وام کم‌بهره برای گذار از بحران کرونا

 

 سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی برای مجموعه های تفریحی و تم پارک

مدیرعامل شرکت گردشگری پارس گستران ژرف با یادآوری سابقه ۱۲ ساله شرکت در حوزه تفریح و سرگرمی می‌گوید: فعالیت خود را با همکاری شهرداری تهران در راستای بهسازی و ایمن‌سازی حدود ۶۰۰ مکان بازی بوستان‌های محله‌ای شروع کرده و پس از سه سال کسب تجربه تصمیم به انجام سرمایه‌گذاری مستقل برای ایجاد شهربازی و مجموعه‌های تفریحی در تهران گرفتیم. علی‌محمد گلستانی‌فرد با یادآوری اینکه ژوراسیک پارک تهران نخستین سرمایه‌گذاری مستقل ایران فان در سال ۹۳ است، اضافه می‌کند: پارک ژوراسیک در دنیا کار جدیدی بود اما در ایران نمونه آن را نداشتیم.

وی با بیان اینکه شهربازی دریاچه چیتگر، سورتمه گلابدره دربند و مجموعه تفریحی بوستان نهج‌البلاغه دیگر پروژ‌ه‌های سرمایه‌گذاری مستقل‌ این مجموعه هستند، توضیح می‌دهد: پس از آن از سال ۹۴ تمرکز خود را روی تم پارک‌ها یا همان پارک‌های موضوعی به‌عنوان مجموعه‌های آموزشی و تفریحی گذاشتیم. گلستانی‌فرد با بیان اینکه در این راستا تم پارک هیومن را با موضوع آموزشی آشنایی با سیستم بدن انسان طراحی و اجرا کردند، اظهار می‌کند: این تم پارک را کشورهای هلند و سنگاپور اجرا کرده‌اند که تیمی کارشناس را برای بازدید از آن به هلند اعزام کرده و سرانجام آن را به شکلی کامل‌تر در سال ۹۵ به‌بهره‌برداری رساندیم. مدیرعامل شرکت گردشگری پارس گستران ژرف همچنین به تم پارک دکتر لند اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ سپس تم پارک دکتر لند را با محوریت آشنایی کودکان با فضای درمانی و بیمارستانی ایجاد کردیم که در آن بخش‌های مختلف بیمارستان با تجهیزات واقعی تعبیه شده است؛ کودکان این امکان را دارند که ضمن تجربه بازی در این محیط، در پایان با مشاهیر پزشکی ایران آشنا شوند.

وی با اظهار اینکه تم پارک رویا با موضوع خطای دید را نیز اوایل سال ۹۸ افتتاح کردند، ادامه می‌دهد: در این تم پارک بخش‌های مختلفی شامل تصاویر سه‌بعدی، اتاق آینه‌ها، پرسپکتیو، بلک لایت و... جانمایی شده است. البته سال گذشته تم‌پارک اسپایدر با موضوع حشرات غول‌پیکر متحرک و نمایش ۲۰گونه مختلف نیز افتتاح شد. آنگونه که گلستانی‌فرد می‌گوید، هیومن پارک و رویا پارک سال ۹۷ به‌دلیل طراحی منحصربه‌فرد و داشتن جنبه‌ آموزشی و علمی به‌عنوان موزه بخش خصوصی جزو موزه‌های رسمی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گرفته‌اند. وی همچنین به بهره‌برداری از تم پارک رصدخانه در مرداد ۹۹ اشاره و تصریح می‌کند: در این رصدخانه از پیشرفته‌ترین تجهیزات حرفه‌ای استفاده شده است و قابلیت رصد خورشیدی را نیز دارد.

البته گلستانی‌فرد از سپری شدن پروسه انعقاد قرارداد برای اجرای پروژه‌های جدید تم پارک در تهران و کیش خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: تم پارک‌های سفر به اعماق اقیانوس‌ها و سرزمین افسانه‌های ایران و جهان در تهران و همچنین تم پارک‌های رویا و ژوراسیک با موضوعات جدید در کیش پروژه‌هایی هستند که در شرف انعقاد قرارداد برای سرمایه‌گذاری و اجرا هستیم؛ البته کرونا موجب بروز مشکل و وقفه شده است. وی در پاسخ به این پرسش که برای ایجاد این مجموعه‌های تفریحی چقدر سرمایه‌گذاری شده است،‌ می‌گوید: ازآنجا‌که بخشی از لوازم وارداتی هستند، با نرخ  ارز کنونی و شرایط اقتصادی، ارزش مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در این مجموعه‌ها حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است؛ این سرمایه‌گذاری انجام شده متکی به مشارکت سرمایه‌گذاران بوده و هیچ سازمان و بانکی کمکی در قالب وام یا تسهیلات به ما نکرده‌اند.

 برگشت سرمایه طولانی مدت در حوزه گردشگری و تفریحی

مدیرعامل شرکت گردشگری پارس گستران ژرف با این‌حال بر این باور است که اگر به حوزه گردشگری و تفریحی نگاه مادی و اقتصادی صرف داشته باشیم، سرمایه‌گذاری در آن توجیه‌پذیر نیست؛ زیرا این کار سرمایه‌ خیلی زیادی می‌طلبد درحالی ‌که بازگشت سرمایه آن بسیار طولانی و به مرور زمان است. وی با اشاره به اینکه برای نمونه در هیومن پارک حدود ۱۲ میلیارد تومان هزینه شده است که باید به تدریج طی چند سال سرمایه آن به مجموعه بازگردد،‌ توضیح می‌دهد: ازآنجاکه زمین‌ مجموعه‌هایمان متعلق به شهرداری است و اجاره آن را می‌پردازیم، ناچار به انعقاد قراردادهای بلندمدت هستیم تا سرمایه‌گذاری انجام شده ارزش داشته باشد. البته گلستانی‌فرد با اظهار اینکه با توجه ‌به وجود بازارهای سرمایه‌گذاری زودبازده و متنوع در کشور، سرمایه‌گذاری در حوزه دیربازده گردشگری چندان به‌صرفه نیست، می‌گوید: نکته مهم در سرمایه‌گذاری روی حوزه گردشگری و تفریحی علاقه‌مندی به مسائل اجتماعی و فرهنگی و وجود دغدغه رفع نیاز مردم به فضاهای تفریحی برای تخلیه هیجانات و استرس‌هاست. وی با بیان اینکه دولت به‌دلیل مشغله‌های فراوان نتوانسته‌ است به حوزه تفریحی وارد شود، تصریح می‌کند: شهرداری‌ها هم که یکی از وظایف قانونی آنها پرداختن به این مساله است در این زمینه کار جدی نکرده‌اند؛ بنابراین بخش خصوصی باید این کار را انجام دهد ضمن اینکه این حقیقت را نباید نادیده گرفت که مردم از کار جدید،‌ فاخر و جذاب استقبال می‌کنند.

 از ظرفیت گردشگری و تفریحی به‌خوبی استفاده نکرده‌ایم

مدیرعامل شرکت گردشگری پارس گستران ژرف با اظهار اینکه درحالی‌ که گردشگری در دنیا صنعتی پردرآمد و دارای ارزش افزوده بسیار زیادی برای کشورهاست، بیان می‌کند: ما به‌دلایل مختلف در ایران نتوانسته‌ایم از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کنیم؛ درحالی‌ که کشور از نظر گردشگری طبیعی، درمانی، تاریخی، جغرافیایی و... ظرفیت‌های بی‌مانندی دارد که می‌تواند در کنار نفت بخش قابل توجهی از اقتصاد ایران را تامین کند. گلستانی‌فرد با گلایه از اینکه بخش دولتی به موضوع تفریح، سرگرمی و نشاط جامعه و نقشی که بخش خصوصی در این زمینه دارد، اهمیت نمی‌دهد می‌گوید: جامعه به تفریح نیاز دارد و به‌دنبال کارهای جدید و فاخر هستند که نمونه‌های آن در سایر کشورها اجرا شده است؛ بنابراین مردم در خلأ فضاها و امکانات تفریحی در ایران به کشورهایی همچون دبی، استانبول و... می‌رود و دلار خرج می‌کنند درحالی‌که در کشور توان اجرای اینگونه پروژه‌ها را داریم.

وی از دولت حمایت و تسهیل مراحل دشوار و پرفرآیند دریافت مجوزها را خواستار می‌شود و ادامه می‌دهد: همچنین مجموعه‌های دولتی می‌توانند در زمینه معرفی و تشویق پرسنل خود برای حضور در مجموعه‌های تفریحی کمک کنند و امتیازات رفاهی استفاده از این مجموعه‌ها را به آنها بدهند. گلستانی‌فرد همچنین با اشاره به بروز مشکلات حاد ناشی از بحران کرونا در مجموعه‌های گردشگری و تفریحی، اظهار می‌کند:‌ از دولت انتظار داریم در چنین شرایطی با ارائه وام‌های کم‌بهره و کمک‌های مالی موقتی به مجموعه‌های گردشگری و تفریحی کمک کند تا از این شرایط دشوار عبور کنند و کارشان به تعدیل نیرو و تعطیلی نکشد.

اما اینکه به‌طورکلی مجموعه‌های ۹‌گانه ایران فان چه تعداد بازدیدکننده داشتند و پس از کرونا چه تغییری در این آمار روی داده است،‌ نکته دیگری است که وی به توضیح آن می‌پردازد. مدیرعامل شرکت گردشگری پارس گستران ژرف با بیان اینکه به‌طورکلی در روزهای تعطیل حدود ۷۵درصد کاهش و روزهای عادی حدود ۹۰درصد کاهش مراجعه‌کننده داشته‌اند، می‌گوید: با پیک اول کرونا در اسفند ناچار به تعطیلی دو ماهه مجموعه‌ها شدیم و از خرداد فعالیت خود را از سر گرفتیم که مراجعان انگشت‌شماری داشتیم، اما در تیر وضعیت بهتر شد به‌گونه‌ای که اکنون ۳۰ درصد میزان مراجعان خود را در پیش از شیوع کرونا دارد.

 رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و ضدعفونی مجموعه‌ها

وی در بخش دیگری از توضیحات خود به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تمامی مجموعه‌های تفریحی و تم‌پارک‌ها تاکید می‌کند و توضیح می‌دهد:‌ توسط معاونت ایمنی و سلامت شرکت، پروتکل‌های بهداشتی وزارت ابلاغ را اجرایی کردیم و در کنار برگزاری کلاس‌های آموزشی برای همه پرسنل، روزی دو بار فضا، محیط‌ها و وسایل را ضدعفونی می‌کنیم. گلستانی‌فرد با تاکید بر اینکه در مجموعه‌های پوشیده از سیستم تهویه مناسب استفاده شده است، ادامه می‌دهد: در شهربازی‌ها و مجموعه‌های روباز نیز پیش از استفاده هر گروه از وسایل، تمامی دستگاه‌ها برای گروه بعدی ضدعفونی می‌شود. در نهایت وی نسبت به وضعیت حوزه گردشگری و تفریحی خوش‌بین است و دلیل پیگیری پروژه‌های جدید را همین مساله می‌داند و اظهار می‌کند: ازآنجا‌که مردم دوره محدودیت شدیدی را تجربه کرده‌اند، با نرمال شدن شرایط بهداشتی با اشتیاق و استقبال بیشتری به سفر و استفاده از مجموعه‌های تفریحی خواهند پرداخت؛ بنابراین نکته مهم کنونی گذر سلامت مجموعه‌ها از بحران است.

p28 (1)