استقبال از خودروی برقی بی‌وای‌دی

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، شرکت بی‌وای‌دی در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی خودروی پکن اعلام کرد تنها باگذشت کمتر از دو ماه از تاریخ معرفی خودروی هان، تعداد ۴۰ هزار تقاضای خرید آن در چین به ثبت رسیده است. خودروسازی بی‌وای‌دی، توسط وارن بافت، سرمایه‌گذار مشهور آمریکایی حمایت می‌شود.

این سدان لوکس برای نخستین بار در ۱۲ جولای معرفی شد و قرار است در ابتدا تنها در چین به فروش برسد. بی وای‌دی می‌گوید که در ماه آگوست تعداد ۴ هزار دستگاه از خودروی مزبور را تحویل متقاضیان داده است.

خودروی هان می‌تواند با هر بار شارژ، مسافت ۶۰۵ کیلومتری را بپیماید و بازه قیمتی آن نیز بین ۲۲۹ هزار یوآن تا ۲۷۹ هزار یوآن یا ۳۳ هزار دلار تا ۴۰ هزار دلار است. همچنین نسخه پلاگین هیبریدی این خودرو نیز با بهای کمتر ۲۱۹ هزار یوآن به فروش می‌رسد. البته مسافتی که این خودرو پس از یک‌بار شارژ کامل می‌پیماید اندکی از خودروی تسلا ۳ که در کارخانه شانگهای ساخته می‌شود، کمتر است. تسلا می‌گوید در سه‌ماهه منتهی به ۳۰ ژوئن، تعداد ۹۰ هزار دستگاه از محصولات خود را در سراسر جهان فروخته است.

تجارت خودرو و محصولات مربوط به آن تنها نیمی از درآمدهای بی‌وای‌دی را شامل می‌شود. این شرکت همچنین یکی از غول‌های چینی ساخت باتری‌ برای خودروهای برقی است و در این زمینه یک کارخانه مشترک با شرکت تویوتاموتور دارد. از ابتدای سال جاری تاکنون، ارزش سهام این شرکت با رشد خارق‌العاده ۲۰۰ درصدی روبه‌رو بوده است و در روز چهارشنبه نیز رکورد تازه‌ای از خود برجای گذاشت.

بی‌‌وای‌‌دی خودروساز چینی مستقر در شهر شنزن است که در زمینه تولید و مونتاژ خودرو، اتوبوس، خودروهای برقی و لیفتراک فعالیت می‌کند.

شپنگ، استارت‌آپ چینی تولید وسایل برقی نیز که در ماه گذشته در بورس نیویورک عرضه شد نیز اعلام کرده است که تقاضا برای سدان لوکس پی ۷ آن در حال رشد است. ارزش سهام این شرکت نیز پس از عرضه اولیه تاکنون، رشد ۲۵درصدی داشته است.

پی ۷ با قیمتی بین ۲۲۹ هزار یوآن تا ۳۴۹ هزار یوآن به فروش می‌رسد و گفته می‌شود که این خودروی چینی با قابلیت پیمایش ۷۰۶ کیلومتر با هر بار شارژ، دارای بیشترین برد مسافتی در بین خودروهای برقی جهان است.