هر چند که صنعت نرم‌افزار ایران، سال‌هاست در تلاش مستمر برای تولید محصولات با کیفیت است، اما فعالان این حوزه معتقد هستند وجود مشکلاتی نظیر بالا بودن هزینه تولید نرم‌افزار، عدم ارتباط با تولیدکنندگان خارجی، تولیدات سفارشی، خدمات و پشتیبانی پس از فروش، عدم رعایت قانون کپی‌رایت، کمبود نیروهای متخصص، عدم حمایت بانک‌های داخلی و ... باعث شده  که صنعت نرم‌افزار ما نتواند به جایگاه واقعی خود دست یابد. در این خصوص مسعود نیکخواه، بنیانگذار و رئیس هیات‌مدیره گروه نرم‌افزاری «پیوست» به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: کارآفرینی برای دولتی‌ها تنها یک ویترین زیباست که کسی از پشت صحنه آن خبر ندارد.

 خستگی کارآفرینان بخش‌خصوصی از بازی‌‌های دولتی‌ها

عضو هیات‌مدیره گروه نرم‌افزاری پیوست در این رابطه می‌گوید:‌ شرایط سخت حال حاضر اقتصاد کشور، تبدیل به بزرگ‌ترین مانع در فعالیت اکثر صاحبان کسب و کار شده است. پایین بودن امید به آینده در بدنه کارشناسی شرکت‌هایی نظیر ما، موج مهاجرت و قطع همکاری‌های مکرر متخصصان، توسعه کسب و کار در بخش‌های دانش محور را به شدت مخاطره‌آمیز کرده است. البته صاحب یک کسب و کار بودن تنها در حد تزئین یک ویترین، قشنگ است. وگرنه برخلاف شعارها، کارآفرینی چندان هم ارزشمند شناخته نمی‌شود.

یکی از مشکلات همواره صاحبان محصولات نرم‌افزاری پس از تولید، توسعه و نگهداری آنهاست. چه بسیار پروژه‌های نرم‌افزاری که در عین صرف هزینه زیاد، شکست خوردند. این فعال حوزه صنعت نرم‌افزار در خصوص راز و رمز بقای یک محصول نرم‌افزاری چنین می‌گوید:  نیاز بازار به طور مداوم در حال تغییر است. سرعت این تغییرات در کنار دگرگونی‌های تکنولوژی، به حدی زیاد است که شرکت‌ها اگر به نوآوری و سرعت پاسخگویی به نیاز مشتری بی‌توجه باشند؛ عملا توسعه و نگهداری محصول نرم‌افزاری غیرممکن می‌شود. کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، خلاق و پیشرو باید پاسخگویی به نیازهای رو به رشد جامعه خریداران و استفاده از تکنولوژی‌های روز نرم‌افزاری را اولویت اول خود قرار دهند، زیرا بدون توجه به این موضوع اساسی، پیشرفت مستمری حاصل نخواهد شد.

وی در ادامه، درباره تجربه بقای 15 ساله نرم‌افزار‌های گروه پیوست می‌افزاید: برگ برنده رقابت با انبوه تولیدات در سطوح مختلف بازار نرم‌افزارهای اتوماسیون سازمانی، فقط ارائه خدمات در سطح کیفی بالا و تعهد ذاتی به مشتری مداری است. مشتری‌مداری یک شعار برای فروش بیشتر نیست، بلکه یک تعهد اجتماعی،  شرعی و الزام حقیقی توسعه کسب و کار در نظر گرفته می‌شود.

 بهبود عملکرد سازمان با راهکارهای فراگیر «پیوست»

گروه نرم‌افزاری پیوست  با تلاش جمعی از متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و اتوماسیون سازمانی شکل گرفته است. این گروه با تجربه‌ای نزدیک به سه دهه فعالیت مستمر، توانسته مجموعه نسبتا کاملی از نرم‌افزارهای اتوماسیون سازمانی در بخش‌های مختلف مالی، ساخت و تولید، تدارکات، مدیریت منابع انسانی، اتوماسیون اداری، مدیریت مستندات سازمانی و … را با رویکرد برنامه‌ریزی منابع سازمانی به اختصار ERP ارائه دهد.

عضو هیات‌مدیره این شرکت، استقبال از مجموعه راهکارهای فراگیر «پیوست» را بین تعداد زیادی از خریداران بخش‌های مختلف دولتی و کسب‌وکارهای خصوصی بسیار خوب ارزیابی می‌کند. او علت موفقیت این راهکارها را  در توسعه مستمر محصولات مطابق با نیازهای به روز خریداران در کنار تعهد پیوست به ارائه خدمات باکیفیت می‌داند و اضافه می‌کند: مجموعه راهکارهای مالی و اداری پیوست در بازار مقبولیت بالایی دارد. همچنین مجموعه راهکارهای صرافی پیوست در جامعه بزرگ صرافان کشور،‌ راهکارهای فرآیندمحور و فراگیر «پیوست» در گستره وسیعی از خریداران در بخش‌های دولتی و خصوصی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. «پیوست» با دقت در نیازهای مختلف سازمانی برای توسعه محصولات توانسته 41 عنوان محصول نرم‌افزاری در حوزه‌های مختلف عملیات سازمانی تولید کند.

 مشتری مداری، کلید سه دهه رقابت موفق در بازار نرم‌افزار

این مقام مسوول شرکت پیوست، مزیت مهم این شرکت  را چهار محور کیفیت خدمات پشتیبانی، انعطاف‌پذیری به اضافه سرعت پاسخگویی و تغییر امکانات محصولات مطابق با نیاز خریداران می‌داند و در ادامه در خصوص کیفیت خدمات و پشتیبانی توضیح می‌دهد:‌ «محصولات موجود بازار از لحاظ کاربری،  تفاوت زیادی با شرکت‌های تراز اول نرم‌افزاری ندارند، اما تفاوت محصولات ما، کیفیت و تعهد به ارائه خدمات مطلوب و به موقع است. میوه شیرین مشتری‌مداری برای تیم پیوست جذب عمده مشتریان جدید از کانال توصیه مشتریان قبلی و داشتن  4700 سایت از سازمان‌های بزرگ تا متوسط و کوچک است که هر یک بنا به سطح نیازهای سازمانی خود از راهکارهای مختلف پیوست بهره می‌برند. همچنین در موضوع انعطاف‌پذیری و سرعت پاسخگویی به نیاز کاربران، در ارائه ویرایش‌های جدید محصول صاحب مزیت رقابتی هستیم و سالانه ویرایش‌های متعددی از محصولات مختلف پیوست عرضه می‌کنیم که محتوای آنها براساس نیاز خریداران و بررسی تیم فنی تنظیم می‌شود. همین موضوع برای پیوست، سالانه به طور متوسط رشد 42درصدی به ارمغان آورده است.

 امکان دورکاری با نرم‌افزارهای پیوست

بنیان‌گذار پیوست از انتقال 80درصد فعالیت‌های تولید و پشتیبانی خود، در فضای مجازی خبر می‌دهد و می‌گوید:  از همان ابتدای اعلام رسمی شیوع کرونا، پیوست با استفاده از زیرساخت‌های شبکه‌ای خود در بخش‌های مختلف، امکان دورکاری را برای همکاران خود فراهم کرد. این فرصت علاوه بر کاهش مخاطرات مرتبط با بیماری، امکان ارتقای کیفی و کاهش هزینه‌های سربار را فراهم کرده است. محصولات نرم‌افزاری پیوست برای ساختار دورکاری و توزیع‌شدگی مدیران و کارشناسان در شرکت‌های مختلف، توسعه پیدا کردند و همچنین مدیریت کیفی انجام کار را با ارائه ابزارهای کنترل عملکرد و افزایش بهره‌وری ارتقا داده‌اند.