«اَبربازی»، رویدادی که قرار بود به‌شکل فیزیکی و با حضور تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان در زمانی محدود برگزار شود، با شیوع ویروس کرونا داستانش عوض شد؛ این رویداد حالا باید به‌شکل آنلاین و با چالش‌های بسیاری برگزار می‌شد. در همین رابطه یزدان یزدی‌زاده، معمار اکوسیستم ابری آروان؛ به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید:  برنامه‌ریزی ابتدایی برای برگزاری ابربازی به صورت یک رویداد حضوری انجام شده بود که با شیوع ویروس کرونا تصمیم گرفتیم رویداد را به‌صورت آنلاین برگزار کنیم. این تغییر شیوه برگزاری، نیازمند برنامه‌ریزی مجدد و مذاکره با ذی‌نفعان اجرایی و حامیان مالی پروژه بود. با وجود همه سختی‌ها ابر آروان، به قولی که در رویداد سوار ابرهای ۹۸ داده بود عمل کرد و بستری ابری را برای شرکت‌های استارت‌آپی به منظور تولید و عرضه‌ محصولات ابری، فراهم کرد. فناوری ابری که فناوری محبوب در جهان و کم‌تر شناخته شده در ایران است مربوط به ارائه سرویس‌های توزیع محتوا، رایانش ابری، پلت‌فرم ابری، امنیت ابری و... بر بستر اینترنت می‌شود. این تکنولوژی نوین به دلیل آنکه سرویس‌گیرنده را از تامین و نگهداری سخت‌افزار بی‌نیاز و هزینه را براساس میزان استفاده محاسبه می‌کند، بسیار به‌صرفه است. شرکت‌هایی که این سرویس‌ها را ارائه می‌دهند اصطلاحا به «اَبر» مشهورند.

 ۱۴ محصول ابری، نیاز بازار را رفع می‌کنند

معمار اکوسیستم ابری آروان، در رابطه با تعداد شرکت‌کنندگان و محصولات تولیدشده در مسابقه ابربازی چنین توضیح می‌دهد: در مرحله پیش ثبت‌نام بیش از ۱۴۰۰ نفر اطلاعات خود را برای حضور در ابربازی ثبت کردند که از این تعداد ۲۳۳ نفر پس از عبور از چالش ورودی، وارد مرحله تیم‌سازی و انتخاب ایده شدند. در پایان مرحله تیم‌سازی، ۲۰ تیم متشکل از ۱۱۱ متخصص فنی و کسب و کاری وارد مرحله توسعه حداقل محصول قابل‌ارائه به بازار (MVP) شدند که از این میان هم در نهایت ۱۴ تیم محصول خود را برای مرحله ارزیابی نهایی آماده کرد‌ه‌اند. وی در ادامه می‌گوید: «محصولاتی که وارد مرحله ارزیابی نهایی شدند شامل نرم‌افزارهایی در حوزه‌های مدیریت جذب و استخدام و منابع انسانی، تحلیل داده‌های دیجیتال، مدیریت ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری محتوا می‌شوند. همچنین بخشی دیگر از این استارت‌آپ‌ها محصولات نرم‌افزاری در بخش‌های پشتیبانی، اینترنت اشیاء، تحلیل رفتار کاربر و سیستم مدیریت محتوای ویدئویی و ویدئوکنفرانس را ارائه دادند.

 ابربازی آنلاین، سخت اماشدنی

ویروس کرونا و روند افزایشی مبتلایان به آن، خیلی از برنامه‌ها و رویدادهای حضوری در سراسر جهان را به مراسمی آنلاین تبدیل کرد؛ ابربازی هم یکی از این رویداد‌ها بود. این مقام مسوول ابر آروان، چالش‌های برگزاری آنلاین این مسابقه را چنین توصیف می‌کند: یکی از اولین چالش‌های ما در ابتدا چگونگی حفظ سلامت شرکت‌کنندگان و عوامل برگزاری مسابقه ابربازی در بحران کرونا بود. به همین دلیل مجبور به تغییر شیوه برگزاری، برنامه‌ریزی مجدد، مذاکره با ذی‌نفعان اجرایی و حامیان مالی پروژه شدیم. همچنین چالش دیگر ما در ابربازی، مربوط به مرحله تیم‌سازی متخصصان فنی و کسب و کاری بود. در این بخش، برخی توانمندی‌های خود را بیش از حد برآورد کرده و نسبت به دیگران احساس برتری کاذب داشتند؛ برخی دیگر نیز در مهارت‌های برقراری ارتباط و ارائه توانمندی‌ها خود مشکل داشتند. یکی دیگر از چالش‌های این شرکت ابری در مسابقه‌ آنلاین ابربازی مربوط به مرحله انتخاب ایده بود. طراح فضای ابری آروان می‌گوید: برای حل این چالش، ابتدا محصولات ارائه‌شده در پلت‌فرم‌های برتر ابری دنیا که امکان خرید همزمان از چند فروشگاه را برای مخاطب فراهم می‌کنند (مارکت پلِیس)، مورد بررسی قرار گرفت. سپس ایده‌های انتخاب شده، توسط متخصصان فنی و کسب و کاری ارزیابی شدند و به صد ایده غربال شده، رسیدیم. در انتها با اعمال یک ابزار ارزیابی متشکل از هشت پارامتر فنی و کسب و کاری بر ایده‌های موجود  و اعمال نظر متخصصان حوزه نرم‌افزارهای ابری، به چهل و هشت ایده نهایی رسیدیم. اطلاعات کامل ایده‌ها به همراه لیست فیچرهای مورد‌نیاز برای پیاده‌سازی هر ایده در اختیار تیم‌ها قرار گرفت که هر تیم تنها می‌توانست یک ایده را انتخاب کند. این فرآیند بیش از ۶ ماه زمان برده است.

 ابر آروان، دلسوز فضای کسب‌وکار ابری

معمار اکوسیستم ابری این شرکت مالکیت معنوی این پروژه را متعلق به تیم‌های ابربازی می‌داند که پس از ثبت حقوقی استارت‌آپ متعلق به شرکت‌های آنها خواهد بود و اضافه می‌کند: ابرآروان و سایر حامیان ابربازی هیچ ادعایی در این خصوص نخواهند داشت. همچنین مالکیت ایده‌ها متعلق به شخص یا اشخاص خاصی نیست و هیچ تیمی نمی‌تواند بر حقوق معنوی و انحصاری ایده‌ها، ادعایی داشته باشد.  بر همین اساس در این رویداد، چند تیم روی یک ایده مشابه فعالیت می‌کنند و ابربازی از همه‌ این تیم‌ها حمایت کرده است. همچنین فارغ از رتبه، هر کدام از تیم‌های تشکیل شده در رویداد ابربازی می‌توانند محصول خود را در بازارچه‌ ابری آروان عرضه کنند. ابرآروان از لحاظ در اختیار گذاشتن زیرساخت و مشاوره‌های فنی و کسب و کاری مسلط به معماری ابری، در کنار این تیم‌ها بوده تا به توسعه یک محصول استاندارد ابری کمک کند.

 بازارچه‌ای به وسعت ابرها

یزدی‌زاده همچنین اضافه می‌کند: ‌بازارچه ابری آروان، بسته کاملی از نرم‌افزار و خدمات ابری ارائه می‌دهد. در این بازارچه، کاربر امکان دسترسی به لیست کامل نرم‌افزارهای ابری، قیمت‌گذاری متنوع و منصفانه، روش‌های استقرار نرم‌افزار سریع و فرآیند آماده‌سازی برنامه برای نصب و پیکربندی آن روی سیستم‌های مشتریان را تنها با چند کلیک فراهم می‌کند. همچنین کسانی‌ که محصولات ابری‌شان را در این بازارچه قرار می‌دهند، از مواردی مثل کاهش هزینه‌های بازاریابی از طریق دسترسی به بازار جدید، رفع دغدغه منابع از سوی مشتری، امکان برندسازی مشارکتی، گرفتن بازخورد از اجتماع کاربران و دسترسی به مشتریان آروان برای ارائه خدمات، بهره‌مند خواهد شد. معمار کسب و کار ابری آروان در رابطه با تلاش شش ماهه تیم‌های استارت‌آپی با همراهی مربی‌های متخصص این شرکت می‌گوید:  شرکت‌کنندگان در مسابقه‌ ابربازی، موفق به تولید محصولات پرکاربردی بر پایه‌ معماری ابری،‌ شدند. ما هم بدون سهم‌خواهی، در نقش راهنما به هدایت و تامین زیرساخت مورد نیاز برای این تیم‌ها پرداختیم. 

این تیم‌ها در آخر توانستند به محصولی قابل ارائه به بازار برسند و بر این اساس در نیمه دوم سال ۹۹، بازار ابری کشور شاهد حضور استارت‌آپ‌های جدید ابری با کمک حامیان مالی و سرمایه‌گذاران این مسابقه، خواهد بود. تمامی تیم‌های مشارکت‌کننده، پس از تولید نسخه اولیه محصول و تاسیس استارت‌آپ، باید به عنوان بنیان‌گذاران اصلی به شکل تمام وقت محصولات مورد نظر را توسعه و به بازار ابری ایران ارائه و خیلی زود وارد بازارهای بین‌المللی کنند. وی در آخر می‌افزاید:‌  همکاری افراد با تجربه در کنار دانش آموختگان کم تجربه و انتقال دانش بین اعضای تیم‌ها، یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین اتفاقات، این مسابقه است. هدف ابر آروان و دیگر حامیان ابربازی، تلاش برای رفع انحصار، ایجاد توازن و عدالت در بازار کسب و کارهای نوپاست. ما امیدواریم این تلاش در آخر به ارتقای کیفی فعالیت در فضای استارت‌آپی بینجامد. مسابقه‌ ابربازی قرار است سالانه برگزار شود و هم‌چنان به توسعه بازار ابری کشور کمک کند.