و موانع زیر ساختی در صنعت نمایشگاهی وجود دارد که مانع رشد و گسترش آن شده است؟

ظرفیت کشور ما برای توسعه نمایشگاه و توسعه صادرات بالاست، ولی یکی از موانع بسیار مهمی‌که در حوزه اقتصاد و در حوزه توسعه صادرات مشکل ایجاد کرده است اقتصاد دولتی است. اقتصاد وقتی در اختیار دولت قرار می‌گیرد با تدبیر و شیوه‌های مدیریت دولتی پیش می‌رود و نمی‌تواند رونق پیدا کند، درست مانند صنعت نمایشگاهی که در اختیار دولت است و دولت خود را نماینده صنعت نمایشگاهی در کشور معرفی می‌کند. این در حالی است که هرجا کار به بخش خصوصی سپرده شده موفقیت به همراه داشته و هرجا کار را به دولت سپرده ایم آن انتظاری که داشته‌ایم حاصل نشده است. متاسفانه در حوزه نمایشگاهی دولت با بخش خصوصی به صورت جدی رقابت می‌کند که این خلاف قانون است و این موضوع در کمیسیون تخصصی و زیربنایی دولت تصویب شده است که دولت حق تصدی‌گری ندارد و باید فقط سیاست‌گذاری کند، ولی متاسفانه بخش دولتی برگزارکننده نمایشگاه‌ها با بخش‌خصوصی برگزارکننده نمایشگاه‌ها رقابت می‌کند.

چرا برخی دولتمردان مانع انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به سایت نمایشگاهی شهر آفتاب می‌شوند؟ مگر برای مردم کار نمی‌کنیم و قرار نیست در خدمت مردم باشیم؟ مگر قرار نیست آسایش و آرامش و امنیت روحی روانی مردم و سلامت مردم در دستور کارمان قرار بگیرد؟ چرا باید بخش دولتی تلاش کند که این اتفاق نیفتد؟ این سوالات جدی است.

 و سخن آخر؟

اعتقاد و باور من بر این است که هیچ سازمان، شرکت و حوزه فعالیتی در هر زمینه ای بدون همکاری و تعامل با رسانه‌ها امکان‌پذیر نیست. یکی از بازوان توانمند و قدرتمند مدیران، سازمان‌ها و شرکت‌ها، اصحاب رسانه هستند. مدیران و سازمان‌ها از برخوردهای چالشی اصحاب رسانه نباید نگران باشند. نباید از پیگیری و جدیت خبرنگاران ناراحت شوند و به آنها بر بخورد. به چالش گرفتن مدیران و عملکرد آنها از سوی اصحاب رسانه باعث می‌شود مدیران و سازمان‌ها تلاش بیشتری کنند و نقص کار را بهتر ببینند و در تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ها و اراده‌هایشان تجدید نظر داشته باشند. هرچقدر اصحاب رسانه و خبرنگاران با مدیران و نهادهای خدمات‌رسانی -اعم از خصوصی و دولتی- چالشی‌تر باشند امکان رشد و ترقی و پیشرفت بیشتر خواهد بود.

p28-04

p28-03