آرامکو، با ارزش‌ترین شرکت جهان شد

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از پایگاه خبری اویل‌پرایس، این پیروزی برای آرامکو پس‌ازآن رقم خورد که توانست در ماه میلادی جاری عملکردی باثبات را در ریاض به نمایش گذارد و همزمان، در پی افت گسترده ارزش سهام شرکت‌های تکنولوژی در بورس نیویورک، ارزش سهام اپل نیز دستخوش کاهش شد.

براساس برآوردهای بلومبرگ، شرکت آرامکو که در فهرست ماه دسامبر سال 2019 با معیار سرمایه بازار به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکتی که سهامش عرضه عمومی شده، معرفی‌شده بود، حالا توانسته است بار دیگر جایگاه نخست جهانی را که شرکت اپل از ژوئیه سال 2020 تاکنون به دست گرفته بود، باز پس‌ گیرد. در آن زمان ارزش دارایی‌ها و به‌ویژه سهام شرکت‌های تکنولوژی در آمریکا به‌خاطر برنامه محرک اقتصادی آمریکا جهش‌یافته بود که موجب برتری شرکت اپل شده بود.

در پایان ماه ژوئیه و در پی افزایش ارزش سهام شرکت‌های آمریکایی و به‌ویژه فعالان حوزه تکنولوژی، شرکت اپل توانسته بود غول نفتی عربستان، آرامکو را از جایگاه نخست کنار زند. این رقابت تا ماه سپتامبر به همین منوال ادامه یافت اما در ماه سپتامبر متوقف شد.

بنا به بررسی‌های بلومبرگ تا مقطع فعلی از ماه سپتامبر اما ارزش سهام شرکت عربستانی آرامکو در بورس عربستان سعودی موسوم به تداول تا 1/ 1 درصد افزایش‌یافته است. این درحالی است که ارزش سهام اپل تا 17 درصد افت را شاهد بوده است. در اواسط ماه اوت، شرکت اپل توانسته بود به هدف سرمایه ‌بازاری 2 تریلیون دلاری دست یابد. این نخستین بار بود که یک شرکت آمریکایی توانسته بود به چنین هدفی نائل‌ آید. تنها شرکت دیگری که در جهان توانسته است به چنین جایگاهی دست یابد، شرکت عربستانی آرامکو است که خیلی زود پس از عرضه عمومی سهامش به این هدف دست‌یافت اما نتوانست از آن زمان ارزش 2 تریلیون دلاری را برای خود حفظ کند.

حالا پس از افت ارزش سهام در بازار نزدک طی دو هفته گذشته ارزش اپل در حدود 9/ 1 تریلیون دلار قرارگرفته است که کمی پایین‌تر از ارزش آرامکواست.

ناگفته نماند که به عقیده بلومبرگ، ارزش سهام آرامکو به‌واسطه افت قیمت‌های نفت آسیب‌پذیر شده بود و باوجودآنکه درآمدهای این شرکت کاهشی جدی را به ثبت رساند، اما توانست با برنامه توزیع گسترده سود سهام، نسبتا پویایی خود را حفظ کند.