پرداخت تسهیلات به دانشجویان پیام نور

دانشگاه پیام نور بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی کشور است که دارای ۴۰۰ هزار دانشجوی فعال است. اما به گفته محمدرضا زمانی رئیس این دانشگاه، بخشی از هزینه‌های دانشگاه از طریق شهریه دانشجویان پرداخت می‌شود و از سال گذشته سعی شده تا بخشی از این هزینه‌ها تامین شود. از سال گذشته نیز با انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و قرارداد با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، دانشجویان این دانشگاه از این تسهیلات بهره‌مند شده‌اند. اما امسال شرایط مانند گذشته نیست؛ امسال در قرارداد کالا کارتی که با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران منعقد شده، دانشجویان لوازم موردنیاز الکترونیکی خود را تامین می‌کنند. به گفته زمانی در ترم تابستانی ۱۰۰ درصد دروس محض الکترونیکی تدریس شده‌اند.در قالب این تفاهم‌نامه، دانشجویان از فروشنده‌های طرف قرارداد با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، لوازم الکترونیکی موردنیاز خود را تهیه و اقساط آن را بازپرداخت می‌کنند.

در سال گذشته نیز بانک مهر ایران برای پرداخت تسهیلات شهر به دانشجویان با صندوق رفاه دانشجویان پیام نور تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرد که از این تسهیلات نیز استقبال شد. اکبری با بیان اینکه یکی از حوزه‌هایی که در سال‌های اخیر وارد شدیم، حوزه آموزش عالی بود، اظهار کرد: در همین راستا با صندوق رفاه دانشجویی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردیم. سال قبل نیز با دانشگاه پیام نور برای پرداخت شهریه دانشجویان تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم. وی در همین رابطه افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا و اینکه بسیاری از کلاس‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، برخی دانشجویان امکان خرید وسایل کمک آموزشی مانند لپ‌تاپ و تبلت را ندارند. بانک مهر ایران در همکاری دوم با دانشگاه پیام نور، تمهیداتی در نظر گرفته که دانشجویان بتوانند این وسایل را با کالاکارت یک ساله خریداری کنند.

وی یادآوری کرد: از اواسط سال گذشته موضوعی که برای بانک حائز اهمیت بود، بالا رفتن هزینه خانوارها در حوزه‌های مختلف بود. فروشندگان کالا و خدمات انتظار دارند کالا و خدمات خود را در بازار بفروشند، اما متقاضیان به علت قیمت بالای این کالاها و خدمات، امکان خرید آنها را ندارند. در طرح کالاکارت که برای حمایت از تولید داخلی است، فروشنده در قالب عقد قرض‌الحسنه به صورت اقساطی ۶ماهه، ۹ماهه و یک ساله کالای خود را می‌فروشد و نرخ کارمزد آن نیز تنها ۲ تا ۴ درصد است.

مهم‌ترین مزیت کالا کارت بانک مهر ایران نسبت به طرح‌های مشابه، پرداخت اقساطی وجه کالا بدون افزایش مبلغ، پرداخت تنها ۴ درصد کارمزد و تعداد زیاد فروشندگان کالا به این شیوه است؛ به‌طوری ‌که بیش از ۶۴۰۰ فروشگاه در حال حاضر در سراسر ایران از کالاکارت بانک مهر ایران پشتیبانی می‌کنند.

اکبری اظهار کرد: تفاوت کالاکارت بانک مهر ایران با طرح‌های مشابه بانک‌های دیگر در نرخ کارمزد است. برخی بانک‌ها بیش از ۱۶ درصد سود می‌گیرند، اما این کارت سودی ندارد و تنها ۲ تا ۴ درصد کارمزد به آن تعلق می‌گیرد. هدف این است که هزینه خانوارها را کاهش دهیم.

 پیشنهاد وام قرض‌الحسنه ۱۰۰میلیون تومانی

مرتضی اکبری، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه  مهر ایران با بیان اینکه بانک مرکزی با توجه به نرخ تورم در سال‌جاری، تسهیلات قرض‌الحسنه را از ۲۵ به ۳۰ میلیون تومان افزایش داده است، افزود: البته بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به بانک مرکزی پیشنهاد وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه را ارائه داده است.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران قرار است امسال به ۵/ ۲ تا ۳ میلیون نفر تا ۳۰ هزار میلیارد تومان وام پرداخت کند که در ۶ ماه ابتدای سال‌جاری به یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر وام و در مجموع ۱۵ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

۵۰۰ هزار فقره وام پرداختی در ۶ ماه امسال مربوط به تسهیلات کالاکارت بوده است.

این بانک  در سال گذشته به بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰هزار نفر تسهیلات پرداخت کرد.

مدیرعامل بانک مهر ایران در این خصوص گفت: از ویژگی‌های خوب بانک مهر ایران این است که هر چند تعداد تسهیلات بانک از ۵۰۰هزار به سه میلیون فقره رسیده، اما نسبت مطالبات غیرجاری آن همچنان زیر یک درصد باقی مانده است. اکبری تصریح کرد: اگر سقف وام قرض‌الحسنه اشتغال به ۱۰۰ میلیون  تومان و معیشت به ۵۰ میلیون تومان افزایش یابد و بتواند نیازهای  مردم را پوشش دهد، منابعی که تجهیز  می‌شود به طور کامل صرف وام‌های قرض‌الحسنه می‌شود، ولی اگر وام ۲۰ میلیون تومان باشد یک مقدار بی‌انگیزگی ایجاد می‌کند.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران گفت: نسبت مصارف بانک ۹۳ درصد است که ۱۰درصد صرف سپرده قانونی و ۳ درصد از منافع سهامدار به مصارف اختصاص می‌یابد. وی ابراز امیدواری کرد: اگر تخصیص (وام‌ها) را بالا ببریم تجهیزها (منابع بانک) نیز بالا می‌رود و افزایش وام قرض‌الحسنه به ۱۰۰ میلیون تومان امکان‌پذیر است. وی افزود: بسیاری از شرکت‌ها اگر بخواهند منابع‌ خود را به بانک منتقل کنند تسهیلات بانک نیز افزایش می‌یابد. اکبری با تاکید بر اینکه بانک‌های تجاری ابزارهای خوبی دارند، اظهار کرد: این بانک‌ها دارای ابزاری مانند نرخ سود برای جذب بیشتر  منابع و پرداخت تسهیلات کلان، اعتبار اسنادی و ضمانت‌نامه‌ها هستند که موردنیاز شرکت‌ها است و به همین دلیل شرکت‌ها به بانک قرض‌الحسنه نمی‌آیند.

وی ادامه داد: بانک‌های قرض‌الحسنه در صورت مواجهه با کمبود منابع، نمی‌توانند از سایر بانک‌ها قرض بگیرند و براین اساس اداره کردن بانک‌های قرض‌الحسنه در شرایط تورمی سخت است. اکبری با بیان اینکه تقریبا ۱۵ درصد حساب‌های بدون سود سایر بانک‌ها اگر به بانک قرض‌الحسنه منتقل شود، بانک مهر ایران قادر است به ۱۵ میلیون نفر تسهیلات پرداخت کند، افزود: در مهلت تنفس سه ماهه کرونایی، ۴ هزار میلیارد تومان از منابع بانک بلوکه بود که پس از ۳۰ ماه پرداخت می‌شود. وی ادامه داد: این مساله باعث می‌شود تا ۴ هزار میلیارد تومان از منابع قابل پرداخت به سایر متقاضیان وام قرض‌الحسنه بانک مهر ایران از دست بروند.