میزان ذخایر مکشوف طلا در ایران با توجه به اظهارات معاونت محترم امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت ۳۲۰ تن بوده و میزان تولید سالانه ۱۲ تن در سال است که عمدتا از معادن زرشوران، داشکسن، آق‌دره، اخترچی، موته و سرچشمه استحصال می‌شود. ضمنا هدف تولید طلا طبق سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ برابر با ۱۰ تن بوده است که با احتساب تولید ۱۲ تن طلا در سال، ۵ سال قبل از افق چشم‌انداز به ۱۲۰ درصد هدف دست ‌یافته‌ایم. این موضوع بیش از آنکه نشان‌دهنده عملکرد مناسب در تولید طلا باشد،گویای پایین قرار دادن هدف تولید طلا و پایین بودن انتظار سیاست‌گذار نسبت به پتانسیل معدنی طلا در کشور عزیزمان ایران است که باید اصلاح شود. میزان تولید جهانی طلا در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۳۳۰۰ تن می‌رسد. معدن (مورون‌تااو) Muruntau در ازبکستان بزرگ‌ترین معدن طلای جهان از نظر تولید در سال ۲۰۱۹ بود. پنج معدن از هر ده معدن بزرگ طلا متعلق به شرکت (بریک) Barrick است. در این مقاله مروری می‌کنیم بر ۱۰ معدن بزرگ طلا در جهان که توسط وب‌سایت mines and metals بر اساس آمار تولید سال ۲۰۱۹ تهیه‌شده است. این لیست نسبت به نسخه ۲۰۱۸ تغییر محسوسی داشته است. معدن (گراسبرگ) Grasberg در اندونزی که مقام اول را به‌عنوان بزرگ‌ترین معدن در حال استخراج طلا در جهان در سال ۲۰۱۸ به دست آورد، در آستانه خروج از لیست ۱۰ معدن برتر است. مجتمع معدنی (گراسبرگ) در حال انتقال به عملیات زیرزمینی برای بازگشت به تولید کامل است که برای سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی ‌شده است.

 معدن (مورون تا او) Muruntau

در سال 2019 تخمین زده می‌شود مجتمع معدنی (مورون‌تااو) Muruntau، واقع در ازبکستان و متشکل از معادن روباز بیش از 2 میلیون اونس طلا تولید کرده باشد. این معدن بیش از 3/ 3 کیلومتر طول، 5/ 2 کیلومتر عرض و عمق نزدیک به 600 متر دارد که توسط شرکت دولتی (ناوویی) Navoi اداره می‌شود. با توجه به منابع خیره‌کننده، منابعی که ظرفیت آنها بیش از 150 میلیون اونس تخمین زده‌ شده است، احتمالا (مورون تا او) Muruntau رتبه خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین معدن طلای جهان کسب خواهد کرد.

 معدن اولیمپیادا Olimpiada

معدن اولیمپیادا Olimpiada دریکی از پربارترین مناطق استخراج طلا در روسیه واقع‌شده است. این معدن در سال 1996 تولید خود را آغاز کرد و در حال حاضر بیش از نیمی از کل تولید طلای شرکت‌های مستقر در مسکو را تشکیل می‌دهد. سنگ معدن استخراج ‌شده در سه کارخانه با ظرفیت 13 میلیون تن سنگ معدن سالانه فرآوری می‌شود. (اولیمپیادا) در سال 2019، به میزان 389/ 1 میلیون اونس طلا تولید کرد که نسبت به سال قبل 5 درصد افزایش داشته است.

 معدن (کارلین) Carlin

در جولای 2019، Goldstrike Barrick’s (شامل 60 درصد سهم South Arturo) و Newmont’s Carlin  وارد مشارکت در Nevada Gold Mines شدند و اکنون به‌عنوان (کارلین) Carlin شناخته می‌شوند. این عملیات بسیار عظیم روی سنگ‌های کربنات موجود در غرب شهر (الکو) Elko با امتداد 56 کیلومتر که به‌عنوان (کارلین ترند) Carlin Trend مشهور است، انجام‌ شده است. (کارلین ترند) برای اولین بار از سوی جان لیورمور و آلن کوپ در سال 1965 مشاهده شد. این مجموعه معدنی طبق گفته (باریک) در سال 2019 به میزان 315/ 1 میلیون اونس طلا تولید کرد.

 معدن (پابلو ویجو) Pueblo Viejo

معدن (پابلو ویجو) در جمهوری دومینیکن حدود 100 کیلومتری شمال غربی پایتخت سانتا دومینگو واقع است. معدنPueblo Viejo  (پابلوویجو) سرمایه‌گذاری مشترک بین (باریک) Barrick (40 درصد) و Newmont Goldcorp (60 درصد) است. معدن (پابلو ویجو)Pueblo Viejo، 983/ 0 میلیون اونس طلا در سال 2019 تولید کرده است.

 معدن (کورتز) Cortez

معدن طلای (کورتز) یک معدن و کارخانه فرآوری بزرگ طلا در Lander (لندر) و منطقه Eureka در ایالات‌متحده آمریکا تقریبا در 75 مایلی جنوب غربی (الکو) Elko واقع‌شده است. در جولای 2019، Cortez وارد مشارکت بین (باریک) Barrick و (نیومونت) Newmont  در Nevada Gold Mines شد. این معدن به گفته (باریک)، در سال 2019، 963/ 0 میلیون اونس طلا در (کورتز) تولیدشده است.

 معدن  Lihir

معدن Newcrest’s Lihir در جزیره آنیولام در ایرلند پاپوآ گینه‌نو در 900 کیلومتری شمال شرقی شرق بندر مورسبی واقع است. ذخایر طلا در دهانه آتشفشانی Luis Caldera قرار دارد.ازاین‌ رو ازنظر زمین‌گرمایی فعال است. این معدن 881/ 0 میلیون اونس طلا در سال 2019 تولید کرده که در مقایسه با سال 2018 به میزان 10 درصد کاهش داشته است.

 معدن Cadia East (کادیا ایست)

معدن Newcrest’ Cadia (نیوکرست کادیا) از دو معدن زیرزمینی یکی به نام Cadia East (کادیا ایست) و دیگری به نام Ridgeway تشکیل‌شده است. معدن کادیا ایست بزرگ‌ترین معدن طلا در استرالیا است و در سال 2019، میزان 871/ 0میلیون اونس طلا تولید کرد که نسبت به سال گذشته نزدیک به 16 درصد افزایش داشته است.

 معدن Grasberg (گراسبرگ)

مجتمع مس - طلای Freeport Mcmoran’s Grsberg در استان پاپوآ اندونزی واقع‌شده است که میزان 863/ 0 میلیون اونس طلا در سال 2019 تولید کرد که 68 درصد کمتر از سال 2018 است. میزان ذخیره استخراجی مورد انتظار از این معدن در سال گذشته کاهش داشته و باعث شده که معدن گراسبرگ از رتبه اول بزرگ‌ترین معدن طلا در سال 2018 تنزل یافته و در جایگاه هشتم در سال 2019 قرار گیرد. این معدن که برای 30هزار نفر ایجاد اشتغال می‌کند، 4100 متر بالاتر از سطح دریا در نزدیکی Puncak jaya، بلندترین کوه در پاپوآ واقع‌شده است. میزان ذخیره طلا در سال 2001 به بیش از 5/ 3 میلیون اونس رسیده بود.

 معدن Kibali (کیبالی)

معدن کیبالی در جمهوری دموکراتیک کنگو در مجاورت شهر Doko و 210 کیلومتری Arua در مرز کشور اوگاندا واقع‌شده است. Kibali متعلق به شرکت AngloGold Ashanti (45%)، شرکت طلای (باریک) Barrick (45%) و Randgold و Societe Miniere de Kio-Moto (SOKIMO) (10%) که یک شرکت دولتی استخراج طلا است. این معدن در سال 2019، به میزان 813/ 0 میلیون اونس طلا تولید کرده است.

 معدن Loulo-Gounkoto

مجموعه Loulo-Gounkoto که متعلق به شرکت Barrick است، شامل دو محدوده استخراجی شامل Loulo و Gounkoto است و در غرب مالی هم ‌مرز با سنگال و مجاور رودخانه Faleme واقع‌ شده است. کمپانی Societe des Mines de Loulo SA (Loulo) صاحب معدن طلای Loulo است و کمپانی Societe des mines de Gounkoto (Gounkoto) مالک معدن طلای Gounkoto است. هر دو معدن Loulo و Gounkoto متعلق به  Barrick  و ایالت مالی است.  80 درصد این معادن متعلق به باریک و 20 درصد متعلق به ایالت مالی است.  همچنین Loulo- Gounkoto در سال 2019، میزان 715/ 0 میلیون اونس طلا تولید کرد.