کاهش توان حمل و نقل جاده‌ای در  رقابت منطقه‌ای

وی همچنین معتقد است: وقتی عطش تقاضا برای ناوگان تجاری در کشور وجود دارد و این خودروهای تجاری بیش از ارزش روز در بازار ایران قیمت‌گذاری شوند در نتیجه حمل‌ونقل گران اداره خواهد شد. به همین دلیل هزینه‌های پروژه‌های حمل‌ونقل ما به شدت بالا رفته و زمانی که می‌خواهیم در فضای بین‌المللی رقابت کنیم با توجه به بالا بودن هزینه‌های ثابت و سرمایه بالای درگیر در حمل‌ونقل باید هزینه‌های متغیر و عمدتا هزینه‌های نیروی انسانی را کاهش دهیم. این کاهش به قیمت از دست رفتن جذابیت حمل‌ونقل برای نیروهای نخبه و سرمایه‌های انسانی و در نتیجه اداره شرکت‌ها در وضعیت حداقلی و بی‌توجهی به طرح‌های توسعه خواهد بود. این موضوع باعث خواهد شد به مرور در صحنه رقابت منطقه‌ای، قدرت رقابت شرکت‌های ایرانی روز به روز کاهش یابد. با توجه به تحرکات کشورهای همسایه در زمینه توسعه صنعت حمل‌ونقل، از امروز باید برای رقابت با ناوگان کشورهای عراق، ترکیه و افغانستان چاره‌اندیشی کرد که نه تنها سهمی‌ از بازار حمل ایران در دست نداشته باشند، بلکه با افزایش رقابت‌پذیری، امکان سهم‌گیری از بازار حمل‌ونقل این کشورها به خصوص در زمینه صادرات و ترانزیت فراهم آید. برای آشنایی با شرکت گلرنگ ترابر و همچنین موانع حمل‌ونقل جاده‌ای با مهدی اشرفی، مدیرعامل شرکت گلرنگ ترابر گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.


 شرکت گلرنگ ترابر در چه سالی و با چه هدفی شکل گرفته است؟

شرکت گلرنگ ترابر با درک نیاز خدمات لجستیکی در داخل گروه صنعتی گلرنگ از سال 1392به طور رسمی ‌آغاز به‌کار کرد. این شرکت در حوزه حمل‌ونقل بار جاده‌ای بین‌شهری فعال بوده و اولین تجربه حمل‌ونقل گروه صنعتی گلرنگ بوده که خدمات یکپارچه لجستیک را در گروه صنعتی گلرنگ ایجاد و بعد حوزه فعالیت خود را خارج از گروه صنعتی گلرنگ هم توسعه داده است. تا امروز این شرکت فراز و فرودهایی زیادی داشته که منطبق با فراز و فرودهای صنعت حمل‌ونقل کشور بوده است. در فضایی که انبوه مشکلات باعث شده شرکت‌های بزرگ و قدیمی‌ صنعت حمل‌ونقل با چالش‌های اساسی مواجه شوند و حتی از بسیاری از بزرگان قدیمی ‌این صنعت فقط نام و خاطره‌ای برجا مانده، گلرنگ ترابر سعی کرده تا رو به جلو حرکت کند و امیدواریم با اتفاقات خوبی که در حوزه حمل‌ونقل هوشمند در کشور در حال رخ دادن است، گلرنگ ترابر بتواند به عنوان یک بازیگر تاثیرگذار در آینده صنعت حمل‌ونقل نقش اساسی ایفا کند.

 فعالیت اصلی شرکت چیست؟

فعالیت اصلی شرکت در حوزه حمل‌ونقل کالای جاده‌ای است. در بخش ریلی هم در حوزه صادرات و واردات به صورت فورواردی فعالیت می‌کنیم. با توجه به پروژه‌های مختلف و بر اساس توانایی هر یک از شرکای تجاری پروژه حمل به صورت چند وجهی تعریف خواهد شد. مواد اولیه وارداتی مورد نیاز گروه صنعتی گلرنگ عمدتا از بندرعباس و بندرانزلی به کارخانه‌های گروه حمل می‌شود. در حمل کانتینری که عموما از بندرعباس صورت می‌گیرد عملیات استریپ، حمل و انبارگردانی نیز به عنوان خدمات ارزش افزوده به مشتریان شرکت قابل ارائه خواهد بود. حمل محصولات تولیدی شرکت‌های گروه صنعتی گلرنگ نیز از مبادی کارخانه‌های گروه صنعتی گلرنگ به انبارهای لجستیکی تمامی ‌استان‌های کشور توسط گلرنگ ترابر انجام شده و از انبارها توسط شرکت‌های پخش به صورت مویرگی توزیع می‌شود.

شعبه اصلی شرکت در تهران و در پایانه نسیم‌شهر قرار دارد. با توجه به پراکندگی کارخانه‌های گروه صنعتی گلرنگ، شعبه پر کار دیگر این شرکت در شهرک صنعتی اشتهارد قرار دارد که شامل یک پایانه اختصاصی با 10 هزار مترمربع زیر بنا و ساختمان اداری مجهز و فضا و امکانات مناسب جهت انجام فعالیت‌های لجستیکی است. یکی دیگر از پایانه‌های اختصاصی شرکت با فضا و امکانات مناسب لجستیکی در بندرعباس قرار دارد که خدمات ترخیص، استریپ، حمل داخلی و هماهنگی‌های لازم جهت انجام تمامی ‌نیازهای لجستیکی مشتریان در آن قابل ارائه است. شعبه دیگر شرکت در بندرانزلی قرار دارد که خدمات ترخیص و حمل‌ونقل در آن قابل ارائه است. با توجه به توسعه بندر کاسپین و همچنین امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک شاهد اتفاقات جدیدی در زمینه تجارت از بنادر شمالی کشور باشیم.

یکی دیگر از شعبه‌های شرکت در چابهار قرار دارد که اجرای پروژه‌های ترانزیت به افغانستان در کنار عملیات حمل داخلی از این بندر امکان‌پذیر است. جایگاه خاص بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور و توجه به توسعه زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای و دریایی این بندر و همچنین موافقت‌نامه‌های تاسیس کریدورهای حمل‌ونقل مشترک هند، ایران و افغانستان، باعث شده پتانسیل‌های این بندر بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. با درک همین موضوع شرکت گلرنگ ترابر اقدام به سرمایه‌گذاری و تاسیس شعبه در این بندر کرده است.  

 شرکت چه تعداد ناوگان دارد؟

در حال حاضر بیش از  50 دستگاه کشنده فعال به صورت ملکی و بیش از 150 دستگاه ناوگان استیجاری و تحت پوشش در خطوط پرتردد شرکت در خطوط مختلف، حمل‌ونقل تانکری و کانتینری فعال هستند. متاسفانه با توجه به اتفاقات اخیر افزایش نرخ ارز و تحریم‌های ظالمانه که اثر بسیار نامناسبی بر بازار خودروهای تجاری کشور داشته است، فرآیند نوسازی و توسعه ناوگان شرکت با محدودیت‌های جدی مواجه شده، ولی سعی شده با استفاده از کلیه ظرفیت‌های در دسترس ارائه خدمات به مشتریان با وقفه‌ای مواجه نشود.

 برنامه  گلرنگ ترابر برای توسعه حمل‌ونقل هوشمند چیست؟

در توسعه حمل‌ونقل هوشمند تمرکز شرکت بر استفاده از ظرفیت آزاد ناوگان جاده‌ای فعال کشور است. بر اساس آمار سازمان راهداری، بالای 93 درصد از ناوگان حمل جاده‌ای کشور، به صورت راننده مالک است که عملا برنامه‌ریزی خاصی بر روی تردد این ناوگان و افزایش بهره‌وری آنها وجود ندارد به همین دلیل تردد ناوگان به صورت یکسر خالی در سطح کشور زیاد بوده و رانندگان برای گرفتن بار مسیرهایی را به صورت خالی تردد می‌کنند. برای تغییر این فضا و به منظور افزایش بهره‌وری ناوگان جاده‌ای خودمالک، یک پلت‌فرم به نام «پاتوقی» در شرکت گلرنگ ترابر توسعه داده شده است. در این پلت‌فرم که به صورت واسط ایفای نقش می‌کند، رانندگان می‌توانند تقاضاهای حمل شرکت‌های حمل و حتی صاحبان کالا را مشاهده و نسبت به انتخاب سرویس حمل مناسب با وضعیت خود اقدام کنند. این پلت‌فرم در آینده می‌تواند نقش بسیار مهمی ‌در افزایش بهره‌وری حمل‌ونقل و رضایت‌مندی بسیار زیاد رانندگان فعال در حوزه حمل‌ونقل کالای بین‌شهری ایفا کند.

در توسعه این پلت‌فرم سعی شده تا کلیه نیازهای رانندگان و صاحبان کالا و دغدغه‌های رانندگان در اطمینان از بار موجود در پلت‌فرم و اطمینان صاحبان کالا از ارسال به موقع ناوگان در حمل و پیگیری فرآیند حمل تا رسیدن به مقصد با حساسیت ویژه‌ای مورد توجه قرار گیرد. هم در زمینه معرفی درخواست‌های ارسال بار و هم در معرفی متقاضیان حمل به عنوان راننده خودمالک یا شرکت حمل با دقت و حساسیت بسیار زیاد کلیه مراحل اعتبارسنجی و اطمینان از صحت و سقم اطلاعات انجام می‌شود. کلیه درخواست‌های درج شده در نرم‌افزار توسط مرکز پشتیبانی مورد بررسی و حتی در خصوص درج کرایه، نوع مناسب ناوگان جهت حمل و هر نوع نیاز اطلاعاتی صاحبان عزیز کالا، خدمات مشاوره‌ای لازم توسط تیم پشتیبانی قابل ارائه خواهد بود.

از دیگر نگرانی‌های همیشگی صاحبان کالا و رانندگان حمل‌ونقل سنگین به عنوان کلیدی‌ترین بازیگران و فعالان صنعت حمل‌ونقل، نحوه تسویه‌حساب‌های مالی در فرآیند حمل و مدیریت دقیق و بدون جانبداری تراکنش‌های مالی به گونه‌ای است که هیچ حقی از طرفین به خصوص قشر زحمتکش رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای ضایع نشود. با درک این نیاز که کمتر نیز مورد توجه ارائه‌دهندگان خدمات مالی کشور بوده است، مدیریت سیستماتیک تراکنش‌های مالی فرآیند حمل نیز به عنوان یک خدمت ارزش افزوده در این اپلیکیشن تعبیه شده تا رانندگان عزیز در صورت استفاده از این پلت‌فرم دغدغه و نگرانی کمتری در خصوص پرداخت‌های مالی مرتبط با کرایه‌های حمل داشته باشند.

 در کنار حمل بار گروه صنعتی گلرنگ، بار چه مجموعه‌های دیگری را نیز حمل می‌کنید؟

از ابتدای سال عملکرد حمل این شرکت به صورت 87 درصد حمل بار برای شرکت‌های عضو گروه صنعتی گلرنگ و 13درصد حمل بار به ارائه خدمات به شرکت‌های خارج گروه بوده است. اخیرا با تاسیس واحد بازرگانی حمل‌ونقل در شرکت گلرنگ ترابر درصدد هستیم که در توسعه همکاری‌ها با مجموعه‌های خارج از مجموعه گروه صنعتی گلرنگ به شکل فعال حاضر شده و با بررسی نیازهای ایشان در مذاکرات تجاری نسبت به ارائه خدمات حمل‌ونقل به سایر شرکت‌ها و مجموعه‌های بزرگ صنعتی و خدماتی ایفای نقش کنیم. همچنین امیدواریم با استفاده از اپلیکشین پاتوقی امکان استفاده از خدمات و تجارب شرکت گلرنگ ترابر در اجرای پروژه‌های حمل‌ونقل و لجستیک برای شرکت‌های بیشتری مهیا شود.

 سال گذشته میزان حمل بار در مجموعه چه میزان و مشتمل بر چه مواردی بوده است؟

سال گذشته حدود یک میلیون تن حمل بار در کل کشور داشتیم که عمده آن در استان قزوین، پایانه اشتهارد، بندرعباس و تهران بوده است. عمده حمل این بارها مرتبط با حمل کالاهای تند مصرف بوده است که نیازمند شرایط خاص و برنامه‌ریزی بسیار دقیق و توجه به حساسیت‌های ویژه حمل کالاهای این حوزه است.

 برنامه پیش‌بینی شده حمل بار در سال‌جاری چیست؟

هدف اصلی شرکت توسعه حمل‌ونقل هوشمند و افزایش بهره‌وری در اجرای پروژه‌های حمل‌ونقل است. امیدواریم تا پایان سال شاهد توسعه خدمات در اپلیکیشین پاتوقی باشیم و از این محل هزینه‌های تمام شده صاحبان کالا و صنایع مختلف کشور در فرآیند حمل‌ونقل را به شکل قابل توجهی کاهش دهیم. در بخش حمل‌ونقل در شرکت گلرنگ ترابر برای امسال رشد 25 درصدی در عملیات حمل برای شرکت گلرنگ ترابر پیش‌بینی شده و با توجه به عملکرد سال‌جاری امید است تا پایان سال بتوانیم به این هدف نائل شویم. هدف دیگر توسعه خدمات به شرکت‌ها و گروه‌های خارج از گروه صنعتی گلرنگ ترابر است که با توجه به تمهیدات انجام شده امید است تا پایان سال شاهد رشد روز افزون توسعه خدمات در این بخش باشیم.

 گلوگاه‌ها و موانع حمل‌ونقل چیست؟

متاسفانه صنعت حمل‌ونقل با دشواری‌های زیادی دست به گریبان است. علت اصلی مشکلات موجود نامناسب بودن وضعیت اقتصاد حمل‌ونقل است. اقتصاد این صنعت به گونه‌ای رقم خورده که سرمایه‌گذاری در این صنعت را برای شرکت‌های حمل‌ونقل توجیه‌پذیر نمی‌کند. عدم شفافیت در مولفه‌های اقتصادی این صنعت و مشکلات متعدد در زمینه سرمایه‌گذاری در این صنعت و شکل‌گیری شرکت‌های توانمند در حوزه حمل‌ونقل و همچنین شرکت‌های فعال در حوزه لجستیک شخص ثالث باعث شده تا صنعت حمل‌ونقل به جایگاه واقعی خود در کشور دست پیدا نکند. تسهیل فعالیت‌ها و ایجاد بستری برای تشویق ورود تازه‌واردان و نخبه‌های کشور در صنعت حمل‌ونقل که منجر به جاری‌شدن روح جدیدی به این صنعت خواهد شد، نیازمند یک بازنگری جدی در اقتصاد حمل‌ونقل و بازتعریف فرآیندهای کاری و رگولاتوری حمل‌ونقل است. اگر اقتصاد حمل‌ونقل زنده و پویا باشد به صورت خودکار می‌توان انتظار داشت که مواردی مانند نوسازی ناوگان، ورود تازه‌واردها و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در این صنعت به راحتی انجام شود. راهکار اساسی ایجاد نوآوری در چرخه حمل‌ونقل است. با تسهیل و اصلاح قوانین، جذاب‌سازی سرمایه‌گذاری در این صنعت، حضور افراد نخبه و تسهیل ورود تازه‌واردان به این صنعت و ایجاد شرکت‌های مشترک با برندها و متخصصان حمل‌ونقل در فضای بین‌الملل به صورت هدفمند و به صورت مدیریت شده می‌توان امیدوار بود که تجارب موفق و دانش روز به مرور به این صنعت و بیش از پیش تزریق شود.