این شرکت دانش‌بنیان به درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سال ۱۳۹۶ وارد عرصه تولید دستگاه سی‌تی‌اسکن شد. در این راستا ابتدا اقدام به دریافت و انتقال تکنولوژی تولید دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن از کمپانی Neusoft کرد و در همان سال پروانه مونتاژ را گرفت و سپس تولید این دستگاه را آغاز کرد.

 سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی احداث کارخانه سی‌تی‌اسکن

حال مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان که به پشتوانه نیاز کشور و درخواست وزارت بهداشت برای تولید انبوه انواع دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن اقدام به سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای احداث کارخانه دوم خود در پارک علم و فناوری خراسان رضوی کرده است، امروز از بی‌مهری‌ دولت به این شرکت گلایه ‌‌می‌کند. پشت این گلایه، نگرانی برای ورشکستگی این کارخانه از همان روز شروع به فعالیت رسمی آن وجود دارد.

احمد بهفرمقدم با بیان اینکه اکنون تجهیزات و ماشین‌آلات خریداری‌شده را تحویل گرفته‌اند، می‌گوید: تمام سرمایه‌گذاری موردنیاز برای احداث کارخانه سی‌تی‌اسکن احیا درمان پیشرفته و خرید تجهیزات و ماشین‌آلات خطوط تولید را خود شرکت تامین کرده است.

وی با یادآوری اینکه بنا بوده است وزارت صنعت حمایت‌هایی را در قالب وام ساخت برای احداث و تجهیز این کارخانه انجام دهد، تصریح می‌کند: کارخانه را پانزدهم مهر ماه افتتاح خواهیم کرد، اما هنوز وزارت صنعت ریالی به ما پرداخت نکرده است.

گذشته از این مساله، بهفرمقدم با اظهار تاسف از اینکه کارخانه سی‌تی‌اسکن احیا درمان پیشرفته از روز نخست فعالیت خود ورشکسته است، در توضیح دلیل این برآورد اظهار می‌کند:‌ سال گذشته وزارت بهداشت با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی ۸۰ دستگاه سی‌تی‌اسکن را برای تامین نیاز مراکز درمانی خریداری و وارد کشور کرد، اما کار به همین‌جا ختم نشد و امسال نیز از WHO درخواست اهدای 16 دستگاه و همچنین درخواست خرید 60 دستگاه دیگر را با وام از این سازمان جهانی کرده است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان احیا درمان پیشرفته با بیان اینکه امسال با دریافت این ۶۰ دستگاه خریداری شده با وام از WHO در عمل تا سه سال آینده ایران از دستگاه سی‌تی‌اسکن جدید بی‌نیاز خواهد بود، می‌گوید: با این شرایط به عنوان تولیدکننده‌ای که چنین سرمایه‌گذاری سنگینی را انجام داده‌ام نمی‌دانم در این مدت تولیداتم را در کدام بازار بفروشم و چه سهمی از بازار داخل کشور دارم؟

بهفرمقدم با بیان اینکه تیم متخصصان و واحد R&D این شرکت دانش‌بنیان تلاش کردند بهترین تکنولوژی روز دنیا را برای تولید به داخل کشور منتقل کنند، گلایه می‌کند: اکنون که در حال تولید به‌روزترین سی‌تی‌اسکن دنیا هستیم و به بازار داخل احتیاج داریم، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست اهدای این تجهیز را از WHO می‌کند.

به باور وی به ظاهر اهدای این 16 دستگاه سی‌تی‌اسکن توسط WHO به ایران حرکتی زیباست، اما این سوال را مطرح می‌کند که چرا باید از میان نیازهای گوناگون ایران، چیزی را اهدا کند که تولیدکننده ایرانی به بازار آن احتیاج دارد؟

بهفرمقدم به نیاز کشور به دستگاهی بسیار گران که تولید داخل ندارد و به‌دلیل تحریم به ایران نمی‌دهند اشاره و اظهار می‌کند: در پنج سال گذشته نیاز به دستگاه تشخیص و درمان سرطان بیشتر شده است؛ چرا وزارت بهداشت به‌جای درخواست تجهیزی که تولیدکننده ایرانی درحال تولید آن است، درخواست اهدای این دستگاه را از WHO نمی‌کند.

 نابودی تکنولوژی تولید سی‌تی‌اسکن؛ نتیجه تصمیم اشتباه دولت

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان احیا درمان پیشرفته نتیجه این اقدام وزارت بهداشت برای واردات و سپس درخواست کمک از WHO را نابودی تولیدکننده ایرانی این محصول می‌داند و می‌گوید: اما این ضرر فقط شامل سرمایه‌گذار نمی‌شود، نه‌تنها ۲۲۰ نفر نیروی انسانی شاغل در این مجموعه نیز متحمل زیان می‌شوند، بلکه این تکنولوژی نیز در کشور نابود می‌شود که در نهایت کشور از این تصمیم اشتباه زیان می‌بیند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا روی بازارهای صادراتی برای این محصول تمرکز نمی‌کنند، توضیح می‌دهد: زمانی می‌توان ورود موفقی به عرصه صادرات داشت که در داخل کشور به تولید و راندمان بالایی رسیده و قیمت رقابتی داشته باشیم؛ اما ازآنجا‌که اقدام به انتقال تکنولوژی کرده‌ایم، در سال‌های اول بهای تمام‌شده تولید کاهش چشمگیری نخواهد داشت.

وی در عین‌حال با اشاره به اینکه منکر حمایت دولت در سال‌های قبل نمی‌شود، یادآور می‌شود: آن حمایت‌ها باعث شد تکنولوژی محصول استراتژیکی مانند ونتیلاتور در کشور نهادینه شود و در بحران کرونا منجی کشور باشد؛ بنابراین در مورد سی‌تی‌اسکن انتظار رفتار مشابه را داریم.

 سرمایه جایی هزینه می‌شود که برای آن امنیت وجود داشته باشد

آن‌گونه که بهفر مقدم می‌گوید، اگر وزارت بهداشت و دولت در عرصه ونتیلاتور به آنها کمک نکردند مشکلی ندارند، زیرا بازار جهانی خود را دارند؛ چه‌بسا اگر در دوره کرونا ۹۶۰ دستگاهی که به قیمت ۸ میلیون دلار به دولت فروختند را صادر می‌کردند، حداقل ۲۵ میلیون یورو درآمد ‌داشتند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان احیا درمان پیشرفته با یادآوری اینکه وقتی کشور در حوزه ونتیلاتور و مقابله با کرونا به احیا درمان پیشرفته به‌عنوان تولیدکننده‌ای ایرانی اعتماد کرد، نتیجه اثربخش آن را نیز دید، ادامه می‌دهد: نتیجه اعتماد به تولیدکننده ایرانی بهره‌مندی کشور بود، اما اکنون انتظار توجه بیشتر و دادن سهم قابل توجه از بازار داخل را به چنین شرکت دانش‌بنیانی داریم که در شرایط سخت با توانمندی متخصصان ایرانی به کشور برای خروج از بحران کمک کرد.

وی با اظهار اینکه سرمایه جایی هزینه می‌شود که برای آن امنیت وجود داشته باشد، تاکید می‌کند: وقتی دولت این برخورد را با یک تولیدکننده می‌کند بر این تصور است که فقط همان شرکت آسیب می‌بیند، درحالی‌که سایر سرمایه‌گذاران نیز شاهد این رفتار هستند و از قبول چنین ریسکی برای هزینه‌کرد سرمایه‌هایشان در تولیدات سنگین پرهیز می‌کنند.

 بازار داخل، موتور محرکه شرکت‌های دانش‌بنیان است

بهفر مقدم با اظهار اینکه ظرفیت تولید سالانه کارخانه سی‌تی‌اسکن احیا درمان پیشرفته ۱۵۰ دستگاه در سال است، یادآور می‌شود: بااین‌حال سال گذشته از چنین ظرفیتی فقط به اندازه ۱۸ دستگاه استفاده شد؛ زیرا دولت با خرید خارجی و درخواست از WHO برای اهدای سی‌تی‌اسکن به ایران، نیاز خود را رفع کرده است. به‌ باور مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان احیا درمان پیشرفته، هرچند دولت از چنین راه‌هایی نیاز خود را برطرف کرد، اما تولید داخل را با چالشی جدی روبه‌رو کرده است.

البته وی به وزارت بهداشت برای متعهد بودن به رفع نیاز کشور از طریق واردات حق می‌دهد، اما این گله را از این وزارتخانه دارد که چرا درحالی‌که شرکتی در کشور در اوج دوره سرمایه‌گذاری خود برای تولید محصول قرار دارد، اقدام به واردات آن تولیدات می‌کند.

 بهفر مقدم همچنین با بیان اینکه کارخانه جدید ۱۰ هزار متر مربع و چهار برابر کارخانه اول احیا درمان پیشرفته است، می‌گوید: در این کارخانه چهار خط تولید سی‌تی‌اسکن را برای سی‌تی‌اسکن‌های ۱۶، ۱۲۸ و ۲۵۶ اسلایس پیش‌بینی کرده بودیم و به‌دنبال اهداف صادراتی بودیم، اما اکنون بدون داشتن هیچ چشم امیدی به کشور با قدرت هدف صادراتی خود را دنبال می‌کنیم. 

وی با بیان اینکه بر اساس مطالعات اولیه بنا بود دو خط تولید سی‌تی‌اسکن ۱۶ اسلایس، یک خط تولید سی‌تی‌اسکن ۱۲۸ اسلایس و در آینده نیز یک خط تولید سی‌تی‌اسکن ۲۵۶ اسلایس را داشته باشند، تصریح می‌کند: این طرح به‌دلیل اقدام وزارت بهداشت، متوقف و بایگانی شد البته فضای فیزیکی در کارخانه موجود خواهد بود. این در حالی است که با تجربه کسب شده در مورد سی‌تی‌اسکن 16 اسلایس، پذیرفتن ریسک سرمایه‌گذاری برای سی‌تی‌اسکن 256 اسلایس دشوار است.

 ما با تضمین کافی متعهد به رفع نیاز کشور هستیم

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان احیا درمان پیشرفته با تاکید بر اینکه در صورتی حاضر به انجام چنین سرمایه‌گذاری است که دولت واقعا پای کار بیاید و تعهد به خرید بدهد، اضافه می‌کند: چرا دولت ۶۰ دستگاهی که از WHO خواست یا ۸۰ دستگاهی را که سال پیش با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد کرد را حاضر نیست در قالب قرارداد تامین با تولیدکننده داخلی به انجام برساند.

با همه این احوال بهفر مقدم باتوجه‌به نتیجه مایوس‌کننده‌ای که دیده است، می‌گوید: ترجیح دادیم نوع کاربری را تغییر بدهیم و فقط یک خط تولید سی‌تی‌اسکن داشته باشیم و بقیه خطوط را به تولید ونتیلاتورهای صادراتی اختصاص بدهیم؛ به این ‌ترتیب دو کارخانه تولید ونتیلاتور و یک خط تولید سی‌تی‌اسکن خواهیم داشت درحالی‌که برنامه داشتیم کارخانه اول را کامل به تولید ونتیلاتور و کارخانه دوم را به سی‌تی‌اسکن اختصاص دهیم. 

وی با اشاره به ۲5۰ نیروی شاغل در مجموعه، اظهار می‌کند: در کارخانه جدید ظرفیت نیروی انسانی شاغل در مجموعه افزایش سه برابری خواهد یافت، اما برای چرخیدن چرخ تولید و استخدام نیرو باید سفارش داشته باشیم.