تولید شمش طلا در سطح استانداردهای جهانی

بر همین اساس برنامه تولید امسال حدود ۲۸۰ کیلوگرم است، اما پیش‌بینی می‌شود که بالای ۳۰۰ کیلو تولید داشته باشیم. وی بابیان اینکه هم‌اکنون در حال تولید شمش‌های ۵۰۰ و یک هزارگرمی هستیم، تصریح کرد: ازاین ‌رو سیستم‌های ذوب و ریخته‌گری را ارتقا داده و با استفاده از کوره‌های مخصوص القایی، ذوب انجام می‌دهیم. طالاری با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته شمش تولیدی مجتمع از استاندارد برخوردار نبود، گفت: نواقص را برطرف کرده و به استاندارد لازم دست پیدا کردیم. بر اساس دستیابی به استانداردهای لازم، مجتمع طلای موته هم‌اکنون دارای تنها آزمایشگاه در سطح کشور است که از استاندارد ۱۷۰۲۵ برخوردار است. وی در مورد افزایش قیمت طلا در بازارهای خارجی و داخلی گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده، قیمت طلا به ۲ هزار دلار بر هر اونس خواهد رسید و نرخ طلا در بازار داخل نیز بر پایه انس جهانی و ارزش دلار تعیین می‌شود.

طالاری خاطرنشان کرد: با توجه به نرخ دلار ۳۰ هزارتومانی در کشور، قیمت طلا نیز با رشد مواجه شده است. ازاین‌ رو شاهد تقاضای بالای مردم برای خرید طلا و سکه به‌منظور حفظ ارزش دارایی‌شان هستیم که خود مزید بر علت رشد قیمت است.

وی افزود: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته قیمت جهانی طلا روی پایه ۲ هزار دلار بر هر اونس بسته خواهد شد و فراتر نخواهد رفت و در صورت مهار ویروس کووید- ۱۹ کاهش قیمت آن متصور است. مدیرعامل مجتمع طلای موته تصریح کرد: امید است با اتخاذ سیاست‌های صحیح از سوی دولت شاهد کاهش قیمت طلا و دلار در بازار داخل باشیم. وی در مورد طرح‌های توسعه مجتمع طلای موته خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در حال اخذ پروانه معدن دره‌اشکی هستیم؛ به‌گونه‌ای که مصوبه ارزیابی از سوی محیط‌زیست تایید شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری موفق به دریافت پروانه بهره‌برداری خواهیم شد.

طالاری با اشاره به اینکه تعداد معادن از ۲ به ۳ معدن خواهد رسید، افزود: ازاین‌رو در معادن اطراف مجتمع، روی معادن طلا اکتشاف تکمیلی صورت گرفته ازجمله معادن گدار سرخ و شانق که هنوز میزان ذخایر آنها مشخص نیست.

وی در مورد میزان فروش شمش طلای مجتمع، گفت: بر اساس سیاست‌های صورت‌گرفته از طریق بورس کالای ایران طی روزهای چهارشنبه عرضه شمش صورت می‌گیرد.

مدیرعامل مجتمع طلای موته میزان عرضه هفتگی شمش طلا به بورس کالا را بین ۵ تا ۱۰ کیلو اعلام و تاکید کرد: عیار شمش تولیدی این مجتمع ۹۹۹ است. وی با اشاره به بررسی جایگاه ایران در تولید طلا و مقایسه آن با جهان گفت: ایران در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ حدود ۵/۸ تن طلا تولید کرده است و از لحاظ میزان تولید در رده چهل و سوم جهان قرار دارد. طالاری تصریح کرد: خوشبختانه ذخیره طلای کشور خوب و حدود ۴۴۰ تن است. برای افزایش این ظرفیت، معادن بسیاری برای تولید طلا، پروانه اکتشاف گرفته‌اند و درصدد احداث کارخانه فرآوری هستند. به جرات می‌توان گفت چشم‌انداز طلا در ایران روشن است و در یک الی دو سال آینده، به تولید بالای دوازده الی سیزده تن خواهیم رسید.

مدیر مجتمع معدنی طلای موته در مورد چالش‌های موجود در استخراج و اکتشاف طلا در کشور تاکید کرد: خوشبختانه فعالیت‌های اکتشافی و استخراجی طلا در کشور بومی‌سازی شده است؛ مجتمع طلای موته در اسفندماه ۱۳۷۱ به بهره‌برداری رسید و به‌عنوان اولین مجتمع اکتشاف و استخراج طلا فعالیت خود را شروع کرد. به گفته وی، تکنولوژی مجتمع طلای موته مربوط به شرکت بی‌اچ‌پی استرالیا است که در آن زمان وارد کشور شده بود. این مجتمع باعث شده تا تکنولوژی مذکور در سطح کشور رونق گیرد و به‌عنوان مجتمع دولتی به‌صورت پایلوت برای انتقال تکنولوژِی به سایر معادن عمل ‌کند.

طالاری تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۷ مجتمع فعال طلا در کشور وجود دارد که دارای کارخانه فرآوری بوده و تا پایان سال ۹۹، حداقل دو کارخانه به مجتمع‌ها اضافه خواهد شد. تنها مشکلی که در این زمینه وجود دارد، تهیه مواد اولیه است که یکی از مواد مصرفی آن، سیانور سدیم ۹۸ درصد است که با توجه به تحریم‌ها، واردکردن آن‌ به کشور بسیار سخت است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران چند قرارداد منعقد کرده است تا تولید سیانور ۹۸ درصد را در سطح کشور انجام دهد. در حال حاضر تنها دو کارخانه آن‌هم در سطح بسیار کوچک، سیانور ۴۰ درصد تولید می‌کنند. این سیانور، در فرآیندهای مجتمع طلای موته صفر تا صد مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما خیلی از معادن طلا نمی‌توانند از آن استفاده کنند. مدیر عامل مجتمع طلای موته افزود: بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر مصرف سیانور ۹۸ درصد حدود ۳۵۰۰ تن در سال است که در آینده به ۵۰۰۰ تن می‌رسد، بنابراین واردکردن تکنولوژی و احداث یک کارخانه ۵ هزار تنی، می‌تواند نیاز بازار و کشور را تامین و مشکل معادن را حل کند. همچنین ایمیدرو و ایمپاسکو می‌توانند سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این زمینه انجام دهند.

وی تصریح کرد: برای افزایش ذخیره‌ پیش‌بینی‌شده که حدود ۴۴۰ تن است، باید فعالیت بسیاری انجام داد. مجتمع طلای موته در سال‌های ۹۵ و ۹۶ اقدام به خرید ماده معدنی کرد تا حالت زنجیره تولید را ایجاد کند؛ بنابراین برنامه‌ریزی‌ها باید به نحوی باشد تا معادن کوچک با کارخانه‌های فرآوری موجود تعامل داشته و بتوانند خریدوفروش ماده معدنی را انجام دهند. به گفته طالاری، برخی اوقات معادن کوچک طلا به خاطر زیرساخت‌ها و شرایطی که بر سر راه‌ آنها وجود دارد، نمی‌توانند تولید خوبی داشته باشند و می‌توانند به کارخانه‌های موجود ازجمله طلای موته مراجعه کنند. مجتمع موته خواهان این موضوع است که با خرید ماده معدنی، آن را فرآوری و با قیمت‌گذاری مناسب میان کارخانه‌های کوچک تقسیم کند.

وی در مورد صادرات طلا افزود: دولت طی بخشنامه‌ای اعلام کرده است که هر فرد، می‌تواند حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم طلا معادل ۴النگو و دو گوشواره صادر کند، اما در حال حاضر مصرف داخلی کشور بسیار بالاتر از میزان تولید است. به‌عبارت‌دیگر تولید طلا در کشور حدود ۵/۸ تن است. این در حالی است که مصرف داخلی کشور تقریبا ۷۰ الی ۸۰ تن است.

p27 (2)