مصالح افزودنی غیراستاندارد  در پروژه‌های ساختمانی

همچنین ساخت افزودنی‌های فوق روان‌کننده که ابتدا نوع نفتالین آن در سال‌های ۱۹۶۰ در ژاپن و بعدها نوع ملامین آن در آلمان به بازار آمد، شاید نقطه عطف صنعت افزودنی‌های بتن بود. ابتدا این مواد برای کاستن آب و به دست آوردن کارآیی ثابت به کار گرفته شد و چند سال بعد با پیدایش بتن‌های با مقاومت زیاد اهمیت بیشتری یافت. امروزه بتن‌های مختلفی برای مصرف در شرایط خاص با این مواد ساخته می‌شود که از میان آنها می‌توان به ساخت بتن‌های با مقاومت بالا، بتن‌های بادوام بالا، بتن‌های پوزولانی، بتن‌های الیافی و بتن‌های زیرآب اشاره کرد.

 وقتی نشان استاندارد دردسر می‌شود

محمدعلی طاهباز، مدیرعامل شرکت ژیکاوا تولیدکننده افزودنی‌های بتن، چسب‌های ساختمانی، انواع گروت، ملات‌های تعمیراتی، مواد آب‌بندی و حفاظت بتن، رنگ و پوشش، اپوکسی و پلی‌اورتان به دنیای اقتصاد می‌گوید: در صنعت ساختمان چسب کاشی و فوق روان‌کننده‌ها دارای استاندارد اجباری هستند و از طرفی استانداردهای ایران بر اساس استاندارد EN  اروپا تدوین‌شده است. باوجوداین هنوز هم برخی از تولیدکننده‌ها محصولات فاقد استاندارد روانه بازار می‌کنند که البته به خاطر قیمت پایین مورد استقبال قرار می‌گیرند. نکته حائز اهمیت اینکه سازمان ملی استاندارد تولیدکنندگانی را که بر اساس استاندارد فعالیت می‌کنند به‌طور مداوم مورد بازرسی قرار می‌دهد و چنانچه از استاندارد موردنظر تخطی کنند، با جریمه‌های سنگین مواجه می‌شوند، اما تولیدکننده‌هایی که سراغ استاندارد‌سازی نمی‌روند، با آسودگی خیال اجناس بی‌کیفیت را به بازار عرضه می‌کنند. وی ادامه می‌دهد: بارها از طریق انجمن تولیدکنندگان مواد شیمیایی صنعت ساختمان اعلام آمادگی کرده‌ایم که حتی نیروی لازم را در اختیار سازمان استاندارد برای بازرسی بازارهای فروش مواد شیمیایی صنعت ساختمان قرار دهیم، اما بعدازاینکه به‌صورت محدود این کار را انجام دادند، به فراموشی سپرده شد درحالی‌که سازمان استاندارد می‌تواند مغازه‌ها را از فروش این محصولات منع کند. حتی امروز شاهدیم که در بسیاری از پروژه‌های دولتی هم از تولیدات فاقد نشان استاندارد استفاده می‌شود و این رویه باعث دلسردی تولیدکنندگان کیفیت محور شده است. درواقع این وضعیت به‌جای تشویق به ارتقای کیفیت، نوعی سرخوردگی را به همراه داشته است.

 تولید محصولات نانویی

طاهباز همچنین به پیشرفت‌های نانوتکنولوژی در بخش مواد شیمیایی صنعت ساختمان اشاره می‌کند و می‌افزاید: ما برای بندکشی مواد نانویی ضد باکتری تولید می‌کنیم که رنگ خود را درگذر زمان حفظ خواهد کرد. همچنین فوق روان کننده‌های پودری از دیگر محصولات نانویی شرکت ماست که درگذشته از آلمان وارد می‌شد. مدیرعامل ژیکاوا در ادامه با اشاره به اهمیت ارتباطات موثر دانشگاه و صنعت می‌گوید: با توجه به اینکه کارخانه ما در مشهد واقع‌شده است، توانسته‌ایم در قالب حمایت از طرح‌های علمی و تحقیقاتی دانشجویان وارد عمل شویم که هرچند نتایج آن برای صنعت چشمگیر نبوده، اما روند رو به رشدی را در پی داشته است.

 اجناس بی‌کیفیت در بسته‌بندی خارجی

طاهباز می‌افزاید: مواد شیمیایی صنعت ساختمان در کشور ما با نمونه‌های آلمانی قابل‌رقابت هستند، اما متاسفانه برخی بدون منطق و پشتوانه علمی صرفا دنبال تولیدات خارجی هستند و برخی افراد با توجه به این شرایط اجناس تقلبی را در بسته‌بندی خارجی وارد بازار می‌کنند و با چند برابر قیمت می‌فروشند.

وی در رابطه با استفاده از چسب‌های ویژه به‌جای دوغاب در نماهای سنگی می‌گوید: با توجه به اینکه نماهای سنگی در سالیان اخیر حوادث بسیاری به همراه داشته و بارها شاهد ریزش نماهای سنگی در پیاده‌روها هستیم، استفاده از چسب‌های ویژه که تحت شرایط مختلف مورد آزمایش قرار گرفته‌اند و با تغییرات دما کیفیت خود را از دست نمی‌دهند، می‌تواند این مشکل را مرتفع کند. این تولیدکننده با بیان اینکه محصولات ما به عراق و افغانستان صادر می‌شود، تصریح می‌کند: همان‌طور که مقدار کم استفاده از سیمان مشکل‌ساز است، استفاده بیش ‌از اندازه سیمان در بتن هم معایب خاص خودش را دارد. استفاده از افزودنی‌ها ضمن کاهش مصرف سیمان، کیفیت موردنظر را به همراه دارد و برخلاف تصوری که وجود دارد حتی منجر به کاهش هزینه‌ها می‌شود.

 رنگ‌آمیزی پل‌های بتنی ممنوع

مدیرعامل ژیکاوا به موضوع نگهداری پل‌ها و جداول هم اشاره می‌کند و معتقد است: متاسفانه رویکرد شهرداری‌ها در رنگ‌آمیزی جداول و پل‌ها رویکردی موقتی است که هرچند ماه یک‌بار شاهد استفاده از رنگ‌های بی‌کیفیت برای تجدید رنگ‌آمیزی هستیم. درحالی‌که ما رنگ‌هایی داریم که در صورت استفاده تا پنج سال دوام خواهد داشت. این موضوع را بارها با شهرداری‌ها در میان گذاشته‌ایم، اما توفیق چندانی حاصل نشده است. نکته مهم دیگر مربوط به رنگ‌آمیزی پل‌های بتنی است. این پل‌ها در سال‌های گذشته برخلاف اصول اولیه نگهداری بتن توسط شهرداری‌ها نقاشی می‌شدند و به همین علت خوردگی بتن و آسیب‌های آنها به چشم نمی‌آمد، اما خوشبختانه امروز بسیاری از شهرداری‌ها به این موضوع مهم توجه دارند. طاهباز همچنین به استفاده از بتن آماده به‌جای بتن کارگاهی تاکید می‌کند و می‌افزاید: استفاده از بتن آماده با توجه به سازه‌های بلندمرتبه امری ضروری است، چراکه ساخت بتن در محل پروژه به دلیل حجم کار امکان‌پذیر نیست. از طرفی این بتن‌ها بر اساس نسبت‌های مشخص آب، سیمان، شن و ماسه و افزودنی‌ها موردنیاز در کارخانه ساخته می‌شوند و از کیفیت بالاتری برخوردارند. نکته دیگر که باعث ارتقای کیفیت این بتن‌ها شده نظارت دستگاه‌های مسوول مانند سازمان ملی استاندارد و همچنین افزایش سطح آگاهی مردم است که تولیدکننده بتن آماده را مجاب به ارتقای کیفیت کرده است.