به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از رویترز، چین برنامه اضطراری واکسیناسیون را از ماه ژوئیه آغاز، اما جزئیات کمی در مورد آن منتشر کرده است. این موضوع نشان می‌دهد چین تا چه حد از واکسن‌های آزمایشی به امید محافظت از کارگران خدمات اساسی در برابر کووید-۱۹ استفاده می‌کند، حتی واکسن‌هایی که هنوز در مرحله آزمایش هستند.

این برنامه برای گروه‌های خاص، ازجمله کادر درمان و کسانی که در بازارهای مواد غذایی و در بخش‌های حمل‌ونقل و خدمات کار می‌کنند، در نظر گرفته‌شده است.

یین ویدونگ، مدیرعامل شرکت سینوواک بیوتک، به رویترز گفت، واکسن کرونا تولید شرکت سینوواک بیوتک که در مرحله آزمایش‌های بالینی فاز 3 قرار دارد و در طرح اضطراری نیز گنجانده‌شده است، به‌طور داوطلبانه به حدود 2 تا 3 هزار کارمند و خانواده‌های آنها ارائه ‌شده است.

یین در حاشیه یک نمایشگاه بین‌المللی در پکن، دلیل گنجانده شدن شرکت سینوواک بیوتک در برنامه اضطراری را این‌گونه توضیح داد که: «به‌عنوان یک سازنده و تولیدکننده انبوه واکسن، هر شیوع جدیدی می‌تواند به‌طور مستقیم بر تولید واکسن ما تاثیرگذار باشد.» یین گفت: داده‌های جمع‌آوری‌شده از این برنامه می‌تواند شواهدی مبنی بر ایمن بودن واکسن را ارائه دهد، اما چنین داده‌هایی، که بخشی از پروتکل‌های آزمایش‌های بالینی ثبت‌شده نیستند، به‌عنوان اطلاعات اصلی جهت تایید تولید تجاری واکسن مورداستفاده قرار نمی‌گیرند.

وی گفت: اشخاصی که به‌عنوان داوطلب تصمیم گرفتند واکسن را به‌صورت آزمایشی تزریق کنند، ازجمله همسر و والدین وی، از عوارض جانبی احتمالی آن قبل از تزریق مطلع شده‌اند در آن زمان واکسن در مراحل آزمایش‌های اولیه و میانی بوده است.

یین، که خود نیز تزریق را انجام داده است، گفت: پزشکان قبل از واکسیناسیون در مورد شرایط سلامتی‌شان از آنها سوال کردند، و میزان بروز واکنش‌های نامطلوب در بین افرادی که واکسیناسیون را انجام داده‌اند «بسیار کم» بوده است.

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از آزمایش‌های سینوواک در مراحل میانی که ماه گذشته روی 600 شرکت‌کننده داوطلب انجام شد، عوارض جانبی پس از مصرف تزریق واکسن از جمله خستگی، تب و درد، که آن علائم نیز عمدتا خفیف بودند.

هیچ واکسنی تا به این زمان موفق نشده است آزمایش‌های نهایی و گسترده‌ای را پشت سر بگذارد تا ثابت شود که برای محافظت از جان مردم موثر و بی‌خطر است. ویروس کرونا تاکنون منجر به مرگ بیش از 870 هزار نفر در جهان شده است.