ایجاد ظرفیت تولید روزانه 6 هزار چراغ خودرو

علی چنگی، مدیرعامل گروه پژوهش صنعت مدرن درباره مشکلات موجود در تولید چراغ به «دنیای‌اقتصاد» گفت: بیشترین مشکل برای تولید چراغ خودرو مربوط به دسترسی به نرم‌افزارهای پیشرفته طراحی است. متاسفانه چنین نرم‌افزارهای کاربردی و پیشرفته را به ایران نمی‌دهند و اگر هم بدهند قیمت بسیار بالایی  برای آن در نظر می‌گیرند. البته باز هم خرید آن نرم‌افزارها برای افزایش عمق داخلی‌سازی محصولات ارزشمند است و حاضر هستیم زیر بار قیمت بالایی که می‌گویند برویم؛ اما مشکل دیگر این است که پشتیبانی فنی از نرم‌افزار انجام نمی‌دهند.

وی در ادامه بابیان اینکه در دنیا منابع محدود و معدودی این نرم‌افزارها را تولید می‌کنند، ادامه داد: جبر تحریم‌ها منجر به این شده که از فروش نرم افزارهای اصلی به تولیدکنندگان ایرانی خودداری کنند؛ همین موضوع  منجر به افزایش مشکلاتی شده که برای ادامه تولید باید با آن دست و پنجه نرم کرد.

مدیرعامل گروه پژوهش صنعت مدرن در پاسخ به این انتقاد که کیفیت خودروها طی دوسال اخیر با کاهش روبه‌رو بوده است، تاکید کرد: خودروسازان کیفیت قطعات را به شدت کنترل کرده و در بحث کیفیت هیچ‌گونه کم کاری نمی‌کنند. قطعه‌سازان باید چابکی و کارآمدی خود را در کنار منابع تامین مواد حفظ کنند تا کیفیت کاهش نیابد و  باید اشاره داشت که در سال جاری بررسی کیفیت بیش از گذشته از سوی خودروسازان با سختگیری همراه است.

چنگی با اشاره به اینکه در حال حاضر در بازار با معضل تامین چراغ خودرو مواجه نیستیم، گفت: چند وقت پیش در حضور استاندار استان مرکزی و معاونان استاندار خط تولید محصولات جانبی گروه پژوهش صنعت مدرن در شهرستان آشتیان واقع در استان مرکزی افتتاح شد.

وی با اشاره به اینکه این خط جدید به تولید محصولات جانبی از جمله تولید کارتن پلاست می‌پردازد، افزود: در زمینه خط تولید دو هدف کلی داشتیم؛ اما پیش از هرچیز قصد داشتیم نیاز داخلی را برطرف کنیم. در سال بالغ بر 5 میلیارد تومان از این محصول مصرف داریم و علاوه بر مصرف شرکت، تولید مازاد را می توانیم هم به بازار داخلی عرضه کنیم و هم صادرات داشته باشیم. مشتری بسیاری برای این محصول در تمام صنایع وجود دارد و بسیاری از صنایع ازجمله صنایع غذایی و صنایع قطعه‌سازی به کارتن پلاست احتیاج دارند.

مدیرعامل گروه پژوهش صنعت مدرن تصریح کرد: این محصول مشروط بر تامین به موقع مواد اولیه می‌تواند با قیمت مناسب ظرفیت صادراتی ایجاد کند و به ارزآوری برای کشور منتهی شود. علاوه براین مساله برای بسته‌بندی محصولات خود از آن استفاده خواهیم کرد که استحکام و زیبایی بیشتر نسبت به کارتن‌های مقوایی دارد.

این تولیدکننده چراغ خودرو با اشاره به افتتاح خط تولید دو محصول پر گردش چراغ پژو ۴۰۵ و پراید ۱۳۱ در این شهرستان اضافه کرد: ظرفیت این خط جدید تولید در روز ۶ هزار عدد چراغ است و برای این طرح توسعه نیز بیش از ۱۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است.

چنگی تاکید کرد: خوشبختانه در عرضه چراغ کمبودی وجود ندارد؛ زیرا در ایام کرونا خطوط تولید را بازسازی و نوسازی کردیم تا به تیراژ مورد نظر دست یابیم.

وی در ادامه  با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی قیمت انواع چراغ‌ خودرو گفت: در حال حاضر تنها مشکل تولیدکنندگان قطعات خودرو، تامین مواد اولیه از شرکت‌های دولتی و پتروشیمی‌ها است. همچنین  تامین فولاد، مس و برنج با مشکل اساسی مواجه است.

مدیر عامل گروه پژوهش صنعت مدرن در ادامه افزود: بسیاری از شرکت‌های داخلی از جمله گروه پژوهش صنعت مدرن در تلاش برای داخلی‌سازی دانش طراحی و فنی چراغ خودرو هستند و تاکنون به موفقیت‌هایی در این زمینه هم دست یافته‌اند؛ اما دستیابی به این موفقیت‌ها به این معنا نیست که نیاز به همکاری و مشاوره شرکت‌های خارجی نداریم. به هر حال باید  برای پیشرفت تکنولوژی و تولید باکیفیت‌تر همکاری کرد.

وی درخصوص بازار‌های صادراتی خاطرنشان کرد: صادرات مناسبی در بخش چراغ خودرو داریم و صادرات قطعات در سه حوزه امکان‌پذیر است. یک مورد صادرات به خودروسازان است که فعلا در شرایط تحریمی هیچ خودروسازی در جهان سرنوشت خط خود را به ما نمی‌سپارد. «افترمارکت» این خودروسازان نیز متاثر از شرکت اصلی است و نمی‌توان در آنجا صادرات انجام داد. در نهایت ما می‌مانیم و بازار یدکی آزاد دنیا که در آن حوزه‌ حضور داریم. محصولات  را به ترکیه فرستاده و از این طریق به شمال‌آفریقا و اروپا صادر می‌شود. درحال‌حاضر چراغ‌های خانواده 206 را صادر می‌کنیم؛ ضمن اینکه چراغ بسیاری از محصولات ایران‌خودرو و سایپا را نیز به عراق صادر می‌کنیم.

چنگی در پاسخ به این سوال که اگر تحریم‌ها برداشته شوند، اتصال به زنجیره تامین خودروسازان بزرگ امکان‌پذیر است، عنوان کرد: این موضوع امکان‌پذیر است؛ اما خودروسازان دنیا به‌راحتی سرنوشت خود را به کار ما گره نمی‌زنند؛ چراکه شرایط ما تثبیت‌شده نیست و نوسانات و عوامل موثری که در اختیار ما نیستند، مانند بحث گمرکی، بانکی و... برای خودروساز تضمین همکاری ایجاد نمی‌کند؛ اما در حوزه افترمارکت صادرات مناسبی داریم.

وی در پاسخ به این سوال که بحثی درخصوص عرضه مواداولیه داخلی با قیمت ریالی و نه با قیمت فوب خلیج فارس در زمان سرپرست قبلی وزارت صمت مطرح شد که البته به‌نظر می‌رسد، ناتمام ماند. به نظر شما انجام چنین کاری چقدر به تولیدکنندگان و به‌خصوص قطعه‌سازان کمک می‌کند؟

معمولا برای قیمت‌گذاری کالا، ریزتولید را آنالیز می‌کنند. در صنعت اصطلاحی به نام BOM یا لیست اجزا و قطعات داریم که از آن اطلاعات بسیاری ازجمله فرآیندهای تولید استخراج می‌شود. پتروشیمی و سایر شرکت‌های تولیدکننده مواداولیه، هم می‌توانند به قیمت تمام‌شده واقعی دسترسی پیدا کنند و هم «سود صنعتی» ببرند؛ به‌عنوان‌ مثال اگر صورت‌های مالی سالانه پتروپلیمریست خارجی مانند بایر، میتسوبیشی، ال‌جی و سامسونگ و... را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم سود 5 تا 10‌درصدی داشته‌اند که درست هم است؛ یعنی این شرکت‌ها در بخش پلیمرها تنها 10 درصد سود می‌دهند. مگر شرکت فولاد نیپون ژاپن چند درصد در ســـــال سود به‌دست می‌آورد؟

این شرکت‌ها معمولا حدود 10 درصد سود می‌برند؛ اما آیا صنعتگر ما می‌تواند با زیر 10 درصد سود سرپا بماند وقتی باید 25 درصد سود بانکی پرداخت کند؟ یعنی سود بی‌دلیل به بانک می‌پردازد. اینها عوامل اثرگذار بر بالارفتن قیمت تمام‌شده هستند که دست بنگاه اقتصادی نیست، بلکه در اختیار سیاست‌گذاران کلان اقتصادی قرار دارد.

وی در نهایت گفت: خودروسازی‌ها در شرایط زیان قرار دارند و به تبع آن قطعه‌سازان هم در زیان هستند. این روند باعث می‌شود سرمایه‌گذاری و رشد تکنولوژی در این صنعت متوقف شود. ریشه این مساله، در نحوه قیمت‌گذاری است. البته باز هم تاکید می‌کنم این مشکلات به‌دلیل نگاه نادرستی است که مدیران ارشد به صنعت حمل‌ونقل دارند. این صنعت بسیار استراتژیک است و نباید به آن ساده نگاه کرد. تاثیرات صنعت حمل‌ونقل در کشاورزی، صنایع‌دیگر و امنیت ملی و غذایی کشور هم دیده می‌شود.

p28 copy