کرونا؛ 11 سپتامبری دیگر برای گردشگری

 حتی با برداشته شدن دستورات «در خانه بمانیم» و لغو قرنطینه، مسافرت‌ها همچنان متوقف است و مردم نگران سلامت خود هستند و ترجیح می‌دهند به مسافرت نروند. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از بیزینس اینسایدر، شرکت بوکینگ هلدینگز در ماه اوت گزارش داد که کل مبلغ دریافت شده از مشتریان برای محصولات مسافرتی و خدمات رزرو شده این شرکت در سه‌ماهه دوم سال‌جاری ۹۱ درصد کاهش یافت. علاوه بر این، این درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز ۸۴ درصد کاهش نشان داد و به ۶۳۰ میلیون دلار رسید. بوکینگ هلدینگز، یک شرکت آمریکایی است که در زمینه مسافرت و خدمات وابسته به آن به‌صورت آنلاین فعالیت می‌کند. این شرکت صاحب شش برند تجاری شناخته‌شده است که در بیش از ۲۲۰ کشور دنیا به بیشتر از ۴۰ زبان مختلف خدمات‌رسانی می‌کند و فهرستی مشتمل بر بیش از ۲۹ میلیون هتل، خانه و آپارتمان در سراسر دنیا را در اختیار دارد. کارکنان این شرکت از ۱۴۰ ملیت مختلف هستند. هرسال حدود ۵/ ۱ میلیارد نفر مسافرت‌های خود را رزرو می‌کنند که ۷۰ درصد از این تعداد به‌صورت آنلاین انجام می‌دهند.

گلن فوگل، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت بوکینگ هلدینگز، تقریبا ۲۱ سال در سمت‌های مختلف در این شرکت کارکرده است. وی به‌تازگی در مصاحبه با بیزینس اینسایدر اظهار کرد که «بررسی وضعیت مسافرت‌ها پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ قیاس خوبی برای شرایط امروز است.» او در ادامه افزود، وقتی در وسط هر بحرانی قرار می‌گیرید، نخست می‌ترسید که هرگز شرایط ‌مانند قبل خواهد شد؟ آیا شرایط به وجود آمده برای همیشه ادامه خواهد داشت؟ چه زمانی متوقف خواهد شد؟ اما از آنجا‌ که چند مورد این‌چنین را پشت سر گذاشته‌اید، می‌دانید که همیشه شرایط به قبل بازمی‌گردد.

وی در زمان ۱۱ سپتامبر در منهتن زندگی می‌کرد و به یاد می‌آورد که برخی از مردم در آن زمان می‌گفتند که دیگر هرگز سوار هواپیما نخواهند شد. وی گفت: «اما طولی نکشید که مردم دوباره سفرهای خود را آغاز کردند. البته این نکته را نباید ازنظر دور داشت که تغییراتی نیز انجام شد و از آن تاریخ به بعد مسائل امنیتی بسیار شدیدتری اعمال شد.» در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی مانند «دلتا» و «جت بلو» صندلی‌های میانی را مسدود کرده‌اند تا رعایت فاصله اجتماعی در پروازها فراهم شود. یک نظرسنجی در ماه اوت نشان داد که مسافران حاضر هستند حتی ۱۷ درصد بیشتر بپردازند و برای مسافرت از پرواز شرکت هواپیمایی استفاده کنند که صندلی‌های میانی را مسدود کرده باشد. شرکت‌های هواپیمایی همچنین مسافران را ملزم به استفاده از ماسک در هواپیما می‌کنند و در فرودگاه‌ها نیز علائم هشداردهنده‌ای وجود دارد که به افراد یادآوری می‌کند ۶ فوت از یکدیگر فاصله داشته باشند. در همین حال هتل‌ها با تغییر تبلیغات خود مبنی بر رعایت پروتکل‌های پاکیزگی و بهداشتی مسافران را به رزرو و اقامت ترغیب می‌کنند. به‌عنوان‌مثال هیلتون با شرکت رکیت بنکایزر و کلینیک مایو همکاری خود را آغاز کرده است تا با یکسری اقدامات جدید برای مقابله با شیوع همه‌گیری ویروس کرونا، سلامت مسافران را تامین کند. کلینیک مایو یکی از معتبرترین مراکز و دانشگاه‌های علوم پزشکی در جهان است.

رکیت بنکایزر، شرکت کالاهای بریتانیایی چند ملیتی است که در زمینه تولید و عرضه عمده محصولات بهداشت و سلامت فعالیت می‌کند و بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد ضدعفونی‌کننده در جهان است. این شرکت صاحب برندهای شناخته شده فراوانی است که می‌توان به مواد ضدعفونی‌کننده لیزول، دتول، محصولات ماشین ظرفشویی فینیش، مسکن نوروفن و... اشاره کرد.

فوگل امیدوار است که با ارائه مراقبت‌های کارآمدتر و استفاده بیشتر از فناوری مردم در سفرها احساس امنیت کنند.

وی گفت: «من فکر می‌کنم مردم تمایل ذاتی به سفر دارند. ما باید کمی تحمل کنیم و مدتی زمان لازم است، اما من این اطمینان را به شما می‌دهم که طی چند سال آینده شاهد مسافرت‌های بیشتر و بزرگ‌تری نسبت به قبل از این همه‌گیری وحشتناک خواهیم بود.»