به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از وب‌سایت بوریج دیلی، در هلند، شرکت کوکاکولا قرار است تمامی بطری‌های پلاستیکی که در داخل این کشور تولید می‌شود را به بطری‌های ۱۰۰ درصد بازیافتی پلاستیکی تغییر دهد. این اقدام موجب می‌شود نیازی به استفاده از حدود ۱۰ هزار تن پلاستیک جدید تولید شده از نفت نباشد و از این رو کاهش ۲۱ درصدی تولید آلایندگی کربنی ناشی از تولید بطری‌ها را برای یک سال درپی خواهد داشت. البته این میزان کاهش در مقایسه با شرایط کنونی است که در آن نیمی از بطری‌های نوشابه شرکت کوکاکولا در هلند از پلاستیک بازیافتی تامین می‌شوند.

در نروژ نیز کوکاکولا سعی دارد 100 درصد تمامی بطری‌هایی که به صورت بومی در این کشور تولید می‌شوند را از پلاستیک بازیافتی تامین کند و این برنامه در نیمه نخست سال آتی کلید می‌خورد. این اقدام در نروژ موجب خواهد شد از تولید سالانه 4هزار و 300 تن پلاستیک جدید ممانعت شود و نیز کاهش 28درصدی تولید آلایندگی کربنی ناشی از ساخت پلاستیک جدید را به همراه خواهد داشت. اکنون 25 درصد از بطری‌های نوشابه این شرکت در نروژ از پلاستیک‌های بازیافتی تامین می‌شوند.کوکا می‌گوید نخستین شرکتی در بازار این دو کشور است که به سوی استفاده از پلاستیک بازیافتی برای تمامی بطری‌ها حرکت کرده است. کوکاکولا در نظر دارد طی یک دهه آتی، استفاده از پلاستیک جدید بر پایه نفت را به طور کامل از سبد محصولاتش در اروپای غربی حذف کند. 

بازارهایی مثل هلند، نروژ و سوئد نرخ بالایی در جمع‌آوری بطری‌های پلاستیکی دارند. کوکاکولا می‌گوید: بخش کلیدی که اجازه می‌دهد این برنامه اجرایی شود، میزان بالای مشارکت مردم این کشورها در جمع‌آوری و بازگرداندن بطری‌های پلاستیکی است. این در حالی است که در ماه ژانویه، بی پرز، مدیر بخش توسعه کوکاکولا، توقف تولید نوشابه در بطری‌های پلاستیکی یک بار مصرف را رد کرد. او در گفت‌و‌گو با بی‌بی‌سی و در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد گفت: «مشتریان همچنان خواستار خرید این بطری‌ها هستند چراکه آنها علاوه بر وزن پایین‌تر خود به افراد این امکان را می‌دهند که در چند نوبت استفاده شوند. از این رو شرکت ما به دلیل وجود تقاضای بالا برای این نوع بسته‌بندی، فعلا به تولید آن ادامه خواهد داد.»

براساس گزارش بی‌بی سی، این نوع بطری‌ها سهم سه میلیون تنی در بسته‌بندی پلاستیکی سالانه دارند و در سال 2019 نیز کوکاکولا به‌عنوان برندی با بیشترین آلایندگی تولید فرآورده‌ها و پسماندهای پلاستیکی در سراسر جهان شناخته شد.