تسهیلات بانک مهر ایران

بانک قرض‌الحسنه مهرایران در شش ماه اول امسال به یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار نفر وام داده است. مرتضی اکبری مدیرعامل این بانک در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با تاکید بر اینکه تسهیلات پرداختی در شش ماه اول امسال به‌طور میانگین ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان بوده است، گفت: در شش ماه اول امسال رقم ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت ‌شده است. وی افزود: قصد داریم در شش ماه دوم سال نیز تا ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات به یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار نفر پرداخت کنیم. وی تصریح کرد: وام قرض‌الحسنه ۳۰ میلیون تومانی نیز در بانک مهر ایران طبق روال قبلی پرداخت خواهد شد.

اقساط وام ۳۰ میلیون تومانی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران مانند فرمول وام ازدواج بانک مرکزی محاسبه می‌شود و متقاضی در صورت پرداخت اقساط در ۱۲ ماه، باید در اولین قسط یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در ۱۱ قسط بعدی دو میلیون و ۷۲۷ هزار تومان پرداخت کند؛ اما اگر بخواهد این اقساط را در ۲۴ ماه پرداخت کند باید در قسط اول یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در سایر اقساط یک‌میلیون و ۳۶۳ هزار تومان بپردازد.

اقساط وام با بازپرداخت ۴۸ ماه (۴۴ قسط برای اصل وام و ۴ قسط برای کارمزد برابر اعلام شعبه) است و کارمزد این تسهیلات بین صفر تا ۴ درصد است.

پیش ‌از این برای مبلغ تسهیلات ۲۰میلیون تومانی ۲۵ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان معدل حساب موردنیاز برای مدت‌زمان ۱۲ ماه نیاز است تا امتیاز دریافت تسهیلات به‌صورت کامل دریافت شود. میانگین شش‌ماهه معدل حساب موردنیاز برای دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی ۵۸ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان است. مبلغ اقساط وام ۲۰ میلیون تومانی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به میزان ۴۵۵ هزار تومان در هرماه و بازپرداخت در ۴۸ ماه است. این مبلغ قسط با کارمزد ۴ درصد محاسبه‌ شده است.

تسهیلات اعطایی بانک مهرایران از ۱۳۸ هزار میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۹۷ تقریبا به ۲۲۹ هزار میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۹۸ رسیده است. این عدد حاکی از رشد ۶۶ درصدی تسهیلات پرداخت‌شده از سوی بانک مهر ایران در مدت یادشده است.

بانک قرض‌الحسنه مهرایران در سال گذشته به بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تسهیلات پرداخت کرده و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری نیز به سه میلیون نفر تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کند. در ۶ ماهه امسال به یک‌میلیون و دویست هزار نفر تسهیلات پرداخت کرده است.

 شرایط بانک قرض‌الحسنه رسالت

به گفته ایزدی، مدیر اعتبارات بانک قرض‌الحسنه رسالت، شرایط این بانک برای متقاضیان دریافت وام ۳۰میلیونی به این‌گونه است که حداکثر مدت بازپرداخت اعلام ‌شده از سوی بانک مرکزی ۶۰ ماه و حداکثر مبلغ ۳۰ میلیون تومان است. بانک رسالت براساس میانگین دوره سپرده‌گذاری و مشخص شدن توان بازپرداخت متقاضی، مبلغ وام را اعلام می‌کند و توان بازپرداخت فرد نیز در سامانه مرآت مشخص می‌شود. همچنین نرخ کارمزد این تسهیلات در بانک رسالت نیز بین صفر تا ۴ درصد است که تابه‌حال بیش از ۹۵ درصد از تسهیلات پرداختی، با نرخ کارمزد ۲‌درصد ارائه ‌شده است. بانک رسالت بر اساس اعتبارسنجی سامانه مرآت هیچ ضامنی از دریافت‌کننده تسهیلات نمی‌خواهد و همه اعتبارسنجی‌ها از طریق این سامانه انجام می‌شود.

فرآیند دریافت تسهیلات غیرحضوری در بانک قرض‌الحسنه رسالت نیز این‌گونه است که متقاضیان در صورت نداشتن سپرده قرض‌الحسنه جاری و پس‌انداز در بانک قرض‌الحسنه رسالت، برای افتتاح حساب به سامانه عضویت مراجعه کنند. پس از افتتاح حساب، برای انجام فرآیند اعتبارسنجی نسبت به ثبت‌نام در سامانه مرآت  اقدام و پس از اخذ نتیجه نسبت به تکمیل پرونده اعتبارسنجی اقدام می‌کنند.

برای برآورد تسهیلات و در صورت نداشتن اطلاع از مبلغ و مدت تسهیلات قابل درخواست متقاضیان می‌توانند به صفحه پیشخوان مجازی رسالت مراجعه‌کننده پس از دریافت پیامک تایید از سامانه اعتبارسنجی مرآت نسبت به ثبت درخواست تسهیلات در سامانه اینترنت بانک رسالت اقدام کنند.

پیش‌تر مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت از پرداخت بیش از چهار میلیون و دویست هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه از سال ۹۲ تا اواخر تیرماه سال‌جاری در این بانک خبر داد. محمدحسین حسین‌زاده گفت: تعداد و میزان تسهیلات پرداختی در این بانک در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۲ حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است.

 وی افزود: از ابتدای سال‌جاری بالغ‌بر ۳۵۰ هزار فقره تسهیلات پرداخت‌شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز ۵۵ درصد افزایش داشته است.

حسین‌زاده اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون توانسته‌ایم ازنظر تعداد تراکنش‌های شتابی رتبه هفتم و در سهم بازار بانک پذیرنده از کل تعداد تراکنش‌های شبکه پرداخت رتبه دوازدهم را  از بین تمام بانک‌ها و موسسه مالی و اعتباری به خود اختصاص دهیم.