توسعه زیربناها درشهر جدید پردیس سرعت می‌گیرد

شهر جدید پردیس در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و این  جمعیت با تحویل واحدهای جدید رو به افزایش است،  به گونه‌ای که  افق جمعیتی پردیس رسیدن به جمعیت ۵۰۰ هزار نفر است. حال سوال اینجاست آیا همگام با توسعه ساخت و سازها و به تبع آن افزایش جمعیت شهر جدید پردیس، اقدامات روبنایی و زیربنایی در حوزه تامین زیر ساخت‌ها و امکانات شهری و رفاهی برای ساکنان نیز تدبیر شده است. برای پاسخ به این پرسش ابتدا نگاهی به جزئیات پروژه‌های در حال ساخت در این شهر بیندازیم.

 تکمیل واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر

در شهر جدید پردیس حدود ۸۲هزار پروژه مسکن مهر پیش‌بینی شده بود که تا به امروز ۴۵ هزار واحد افتتاح و تکمیل شده و تعداد ۱۵ هزار واحد نیز آماده تحویل به متقاضیان است. مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در این باره به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: «پیرو دستور وزیر راه و شهرسازی به هیچ وجه برای تحویل واحدها منتظر مراسم افتتاحیه نمی‌مانیم و افراد متقاضی هر پروژه به بانک مسکن برای اخذ کارت قسط معرفی می‌شوند که بعد از آن تحویل واحدها با مالکان و فرآیند تحویل این واحد آغاز خواهد شد.»

بعد از تحویل این ۱۵ هزار واحد، میزان واحدهای افتتاح‌شده به ۶۰هزار واحد می‌رسد که تنها ۲۲ هزار واحد مسکن مهر تکمیل ‌نشده در پردیس باقی می‌ماند. مطابق اعلام هدایت، برنامه‌ریزی شده تعداد ۱۰ هزار واحد تا آخر آبان افتتاح و حدود ۶ هزار واحد باقی‌مانده نیز تا ۲۲ بهمن امسال افتتاح شوند. با وجود این بیش از ۹۵درصد پروژه‌های مسکن مهر پردیس امسال تحویل مالکان خواهد شد.

 برنامه اقدام ملی پردیس

از مجموع ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طرح عرضه و تولید مسکن اقدام ملی، حدود ۲۰۰ هزار واحد آن در شهرهای جدید کل کشور برنامه‌ریزی شده است. که سهم شهر جدید پردیس حدود ۱۲هزار و ۸۷۵  واحد است.

این برنامه با توجه به‌ سرفصل‌های ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی در پردیس نیز در  سه رشته از این سرفصل‌ها در نظر گرفته شده است؛ در سرفصل  واگذاری اراضی با تعهد ساخت  حدود ۹۴۸۶ واحد و در فاز‌های ۱۱، ۹، ۵، ۴ و یک جانمایی و اختصاص داده شده است. واگذاری اراضی با تعهد ساخت گروه‌های چندنفره و بیشتر واگذار شده است. با توجه به وسعت اراضی تخصیص یافته در پردیس، اکثرا به تعاونی مسکن ارگان‌ها و سازمان‌ها و نیروهای مسلح واگذار شده است. این اراضی از طریق کارشناسان رسمی دادگستری ارزیابی و قیمت‌گذاری شده و طی تفاهم‌نامه‌ای با تعاونی مسکن  ارگان مربوطه با اخذ تعهد ساخت واگذار شده است. به این شکل که هر تعاونی پس از ارائه لیست متقاضیان و اعضای رسمی خود و بررسی فرم (ج) قطعات تفکیکی را بین عضو‌های خود تقسیم و واگذار می‌کند که با توجه به موضوع تعهد ساخت قطعا باید در زمان مقرر نسبت به آغاز عملیات اجرایی اقدام کنند در غیر این ‌صورت نسبت به لغو تفاهم‌نامه اقدام می‌شود که اراضی مزبور با توجه به نوع درخواست‌ها و تقاضا از سوی تعاونی‌ها در طرح‌های مصوب شهری انتخاب می‌شود. به نحوی که تنوع تراکم ساخت از کم، متوسط زیاد و خیلی زیاد گسترده بوده و حتی تنوع موقعیت جغرافیایی و شهری نیز از دیگر مزایای این نوع واگذاری بوده است. این نوع واگذاری‌ها پیرو تفاهم‌نامه‌های صورت گرفته وزارت راه و شهرسازی با ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع و دیگر ارگان‌ها در جهت خانه‌دارکردن قشر کارمند و دهک‌های متوسط جامعه بوده است. در این طرح اگر چه شرکت عمران هیچ‌گونه دخالتی در انتخاب پیمانکار و نحوه ساخت نداشته، ولی با این‌حال نظارت عالیه برعهده شرکت عمران پردیس خواهد بود.  

سیامک جوانبخت، مجری طرح اقدام ملی شرکت عمران شهر جدید پردیس به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: از مجموع ۹۴۸۶ واحد ، ۱۴۳۴ واحد در توسعه شمالی فاز ۴ با تراکم کم. ۸۰۴ واحد در فاز ۱ محله نوساز با تراکم کم،  ۱۸۱۷ واحد با تراکم زیاد در فاز ۵، ۱۱۰۲ واحد با تراکم کم در جنوب فاز ۹، ۱۶۳۹ واحد با تراکم خیلی زیاد در شمال فاز ۹، و ۲۵۹۰ واحد با تراکم خیلی زیاد در فاز ۱۱ پردیس جانمایی شده است از نکات قابل توجه اینکه در تمامی طراحی‌ها پارکینگ مسقف پیش‌بینی شده است.

سرفصل دیگر در برنامه اقدام ملی، طرح‌های مشارکت در ساخت بوده که این طرح طی انجام فراخوان جذب سرمایه گذار و سازنده مجرب آگهی فراخوان  منتشر شده و پس از ارزیابی و بررسی طرح و مشخصات و قیمت پیشنهادی نسبت به انتخاب اقدام می‌شود. در مجموع این سرفصل از طرح مسکن اقدام ملی در پردیس دارای ۳۸۹ واحد بوده که شامل پروژه رز ۲۶ واحد، پروژه مریم ۱۳۲ واحد، پروژه آفتاب ۱۳۵ واحد، و پروژه آسمان ۹۶ واحد که در فازهای ۱ و ۵ جانمایی شده است. تراکم این ساختمان‌ها زیاد و خیلی زیاد بوده و بیشتر برای دهک‌های متوسط رو به بالا در نظر گرفته شده است.

آخرین سرفصل از برنامه طرح عرضه و تولید مسکن اقدام ملی، سرفصل فروش اقساطی یا همان واحدهای تخصیص یافته به متقاضیان در سامانه طرح مزبور ثبت‌نام کرده‌اند است.

مجموع واحدهای اختصاص یافته به متقاضیان ۳هزار واحد است که شامل ۲۱۰۰ واحد در فاز ۹ با تراکم ساخت کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد است و حدود ۹۰۰ واحد در فاز ۱۱ پیش‌بینی شده است که با تراکم خیلی زیاد است و باز برای این واحدها نیز پارکینگ مسقف پیش‌بینی شده است.

از تعداد ۲۱۰۰ واحدی که عملیات آماده‌سازی آن در حال انجام و بعضا اتمام است. حدود ۱۰۵۲ واحد آن که پیمانکاران ذی‌صلاح پس از ارزیابی دو مرحله‌ای و مناقصه انتخاب شده‌اند هم‌اکنون در مرحله خاکبرداری پلت‌فرم‌ها و حدود ۱۰۴۸ واحد در حال انجام مراحل انتخاب پیمانکار قرار دارند. در این طرح که برای متقاضیان پیش‌بینی شده است سعی شده ضمن مدنظر قراردادن کیفیت ساخت سازه و سفت کاری برابر آیین‌نامه‌ها و مباحث و مقررات ملی ساختمان و نشریه‌های مرتبط در مصالح و تجهیزات نازک‌کاری و تاسیسات از برندهای معروف و با کیفیت انتخاب شود تا در زمان تحویل واحدها به متقاضیان مجدد اقدام به اصلاح و تغییر دکوراسیون  نکنند. همچنین ۹۰۰ واحد باقی‌مانده برای متقاضیان نیز با توجه به الحاق اراضی جدید به فاز ۱۱، هم اکنون در مرحله آماده‌سازی است.

در ضمن در واگذاری این واحدها  عرصه نیز همزمان در قرارداد به متقاضیان واگذار می‌شود به نحوی که ۱۵درصد هزینه عرصه که توسط کارشناسان رسمی دادگستری قیمت‌گذاری شده و باقی‌مانده طی ۵ سال به‌صورت اقساطی ‌پرداخت می‌شود.

نحوه پرداخت هزینه ساخت و ... نیز پس از اولین پیش‌پرداخت در مراحل پایان عملیات فونداسیون، پایان اسکلت، پایان نازک‌کاری و نصبیات خواهد بود. ضمن اینکه در هر اعلام رسمی از سوی شرکت عمران برابر و با استناد به شیوه‌نامه طرح مسکن اقدام ملی هر متقاضی ۱۵ روز فرصت دارد تا وجه اعلامی را به‌حساب مسدودی به‌نام خود نزد بانک مسکن واریز کند. مبلغ ۱۰۰میلیون وام تسهیلات نیز از سوی بانک مسکن پس از پایان مرحله اسکلت و انجام مراحل قانونی مشارکت و در چند مرحله به پیمانکار ساخت پرداخت خواهد شد.

مجری طرح اقدام ملی شرکت عمران شهر جدید پردیس درباره پیشرفت برنامه‌های اقدام ملی در این شهر می‌گوید: «با توجه به‌ وضعیت توپوگرافی خاص پردیس  و انجام عملیات آماده‌سازی اراضی، زمانبر و دارای هزینه‌‌های خاصی است، ولی با تمام این تفاسیر در جذب پیمانکار و ثبت‌نام متقاضیان پیشگام بوده‌ایم و سعی داریم تا پایان سال افتتاحیه تعدادی از پروژه‌های اقدام ملی را در برنامه خود داشته باشیم.»

 تامین آب موردنیاز

در کنار این افتتاح واحدهای مسکونی، بحث توسعه زیرساخت‌ها در  اولویت برنامه‌های شرکت عمران شهر جدید پردیس قرار گرفته است. مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در این باره می‌گوید: «ماه آینده عملیات اجرایی تصفیه‌خانه پردیس را با اعتبار حدود ۴۰۰ میلیارد تومان آغاز می‌کنیم. این پروژه در مراحل نهایی انتخاب پیمانکار قرار دارد.»

همچنین خطوط انتقال فاضلاب در حال ساخت بوده و دو تاسیسات پمپاژ فاضلاب تا  اواخر مهر ماه در فاز ۸ و ۱۱ افتتاح خواهد شد.

 تامین خدمات رفاهی در قالب مراکز محله

بنابر اظهارنظر مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در کنار تحویل واحدها بحث خدمات روبنایی جزو اولویت اول شرکت عمران قرار دارد که از ابتدای سال برای چند پروژه روبنایی شامل پروژه‌های درمانی، ورزشی، تجاری، فرهنگی، آموزشی و فضای سبز با اعتبار ۲۵۰۰ تا ۲۸۰۰ میلیارد تومان به صورت مشارکتی برنامه‌ریزی شده است. تا به امروز ۴۰۰ میلیارد تومان از این پروژه‌ها آغاز شده و بقیه نیز  تا پایان سال با سرمایه‌گذاری شرکا آغاز خواهد شد تا در قالب مرکز محله‌ها راه‌اندازی شوند. هر مرکز محله قرار است به صورت استاندارد تمامی‌ سرانه‌های خدماتی و رفاهی را داشته باشد.

در شهر جدید پردیس از سال ۹۱ تاکنون ۱۷ باب مدرسه افتتاح شده و ۱۳ باب مدرسه در حال ساخت بوده و  ۳ باب مسجد و ۶ مدرسه نیز در حال ساخت است. همچنین یک پروژه درمانی مجهز در قالب یک کلینیک کامل در فاز ۸ با اعتبار حدود ۱۰ میلیارد تومان در حال ساخت است. برنامه‌های روبنایی در سال‌جاری در دو قالب پیمانکاری و مشارکتی برنامه‌ریزی شده و در حال انجام است. پروژه‌های مشارکتی شامل ۹ قطعه پروژه ورزشی روباز است که یک زمین ورزشی برای هر کدام از فازهای شهر پردیس در نظر گرفته شده است.

در ادامه این گزارش بر اساس اعلام فرهاد لاهوتی، مدیر اداره پروژه‌های روبنایی و مشارکتی شرکت عمران شهر جدید پردیس برای سال آینده، ۲۲ بسته مشارکتی در فازهای ۱ ،۲، ۳، ۴، ۵، ۸، ۹ و ۱۱ به ارزش حدود۲۵۰۰ تا  ۲۸۰۰میلیارد تومان برنامه‌ریزی شده که شامل مراکز فرهنگی، ورزشی، آموزشی، تجاری، درمانی و فضای سبز است.

وی در این باره به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: تاکنون حدود ۶ بسته تعیین تکلیف و سرمایه‌گذار برای آن مشخص شده و کارهای عقد قرارداد آن در حال انجام بوده و به زودی این پروژه‌ها کلنگ‌زنی می‌شوند.  تمام این ۲۲ پروژه‌ در قالب مراکز محله‌ها تعریف شده‌اند. آورده شرکت عمران، واگذاری زمین است و سرمایه‌گذار نیز در زمینه احداث آنها اقدام می‌کند.

برخی پروژه‌هایی که در مرکز محله‌ها در حال ساخت بوده شامل پروژه‌نگاران (کاربری مسکونی) با زیربنای ۱۲ هزار و ۳۱۶ متر مربع و اعتبار نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان در فاز یک پردیس با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد، پروژه مسکونی ۴۶ واحد رز در فاز یک پردیس و  پروژه تجاری آفتاب با زیربنای ۵۲۷۴ مترمربع و نزدیک به ۱۷ میلیارد تومان اعتبار در فاز ۸  است.

در مجموع بالغ بر ۶۸۵ میلیارد تومان پروژه‌های مشارکتی در قالب مرکز محله‌ها در شهر جدید پردیس در دست ساخت و اقدام است.

 متروی پردیس

متروی پردیس ۲۴ کیلومتر طول دارد و کل مسیر آن به صورت تونل بوده و فقط ۷۵۰ متر از مسیر آن در محدوده جاجرود پل دارد. این مترو در امتداد خط ۲ متروی تهران است که ۴۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کل پروژه بوده و شرکت عمران شهر جدید پردیس آن را به صورت قرارداد مشارکتی با قرارگاه خاتم‌الانبیا (پیمانکار شرکت متروی تهران) پیش می‌برد. به گفته مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید پردیس این موضوع در مرحله اخذ کمیسیون زیربنایی دولت بوده و به محض اخذ مصوبه هیات دولت، عملیات اجرایی متروی پردیس آغاز خواهد شد.

همین طور که در این گزارش آمده است همزمان با رشد کمی‌ شهر پردیس شامل تکمیل واحدهای باقی‌مانده مسکن و آغاز عملیات اجرایی مسکن اقدام ملی که جمعیت بیشتری را به این شهر خواهد آورد و براساس افق جمعیتی این شهر آن را شهر نیم میلیون نفری خواهد کرد، به نظر می‌رسد با تکمیل خدمات زیربنایی، روبنایی و رفاهی نیز که در این شهر در دستور کار قرار گرفته، بتواند توسعه کیفی و ارتقای سطح زندگی شهروندان آن را نیز در پی داشته باشد. این موضوع پروازی به سمت امکانات مطلوب شهری در این منطقه مهاجرپذیر نزدیک پایتخت خواهد بود.

p29 (2)