یکی از شرکت‌های پیشتاز در بخش کشاورزی مکانیزاسیون شرکت ادوات کشاورزی صحرا است. این شرکت توانایی تولید ابزارآلات و مصالح متنوع کشاورزی را بر عهده دارد. مدیرعامل شرکت ادوات صحرا با بیان اینکه وضعیت کنونی تولید ادوات کشاورزی در داخل کشور وضعیت مطلوبی است، تاکید کرد: البته نیاز است این بخش تقویت شود تا کشاورزان بهره زیادتری از این ماشین‌آلات داشته باشند.

بهزاد فتاحی با بیان مطلب فوق افزود: یکی از بهترین نمودهای استفاده از ادوات پیشرفته کشاورزی تغییر صنعت کشاورزی سنتی به مدرن است و گذر از سنت به مدرنیته می‌تواند علاوه بر درآمدزایی مطلوب برای تولیدکننده باعث کاهش قیمت نهایی محصول و ارزآوری شود.

وی بابیان اینکه طی سال‌های گذشته تمامی تولیدکنندگان ادوات کشاورزی صادرات مطلوبی به کشورهای همسایه داشته‌اند، تاکید کرد: نبود برنامه‌های منسجم برای صادرات باعث شده این بازارها نصیب کشوری مانند ترکیه شود؛ درحالی‌که قیمت و کیفیت ادوات تولید داخل در کشور بسیار مطلوب‌تر از کشور یادشده است.

فتاحی در ادامه گفت: این شرکت تولیدات متعددی در بخش خاک‌ورزی و کاشت دارد؛ ازجمله محصولات بخش خاک مربوط به سه دستگاه خاک‌ورز مرکب، چیزل مرکب و دیسک آفست است. وی در ادامه در خصوص میزان تولید این شرکت گفت: در حال حاضر این شرکت به‌واسطه نبود تقاضای مصرفی و صادرات موثر با ظرفیت متعادل یعنی تولید هزار دستگاه فعالیت دارد البته عرضه محصولات به خوبی انجام می‌شود و تنها در بخش صادرات با مشکلاتی روبه‌رو هستیم.

فتاحی در ادامه با اشاره به اینکه کشاورزی کشور به‌شدت نیازمند هوشمندسازی است، تاکید کرد: کشاورزی هوشمند یک مفهوم نوپا در کشور است که به مجموعه روش‌های مدیریت زمین‌های کشاورزی‌ با استفاده از فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی مدرن به‌منظور افزایش کیفیت و کمیت محصولات اطلاق می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت ادوات صحرا، استفاده از کشاورزی هوشمند به دقیق بودن روند کشت کمک شایانی خواهد کرد. در نتیجه احتمال خطا و از بین رفتن محصول شما کاهش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این کیفیت محصول نیز افزایش پیدا می‌کند، چراکه بهترین شرایط برای رشد آن فراهم‌ شده است.

وی معتقد است: بودجه‌ای که برای زمین‌های زراعی هوشمند صرف می‌شود، با پیامدهای فوق‌العاده مثبت و محصولات باکیفیت جبران خواهد شد. با به‌کارگیری این نوع کشاورزی، مهاجرت از روستا به شهر کاهش چشمگیری پیدا می‌کند و حتی جوانانی که برای انجام شغل‌های صنعتی به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده‌اند، به روستای خود بازگشته و شغل اجدادی خود را به شیوه‌ای آسان‌تر و مدرن‌تر ادامه می‌دهند.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی‌هایی مثل آب یکی دیگر از مزیت‌های کشاورزی هوشمند است که اهمیت آن برای کشورهای کم‌آبی چون ایران مضاعف است. صرفه‌جویی در مصرف انرژی و همچنین جلوگیری از فساد محصولات کشاورزی باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز می‌شوند.

فتاحی در ادامه با بیان اینکه بخش تحقیق و توسعه این شرکت همواره به دنبال بهبود و ساختار ماشین‌آلات و به‌روزرسانی آن است و نقش مطلوبی در هوشمندسازی کشاورزی دارد، افزود: یکی از مهم‌ترین ضعف‌هایی که به علت عدم پرداختن به موضوع پراهمیت تحقیق و توسعه در صنعت کشاورزی ایران شاهد آن هستیم ناتوانی در کاهش هزینه‌ها در این صنعت است. بدیهی است عدم برخورداری از دانش روز و فناوری‌های جدیدی که در زندگی بشر امروزی به‌طور روزافزون در حال رشد و گسترش هستند، سبب عقب‌ماندگی و دور ماندن از مسیر پیشرفت در این بخش می‌شود.

مثال دیگری که در ارتباط با تبعات ناشی از عدم بها دادن به تحقیقات علمی در صنعت کشاورزی می‌توان به آن اشاره کرد صدمات جدی در رابطه با موضوع برندسازی و بازاریابی بین‌المللی است. به‌عبارت‌دیگر از جمله اثرات مثبتی که انجام تحقیق و توسعه در بخش‌های مختلف صنعت کشاورزی می‌تواند موجب آن شود موفقیت در بازاریابی بین‌المللی و برندسازی مناسبی است که برای محصولات تولیدشده صورت می‌گیرد. در مقابل طبیعی است اگر این مساله مهم همچنان دچار بی‌توجهی شود، به‌ناچار باید موقعیت متزلزل و نگران‌کننده‌ای را راجع به آینده کشاورزی ایران در این مقوله نیز متصور باشیم.

بر اساس نمونه‌هایی که ذکر شد می‌توان دریافت که اهمیت دادن به پژوهش‌های علمی و مبحث توسعه به‌منظور همگام کردن صنعت کشاورزی با دانش روز و بهره‌مندی آن از سازوکارهای مدرن امروزی به چه میزان می‌تواند نقش بسزایی در ترسیم آینده‌ای درخشان برای صنعت کشاورزی کشور داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که تحقیق و توسعه در چه زمینه‌هایی می‌تواند بر آینده کشاورزی ایران تاثیر مثبت بگذارد، گفت: زمینه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان تحقیق و توسعه را برای پیشبرد مهم‌ترین اهداف صنعت کشاورزی کشور اعمال کرد؛ به‌طور مثال یکی از زمینه‌هایی که انجام تحقیقات علمی می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی را بر رشد و پیشرفت آن در صنعت کشاورزی به بار آورد، مبحث تولید محصول است. به کمک تحقیق و توسعه می‌توان موفقیت‌های روزافزونی را در مواردی همچون استفاده از بذر مناسب، افزایش سطح تولید، مبارزه با انواع آفات و امراض گیاهی، مهندسی ژنتیک و نظیر اینها در آینده کشاورزی ایران به انتظار نشست.

با انجام تحقیقات علمی می‌توان اطلاعات کاربردی مفیدی را در رابطه با مواردی همچون زمان مناسب برداشت محصول، روش انبار کردن محصولات، شرایط مناسب نگهداری از محصولات در انبار و… به دست آورد.

همچنین تحقیقات علمی این امکان را ایجاد می‌کند که بتوان جدیدترین ماشین‌آلات و ابزارهای موردنیاز کشاورزان را از طریق اختراع یا مهندسی معکوس برای کمک به این صنعت به خدمت گرفت.

در مرحله پایانی باید گفت بسته‌بندی محصولات، برندسازی و بازاریابی بین‌المللی ازجمله مواردی است که تحقیقات علمی از طریق پرداختن به آن کمک شایانی به صنعت کشاورزی می‌کند که البته تک‌تک این موارد در شرکت ادوات صحرا در حال طراحی، اجرا و عرضه است.