مهجوریت اقامتگاه‌ها در صنعت گردشگری

 ۱۰ هزار مورد اتاق در کشور زیرمجموعه پلت‌فرم اتاقک

مدیرعامل مجموعه‌ اتاقک با بیان اینکه این پلت‌فرم را با هدف ایجاد فعالیتی شبیه ایربی‌ان‌بی راه‌اندازی کرده‌ایم، می‌گوید: اکنون حدود ۱۰ هزار مورد اتاق را در همه استان‌های کشور تحت پوشش خود داریم. علی طالشی با اظهار اینکه حدود چهار هزار میزبان با پلت‌فرم اتاقک همکاری می‌کنند، ادامه می‌دهد: برخی از این اقامتگاه‌ها در تمام طول سال فعال هستند و برخی دیگر نیز به‌صورت فصلی فعالیت دارند و به‌طورکلی کنترل فعال و غیرفعال بودنشان در سایت نسبت به شرایط دست خودشان است؛ ضمن اینکه هر منطقه‌ای فرهنگ، بافت و مدل خاص خود را دارد که سعی کرده‌ایم باتوجه ‌به معیارهای هر منطقه‌ای اپلیکیشن خود را ارتقا دهیم. وی با تاکید بر اینکه تاکنون حدود ۱۲ میلیارد تومان با سرمایه شخصی و بدون هیچ‌گونه کمکی از دولت روی این پلت‌فرم هزینه کرده‌اند، تصریح می‌کند: با شناسایی مالکان اقامتگاه‌های شخصی ارزان و بوم‌گردی‌ها، به آموزش آنها در زمینه اینترنت، اتصال به پلت‌فرم اتاقک و چگونگی عکاسی از اقامتگاه خود و تبلیغ آن پرداختیم. طالشی با اظهار اینکه ایران در مقایسه با سایر کشورها از نظر صنعت هتلداری صفر است، می‌گوید: به‌نسبت میزان گردشگران داخلی، هتل در ایران نداریم و از سوی دیگر دولت نمی‌تواند برای زیرساخت‌ها و ساخت هتل هزینه کند یا به علاقه‌مندان به این کار وام بدهد. به‌گفته وی علاوه بر افزایش زیاد قیمت زمین‌ها، هزینه ساخت‌وساز‌ زیاد شده به‌گونه‌ای که برای ساخت هتلی متوسط در محلی معمولی باید ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان فقط برای ساخت هزینه کرد.

بازاریابی مشکل اولیه اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت و بوم‌گردی‌ها

مدیرعامل مجموعه‌ اتاقک با یادآوری اینکه دولت چند سال پیش برای جبران کمبود هتل در کشور با کمترین هزینه، اقدام به ارائه وام بازسازی به خانه‌های تاریخی برای تبدیل آنها به اقامتگاه کرد، توضیح می‌دهد: این اقدام دولت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی علاوه‌بر کمک به افزایش اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت، در راستای حفظ بافت تاریخی از دست بسازبفروش‌ها بود. طالشی با بیان اینکه بسیاری از این وام‌ها به روستاییان سراسر کشور داده شد، ادامه می‌دهد:‌ مالکان اقدام به بازسازی و افزودن تجهیزات مورد نیاز برای فعالیت اقامتگاه‌ها کردند، اما بازاریابی برای آنها وجود نداشت و ساکنان سایر شهرها از وجود چنین مکانی بی‌اطلاع بودند. وی با اظهار اینکه یکی از اقدامات اولیه اتاقک شناسایی این اقامتگاه‌ها بود که نیازمند پذیرش دو نفر مسافر و دیده شدن بودند، اضافه می‌کند: با در نظر گرفتن اقامتگاه‌های بوم‌گردی در پلت‌فرم خود، لیست این دسته از اقامتگاه‌ها را از سازمان‌های میراث فرهنگی استان‌ها دریافت کرده و نیروهایمان به این اماکن می‌رفتند و آموزش‌های لازم را در راستای بازاریابی، کار با اینترنت، عکاسی از اقامتگاه و معرفی آن و... به آنها می‌دادند. طالشی با یادآوری اینکه از تک‌تک این اقامتگاه‌ها عکس گرفتند و آنها را در سایت خود اضافه کرده‌اند، می‌گوید: یکسری خانه‌های شخصی ویلایی در شمال کشور از قدیم به شکل سنتی مسافر پذیرش می‌کردند که این آموزش‌ها و کار با اپلیکیشن را به تعداد زیادی از آنها نیز دادیم تا دیگر از کنار جاده مسافر نگیرند. مدیرعامل مجموعه‌ اتاقک با تصریح بر اینکه برقراری این ارتباط با مالکان خانه‌های شخصی شمال موجب شد دیگر مسافران نگران مشخص نبودن مالک خانه و امنیت این اقامتگاه‌ها نباشند، اظهار می‌کند: صاحبخانه‌ها از طریق سایت اتاقک مستقیم اقدام به اجاره مکان خود کردند و به این ‌ترتیب واسطه‌ها حذف شدند و نه‌تنها قیمت‌ اجاره‌ها مقداری کاهش یافت بلکه طرف معامله مشخص و ایمن‌سازی شد.

 بسیاری از اقامتگا‌ه‌ها با ورود به حوزه دیجیتال مارکتینگ در بازار باقی‌ ماندند

وی با یادآوری اینکه حجم زیادی از این اقامتگاه‌ها به‌دلیل نداشتن مسافر در آستانه تعطیلی بودند، تصریح می‌کند: پس از اینکه با این اقامتگاه‌ها ارتباط برقرار کردیم، آموختند که در کنار همکاری با ما چگونه در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعال شوند، حتی صفحه اینستاگرام خود را راه انداختند و در این‌گونه فضاها شروع به تبلیغات ارزان کردند. طالشی با اظهار اینکه مدیران اقامتگاه‌ها علاوه‌بر جذب مسافر از طریق پلت‌فرم اتاقک، خودشان نیز مسافرانی را به‌طور مستقیم پذیرش کردند، ادامه داد: آنها به‌مرور با پلت‌فرم‌های مشابه ما نیز همکاری کردند و به این ‌ترتیب حجم زیادی از اقامتگاه‌ها توانستند در بازار باقی بمانند و فعالیت خود را ادامه دهند. وی همچنین با بیان اینکه سایر پلت‌فرم‌ها از جمله آنهایی که پیش از اتاقک در این زمینه فعالیت خود را شروع کرده بودند، به‌صورت منطقه‌ای کار می‌کنند، توضیح می‌دهد: پس از ورود ما به این حرفه و پوشش اقامتگاه‌ها در تمامی استان‌های کشور با پراکندگی بسیار زیاد، آنها نیز سعی کردند در مناطق دیگر اقامتگاه داشته باشند، اما اقامتگاه‌هایشان در کشور توازن ندارد و باز هم تمرکزشان بر منطقه خودشان است.

 مخالفت اتحادیه هتلداران با فعالیت اقامتگاه‌ها و خانه‌های بوم‌گردی

با این‌حال مدیرعامل مجموعه‌ اتاقک با گلایه از اینکه دولت و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، با پلت‌فرم‌هایی مانند اتاقک مخالف هستند، می‌گوید: میراث فرهنگی مدعی است که اداره اماکن با فعالیت اقامتگاه‌ها و پلت‌فرم‌های اجاره اقامتگاه مخالفت می‌کند درحالی‌که اماکن اظهار می‌کند مخالفتی ندارد. طالشی با بیان اینکه فعالیت پلت‌فرم‌های اجاره اقامتگاه به‌نوعی کمک‌ حال اداره اماکن بوده است، اظهار می‌کند: هرچند اداره اماکن هنوز درخواست نکرده است، اما در صورت تمایل می‌تواند با دریافت API به‌راحتی فعالیت اقامتگاه‌های فعال در پلت‌فرم ما و تراکنش‌های انجام شده آنها را کنترل کند؛ درحالی‌که پیش از فعالیت پلت‌فرم‌ها نه‌تنها نمی‌دانست خانه‌ای اجاره داده شده است، بلکه از جزئیات اجاره نیز اطلاع نداشت.

وی با اظهار اینکه مخالفت‌ها از سوی سازمان میراث فرهنگی است، در توضیح دلیل آن می‌گوید: به نظر می‌رسد ادارات میراث فرهنگی در شهرهای مختلف با اتحادیه هتلداران به طور طبیعی همکاری دارند؛ در شهرهایی مانند شیراز، اصفهان و... اتحادیه هتلداران بسیار قوی هستند و ازآنجا‌که هتلداران به‌دنبال اجاره اتاق‌های هتل خود در ایام پیک با بیشترین قیمت هستند، فشارهای زیادی را برای ممانعت از فعالیت واحدهای شخصی وارد می‌کنند. طالشی به مقایسه قیمت هتل‌ها و اقامتگاه‌ها و بوم‌گردی‌ها می‌پردازد و ادامه می‌دهد: اردیبهشت ماه در شیراز یک اتاق دو تخته تا شبی یک میلیون تومان هم قیمت می‌خورد درحالی‌که هزینه اقامت شش نفر در اقامتگاه‌ها شبی ۴۰۰هزارتومان می‌شود؛ بنابراین میراث فرهنگی علاقه زیادی به ما ندارد. وی با اشاره به فعالیت اقامتگاه‌ها و خانه‌های بوم‌گردی در سراسر دنیا توضیح می‌دهد: ایربی‌ان‌بی تجارت اول دنیا در حوزه گردشگری است که فقط با واحدهای شخصی اداره می‌شود؛ با‌ این‌حال در ایران اعتقاد چندانی به فعالیت و نقش این اقامتگاه‌ها در صنعت گردشگری ندارند.

مدیرعامل مجموعه‌ اتاقک در عین ‌حال به تلاش‌های این پلت‌فرم برای گسترش گردشگری و اقامت در نقاط جدید کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: از اهداف اتاقک فرهنگ‌سازی و تشویق مردم به مقاصد گردشگری غیر از مقاصد کنونی شناخته‌شده است؛ در این راستا در وبلاگ اتاقک و صفحه اینستاگرام به معرفی مناطق گردشگری مختلف ایران و همچنین ارتباط با اقامتگاه‌ها و خانه‌های بوم‌گردی فعال در آنها می‌پردازیم. طالشی همچنین با بیان اینکه اتاقک آموزش‌های دوره‌ای برای اقامتگاه‌ها را بر اساس بازخورد مسافران تمدید می‌کند، تصریح می‌کند: در ابتدا آموزش‌ها برای مراکز اقامتی به‌صورت حضوری توسط تیم اتاقک انجام می‌شود و بعد از آن متناسب با بازخوردهای دریافتی از مسافران سعی می‌کنیم به صورت تلفنی آموزش‌های لازم را یادآور شویم؛ البته مواقعی هم لازم می‌شود که دوباره تیم را حضوری به اقامتگاه اعزام کنیم. وی در ادامه به اقتصاد کنونی اقامتگاه‌ها نیز گریز می‌زند و با بیان اینکه در ابتدای شیوع بیماری کرونا و کاهش میزان سفرها، وضعیت بسیار بدی داشتند، می‌گوید: ایام نوروز که حکم زنده ماندن را برای اقامتگاه‌ها دارد، تقریبا هیچ مسافری نداشتیم، اما از اواسط اردیبهشت دوباره سفرها شروع شد.

طالشی با بیان اینکه با شروع دوباره سفرها آموزش‌های بهداشتی متناسب با پروتکل‌ها را به اقامتگاه‌های خود داده‌اند، توضیح می‌دهد: اکنون حدود ۴۵۰ اقامتگاه پاک را در سایت معرفی کرده‌ایم که بیشتر آنها در مناطق مسافرپذیر و پرتقاضا از سوی مسافران برای سفر مانند شمال قرار دارند. وی با بیان اینکه ضمن ارائه آموزش و ملزم کردن این اقامتگاه‌ها به رعایت پروتکل‌های شست‌وشو، ضدعفونی و فاصله‌گذاری بین زمان رزرو، پک بهداشتی نیز در اختیارشان گذاشته‌اند، اضافه می‌کند: مانند گذشته از ابتدا تا پایان سفر با مسافران این اقامتگاه‌ها در ارتباط هستیم تا اگر موردی بود به‌سرعت آن را رفع کنیم.