به گزارش «دنیای اقتصاد» در این نشست اسلام‌زاده، عضو هیات مدیره شهرک صنعتی عباس‌آباد با بیان اینکه ۱۷ شهرک صنعتی در تهران وجود دارد، گفت: در این شهرک‌های صنعتی زیرساخت‌ها شامل شبکه فاضلاب، شبکه آب، تصفیه‌خانه‌ها، دپوی زباله، دسترسی‌ها و... فرسوده شده و عملا کارآیی خود را از دست داده‌اند و این در حالی است که ما نیز بودجه‌ای برای بازسازی این زیرساخت‌ها نداریم. وی با انتقاد از عملکرد شهرداری‌ها به دلیل غفلت از بازسازی زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی گفت: طی چند سال اخیر از دولت درخواست کرده‌ایم که شهرداری‌ها درصدی از مالیات ارزش افزوده را به بازسازی شهرک‌های صنعتی اختصاص دهند و به‌رغم اینکه این موضوع در مجلس هم تصویب شده است، اما شهرداری‌ها هیچ توجه و اهتمامی‌نسبت به اجرای آن ندارند. این فعال بخش‌خصوصی همچنین با انتقاد از اینکه دولت نیز در بازسازی شهرک‌های صنعتی عملکرد موفقی نداشته است، ادامه داد: ۲۰ سال قبل شرکت شهرک‌های صنعتی مبالغی را از ما برای تامین زیرساخت‌ها دریافت کرده‌اند؛ در حالی که این زیرساخت‌ها را ایجاد نکرده‌اند و مشخص نیست پول‌های ما صرف چه اموری شده است.

 ضرورت تخصیص یک‌درصد از سهم شهرداری به بازسازی شهرک‌های صنعتی

خواسته ما به عنوان بخش خصوصی این است که شهرداری‌ها یک‌درصد از مالیات ارزش افزوده را به بازسازی شهرک‌های صنعتی اختصاص دهند. چرا که این شهرک‌ها منبع درآمدی ندارند و در حال تبدیل شدن به ویرانه هستند. وی با اشاره به ظرفیت بالای اشتغال‌زایی در شهرک‌های صنعتی بیان کرد: امروز در شهرک صنعتی عباس‌آباد ۳۷ هزار اشتغال فراهم شده که البته این شهرک‌ها از ظرفیت اشتغال‌زایی برای ۲۰۰ هزار نفر برخوردارند. اسلام‌زاده در ادامه یادآور شد: هدف از ایجاد شهرک‌های صنعتی در اطراف تهران، اشتغال‌زایی برای ساکنان تهران بوده است. از این رو قرار بود شهرداری با تامین مترو و وسایل حمل و نقل عمومی، رفت‌وآمد شهروندان تهرانی را به این شهرک‌های صنعتی تسهیل کند تا برای این افراد اشتغال ایجاد شود. با این حال امروز می‌بینیم که به دلیل عدم تامین لجستیک در شهرک‌های صنعتی، این هدف یعنی اشتغال‌زایی برای ساکنان تهران محقق نشده است. وی افزود: در مقابل ما امروز با سیل مهاجرت از شهرستان‌ها به شهرهای اطراف تهران مواجهیم. به طور نمونه جمعیت ۷۰ هزار نفری شهر پاکدشت، طی سال‌های اخیر به دلیل مهاجرت بی‌رویه از شهرهای مختلف به ۷۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.

اسلام‌زاده در عین حال با انتقاد از عملکرد وزارت راه و شهرسازی در احداث شهرک‌های صنعتی اظهار کرد: وزارتخانه در حالی مجوز احداث شهرک‌های صنعتی را داده است که زیرساخت‌های لازم ازجمله شبکه آب، تصفیه‌خانه، فاضلاب، دپوی زباله، دسترسی‌ها و... برای بهره‌برداری از این شهرک‌ها تامین نشده است. وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: درخواست ما تامین زیرساخت‌ها از سوی وزارت راه و شهرسازی و همچنین اختصاص یک‌درصد از سهم شهرداری‌ها به شهرک‌های صنعتی برای بازسازی و نوسازی زیرساخت‌ها است و با توجه به تعامل سازمان نظام مهندسی با نهادهای مربوطه، انتظار می‌رود که راهکاری برای نجات شهرک‌های صنعتی اتخاذ شود.

 زیرساخت‌ها متناسب با ظرفیت شهرک‌های صنعتی طراحی و اجرا نشده است

در ادامه این نشست مهدی بستانچی، فعال صنعتی و رئیس هیات‌مدیره گروه صنعتی بستانچی نیز با اشاره به اینکه در طراحی اولیه شهرک‌های صنعتی نه تنها در تهران بلکه در کل کشور اشتباهات بسیاری صورت گرفته است، گفت: در این شهرک‌ها متاسفانه زیرساخت‌ها متناسب با ظرفیت شهرک‌ها محاسبه، طراحی و اجرا نشده و مسائل مختلفی در آنها مورد توجه قرار نگرفته است. وی ادامه داد: به طور نمونه در طراحی شهرک‌های صنعتی، توجه نشده که بسته به تعداد افراد شاغل در واحدهای صنعتی و ظرفیت این واحدها، باید الزامات و قوانین متفاوتی درخصوص آنها اجرایی شود.

بستانچی تاکید کرد: واقعیت آن است که اگر از ابتدا ارتباط تنگاتنگی با سازمان نظام مهندسی برقرار می‌شد، شاهد بروز مشکلات فعلی نبودیم. بر این اساس از قانون‌گذار گله داریم که چرا این سازمان در احداث شهرک‌های صنعتی نقشی نداشته است. وی ادامه داد: مگر در سایر ساخت‌وسازهایی که در سطح شهر انجام می‌شود، سازمان نظام مهندسی به عنوان ناظر حضور ندارد و به عنوان یک سازمان بی‌طرف و نهاد بالاسری مهندسان در بخش ساخت‌و‌ساز، نقش کمک‌کننده و رفع‌کننده اختلافات را ندارد؛ پس چرا در ساخت و ساز واحدهای صنعتی و همچنین تامین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی ایفای نقش نکرده است؟

بستانچی با ابراز امیدواری از اینکه تفاهم‌نامه بین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و شهرک‌های صنعتی نتایج مفیدی به دنبال داشته باشد، گفت: ما انعقاد این تفاهم‌نامه‌ها را به فال نیک می‌گیریم و بر این باوریم که می‌تواند دستاوردهای خوبی را به‌همراه داشته باشد. به گفته وی، شهرک صنعتی عباس‌آباد با دارا بودن ۲ هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی و هزار و ۲۰۰ هکتار مساحت، از نظر تنوع صنعتی یکی از کامل‌ترین شهرک‌های صنعتی است؛ به‌طوری که تقریبا تمامی‌گروه‌های واحدهای صنعتی اعم از شیمیایی، پلیمر، صنایع غذایی، سلولزی، برق و الکترونیک، شیرآلات و فلزات و... را در خود جای داده است؛ بنابراین شهرک صنعتی عباس‌آباد از این ظرفیت برخوردار است که برای شروع همکاری با سازمان نظام مهندسی، به عنوان شهرک پایلوت انتخاب شود و در نهایت همکاری با شهرک‌های صنعتی به کل کشور تسری پیدا کند.

 تشریح حوزه‌های همکاری بین شهرک‌های صنعتی و نظام مهندسی

این فعال بخش خصوصی همچنین با اشاره به حوزه‌های همکاری شهرک‌های صنعتی و سازمان نظام‌مهندسی گفت: جدا از مباحث پایه‌ای، سازمان نظام مهندسی در بخش‌هایی به عنوان نهاد ناظر بر تولید مصالح و ادوات ساختمانی ایفای نقش می‌کند. در عین حال در شهرک‌های صنعتی نیز واحدهای صنعتی زیادی در زمینه تولید کالاها و مصالح مرتبط با ساختمان‌سازی ازجمله اسکلت‌های فلزی، شیرآلات و... فعالیت می‌کنند که می‌توانیم در این حوزه‌ها نیز با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشیم. وی افزود: درواقع سازمان نظام‌مهندسی می‌تواند نیازمندی‌هایی را که از سمت ساخت و ساز به سازمان ارتباط پیدا می‌کند، در داخل کمیسیون‌ها مطرح و به واحدهای صنعتی منتقل کند تا واحدهای صنعتی بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند چون صنعتگران در بازار حضور دارند، اما سازمان می‌تواند ظرفیتی را که در کمیسیون‌ها دارد به آنها ارائه کند که به‌طور قطع بسیار کاربردی و قابل‌استفاده است. بستانچی یادآور شد: در عین حال به لحاظ اینکه برخی فعالان شهرک‌های صنعتی جزو اعضای سازمان‌های نظام مهندسی نیز هستند و با پایه‌های مختلف در واحدهای صنعتی حضور دارند، می‌توانیم ازاین ظرفیت مشترک استفاده کنیم و همکاری مشترکی را در این بخش داشته باشیم. وی همچنین با اشاره به امکان توسعه روابط و تعامل با اتاق بازرگانی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت اعضای شهرک‌های صنعتی و سازمان نظام مهندسی، اگر یک همپوشانی بین این دو بخش ایجاد شود، ظرفیت مضاعفی ایجاد می‌شود و می‌توانیم شاهد حضور نمایندگانی از شهرک‌های صنعتی و سازمان نظام مهندسی در اتاق بازرگانی باشیم که برای نیل به اهداف مشترک تلاش می‌کنند. بستانچی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته از این منافع مشترک دور بوده‌ایم و حال با درایت و مدیریت دوجانبه می‌توانیم برنامه‌های موردنظر را در این بخش اجرایی کنیم.

 شهرک صنعتی عباس‌آباد، پایلوت ساخت و ساز مهندسی در واحدهای صنعتی می‌شود

در ادامه این نشست سعید سعیدیان، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز با بیان اینکه مطالبه کمبودها و نیازهای شهرک‌های صنعتی از مرجع اصلی ضروری است، گفت: تامین زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی مربوط به وظایف شهرداری‌ها است و شهرداری‌ها باید در این زمینه به وظایف خود عمل کنند. وی ادامه داد: اگر همکاری و نزدیکی بین سازمان نظام مهندسی و شهرک‌های صنعتی از همان ابتدا و قبل از کلنگ‌زدن این شهرک‌ها ایجاد می‌شد، به یقین به صورت حرفه‌ای و مهندسی شده، همه موضوعات مطالعه، طراحی، اجرا و نظارت می‌شد و به‌طور قطع امروز شاهد مشکلات بسیار کمتری در این شهرک‌ها می‌بودیم. سعیدیان تاکید کرد: هدف ما از تعامل با شهرک‌های صنعتی این است که حداقل در ساخت‌وسازهای آتی جلوی این مسائل گرفته شود و همواره به دنبال این بوده‌ایم که این ارتباط شکل بگیرد. بنابراین در راستای اجرای تفاهم‌نامه فی‌مابین، می‌توانیم روندی را اتخاذ کنیم تا حداقل ساخت و سازهایی را که در شهرک صنعتی عباس‌آباد انجام می‌شود، به‌صورت پایلوت به شیوه مهندسی جلو ببریم.

رئیس سازمان نظام مهندسی تهران ادامه داد: پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای با اتاق بازرگانی نیز تهیه شده و به‌زودی از همکاری با اتاق بازرگانی در حوزه‌های مشترک رونمایی خواهد شد. در این راستا حضور فعالان شهرک‌های صنعتی کمک می‌کند که این تفاهم‌نامه پربارتر جلو برود.

وی با ابراز امیدواری از اینکه انعقاد تفاهم‌نامه بین شهرک‌های صنعتی و نظام مهندسی تهران، شروعی برای پیشبرد اهداف مشترک باشد، بیان کرد: با توجه به اینکه صنعتگران تجربه حضور در شهرک‌های صنعتی را دارند و از نزدیک شاهد مسائل و چالش‌های موجود در این شهرک‌ها بوده‌اند و همچنین با توجه به وظایفی که قانون بر دوش سازمان نظام مهندسی گذاشته است، امیدواریم بتوانیم در مسیری گام برداریم که مشکلات فعلی را به حداقل برسانیم و از بروز مشکلات آتی جلوگیری کنیم.