به‌منظور ارتقای عملکرد ایمنی با توجه به مستهلک بودن ساختمان و تجهیزات کارخانه قدیمی، به‌کارگیری تکنولوژی نوین با هدف کاهش مصرف انرژی، تطبیق بیشتر با محیط‌زیست و افزایش راندمان خروجی کارخانه، راهبر مجتمع (شرکت سرب و روی کیمیاگوهران)، با همکاری و مجوز شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیارد ریال از اواسط اسفند ماه سال ۱۳۹۸ نسبت به ساخت کارخانه فرآوری جدید ۱۸۰۰ تنی با تکنولوژی جدید اقدام کرد.

در زمان واگذاری راهبری مجتمع سرب نخلک به بخش خصوص تعداد نفرات شاغل در مجتمع در حدود ۱۶۰ نفر بوده، حال آنکه با گذشت حدود ۴۰ ماه از شروع قرارداد تعداد نفرات شاغل با افزایش بیش از ۲۴۴ درصدی به تعداد بیش از ۴۰۰ نفر رسیده است که این نفرات عمدتا افراد بومی منطقه نخلک هستند. در ۵ ماه نخست سال‌جاری مکان‌یابی، طراحی و پایش سد باطله ناشی از پساب کارخانه فرآوری معدن سرب نخلک انجام شده و مجتمع معدنی نخلک در حال انعقاد قرارداد با دانشگاه تهران است، همچنین ارزیابی پایداری و تحلیل دینامیکی تونل زیرزمینی (اسپیرال) معدن سرب نخلک به روش تحلیلی و عددی صورت گرفته و این مجتمع درحال انعقاد قرارداد با دانشگاه صنعتی امیرکبیر است.

همچنین در ۵ ماه نخست ۹۹ میزان فروش کنسانتره مجتمع سرب نخلک ۴هزار و ۲۰۰ تن است در صورتی‌که این رقم در مدت مشابه سال ۹۸ برابر با ۳ هزار تن بوده است.

مجتمع معدنی نخلک به‌عنوان یکی از واحدهای زیر‌مجموعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و از قدیمی‌ترین معادن زیرزمینی دارای کانی‌های فلزی است که در راستای سیاست‌های اصل‌۴۴ قانون‌اساسی و قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیری در سال ۱۳۹۵ امور راهبری آن به مدت ۲۵ سال به شرکت سرب و روی کیمیا گوهران واگذار شد.