تحقق اهداف تولید فولاد مبارکه در نیمه نخست سال 99

 در سال ۱۳۹۸ چه میزان ظرفیت‌سازی و سرمایه‌گذاری در فولاد مبارکه انجام شده است؟

سرمایه‌گذاری شرکت فولادمبارکه در بخش پروژه‌های شامل طرح‌های توسعه داخل شرکت و طرح‌های مربوط به شرکت‌های سرمایه‌پذیر است که در سال ۹۸ ادامه اجرای طرح‌های توسعه در شرکت‌های صنایع  معدنی، فولاد سنگان، خراسان، فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری و نوین الکترود اردکان مورد پیگیری قرار گرفت که افتتاح واحدهای تولید کنسانتره سنگ آهن در تابستان سال‌جاری از نتایج آن به شمار می‌آید. بهره‌برداری از فاز اول احداث کارخانه تولید الکترود گرافیتی در بخش ماشین‌کاری و راه‌اندازی واحد فولادسازی و ریخته‌گری تختال سفیددشت تا پایان سال‌جاری از جمله موارد مربوط به طرح‌های توسعه گروه فولاد مبارکه است. همچنین شرکت در سال ۹۸ به صورت مستقیم نسبت به صرف مبلغی بالغ بر ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در بخش تکمیل طرح‌های توسعه‌ای در داخل شرکت فولاد مبارکه اقدام کرده است، تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی در قالب مشارکت در افزایش سرمایه نیز از دیگر زمینه‌های سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه محسوب می‌شود.

  پیش‌بینی شما در پایان سال ۹۹ دستیابی به چه میزان تولید خواهد بود؟

تولید مجتمع فولاد مبارکه به‌رغم محدودیت‌های حاصل از مواد اولیه و برق در فصل تابستان و محدودیت گاز طبیعی در زمستان در حوزه تولید آهن اسفنجی حدود ۳ درصد بالاتر از برنامه پیش‌بینی می‌شود و امید است در حوزه تولید کلاف گرم یک درصد بالاتر از برنامه سال تولید داشته باشیم. افزایش تولید به‌رغم محدودیت‌های ذکر شده و تعیین نیاز مشتریان به محصولات ویژه و گریدهای فولادی خاص به‌دست می‌آید.

 هدف‌گذاری فولادمبارکه بیشتر بر تولید چه محصولاتی متمرکز است؟

فولاد مبارکه هدف‌گذاری تولید خود را برای برآورده کردن نیاز داخلی کشور در درجه اول و سپس نیم‌نگاهی به بازار صادرات برنامه‌ریزی می‌کند. در بخش نیاز داخلی کشور به محصولات فولاد مبارکه براساس توانمندی و محدودیت‌ها و ظرفیت خطوط تولید هر سال برنامه تولید خود را مشخص و ظرفیت‌های تولید ماهانه خود را در بورس کالا عرضه می‌کند و شرکت‌های تولیدی اعم از خودروساز و پروفیل‌ساز، لوازم خانگی و صنایع بسته‌بندی نیاز خود را در بورس خریداری می‌کنند و فولاد مبارکه نسبت به تولید نیاز مشتریان خود اقدام می‌کند.صنایعی که بیشترین تقاضا را برای محصولات فولاد مبارکه دارند حوزه‌های خودرو، نفت و گاز،حوزه مخازن تحت فشار، حوزه فولادهای مقاوم به حرارت، حوزه فولادهای عملیات حرارتی‌پذیر، حوزه صنایع بسته‌بندی، حوزه لوازم خانگی و ورق‌های پوشش‌دار رنگی هستند. در ضمن تمرکز تولید مجتمع فولاد مبارکه برآورده کردن نیازهای پروژه‌های ملی و استانی نظیر پروژه ملی انتقال نفت و گاز گوره به جاسک یا پروژه استانی تولید ورق‌های لوله‌های انتقال آب و... است.

 آیا اولویت‌بندی خاصی در تولید محصولات وجود دارد؟ فولاد مبارکه توانسته در تولید محصولات جدید مورد نیاز صنایع امسال اقدامی داشته باشد؟

اولویت تولیدمحصولات فولادی در فولاد مبارکه براساس تاریخ ثبت سفارش است، این شرکت  با توجه به ظرفیت خطوط تولیدی خود سهمیه در اختیار مدیریت فروش قرار می‌دهد که این سهمیه در بررسی عرضه و بر اساس اولویت ثبت سفارش نسبت به تولید آن اقدام می‌شود. در زمینه تولید محصولات جدید موردنیاز صنایع، مجتمع فولاد مبارکه هر سال در برنامه خود تولید محصول جدید را در برنامه اهداف خود قرار می‌دهد که در ۶ ماه اول سال‌جاری حدود پنج محصول جدید که مورد نیاز صنایع کشور بوده تولید کرده است. در صنایعی نظیر ورق‌های مورد‌نیاز صنایع لوازم خانگی،  ورق‌های رنگی ورق‌های موردنیاز صنایع تولید تسمه بسته‌بندی، ورق‌های مورد نیاز کانتینرسازی، ورق‌های مورد نیاز صنایع نفت و گاز، ورق‌های مورد نیاز ساخت و تولید بویلرها مصرف می‌شود.

 در حال حاضر فولاد مبارکه بخشی از زنجیره تامین خود را تکمیل کرده است تا چه حد این موضوع در تحقق جهش تولید فولاد مبارکه نقش دارد؟

هر واحد صنعتی باید مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت پایدار بتواند تولید یا تامین کند در این راستا فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری در داخل مجتمع و مشارکت با صنایع و معادن کشور در راستای تامین پایدار مواد اولیه خود گام برداشته است؛ این موضوع توانست برای تحقق جهش تولید در سال ۱۳۹۹ با تکیه بر توانمندی خود و استفاده از روش‌های خلاقانه و با حمایت و به کارگیری توانمندی شرکت‌های داخلی تلاش‌های بی‌وقفه‌ای برای فائق آمدن بر مشکلات در پیش بگیرد و شاهد رشد تولید در طی این سال‌ها بوده و در شش ماه ابتدای سال ۹۹ شاهد رکوردهای مختلف در نواحی تولیدی بوده‌ایم.

 در مورد پیشرفت پروژه نورد گرم دو و تاثیرات آن در فعالیت فولاد مبارکه توضیح دهید؟

پروژه نورد گرم دو پس از عقد قرارداد مابین یک شرکت خارجی و شرکت‌های داخلی فعالیت خود را شروع کرده و در حال حاضر تبادلات مالی و فنی در حال انجام است ؛ این پروژه حدود ۵۵ درصد آن داخلی‌سازی می‌شود که بخش خارجی آن مربوط به مباحث تکنولوژی و اتوماسیونی و قطعات خاص است که در حال حاضر امکان تولید آن در کشور وجود ندارد. همچنین  عملیات تجهیز کارگاه و عملیات ساختمانی از قبیل خاکبرداری و تست مکانیک خاک و... در حال انجام است و ساختار سازمانی آن مشخص شده است؛ به طور جد پیگیری دو موضوع هستند  که پروژه ظرف مدت زمان ۹۹۹ روز و باکیفیت و با هزینه معقول اجرا شود.

با توجه به سرمایه‌گذاری که فولاد مبارکه در واحد تولید اسلب کرده و کوره‌های قوس الکتریکی را توسعه داده ایستگاه‌های گاز زدایی و تصفیه ثانویه ذوب را برای تولید فولادهای باکیفیت‌تر ایجاد کرده  و فقط در قسمت نورد گرم توسعه‌ای صورت نگرفته، با توجه به  اینکه بالانس تولید تختال و تولید کلاف گرم برقرار نیست. یعنی حدود ۴ میلیون تن اسلب مازاد در هلدینگ فولاد مبارکه وجود دارد که وجود نورد گرم دو را هر روز نمایان‌تر می‌کند. با اجرای پروژه نورد گرم  علاوه برآنکه  بالانس تولید تختال و کلاف گرم موازنه می‌شود، تولید کلاف گرم میکرو آلیاژی جهت صنایع خودرو، تولید ورق‌های API  ویژه صنایع نفت و گاز تا  گرید APIx۸ و تولید ورق‌های CK۷۰ کربن بالاجهت صنایع تجهیزات ماشین‌آلات صنعتی تاثیرات محقق می‌شوند.

 ارزیابی شما از کارنامه ۶ ماهه فولاد مبارکه چیست؟ آیا شیوع ویروس کرونا و تشدید تحریم بر عملکرد شرکت تاثیرگذار بوده است؟

در شش ماه اول سال ۹۹ کارنامه فولاد مبارکه در مباحث مختلف درخشان بوده است، در زمینه ایمنی فردی و تجهیزاتی جزو شرکت‌های برند در کمترین حادثه فردی و تجهیزاتی هستیم. همچنین  در زمینه مسائل‌ زیست‌محیطی با اجرای پروژه‌های مختلف‌زیست محیطی شرایط قابل قبولی داریم و روزانه موارد زیست محیطی کنترل می‌شود. در زمینه تولید نیز به‌رغم شیوع کرونا و تشدید تحریم‌ها با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده تدابیر اتخاذ شده ضمن کنترل شیوع ویروس کرونا در مجتمع فولاد مبارکه و انجام تست‌های دوره‌ای پرسنل سعی شد این موضوع مدیریت شود و در زمینه تحریم‌ها و اثرات آن نیز با خرید اقلام استراتژیک از قبیل الکترود کوره‌های قوس، انواع فرو آلیاژها و مواد نسوز و بومی‌سازی آنها در داخل کشور حداقل تاثیرات را روی تولید و فروش مجتمع حادث شده است.