صادرات به عراق و افغانستان

داوود شفیعی، مدیرعامل شرکت برفاب دلیجان به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: از حدود ۱۶ سال پیش کار تولید عایق‌های رطوبتی ایزوگام را آغاز کردیم و دریافت نشان ملی استاندارد حاکی از کیفیت محصول ماست. کیفیت محصولات ما باعث شده در زمینه صادرات ایزوگام به عراق و افغانستان هم موفق باشیم. وی می‌افزاید: بخش اعظم مواد اولیه ما در داخل کشور تامین می‌شود، اما موادی نظیر الیاف شیشه و پوش‌برگ را از کشور چین وارد می‌کنیم. البته هم‌اکنون چند کارخانه تولید مواد اولیه مذکور را با جدیت دنبال می‌کنند که امیدواریم در ادامه از واردات بی‌نیاز شویم.

 ضرورت بازرسی نمایندگی‌های فروش ایزوگام

شفیعی با اشاره به اینکه تولید ایزوگام مشمول استاندارد اجباری است، ادامه می‌دهد: شرکت‌هایی که کیفیت‌محور هستند، این نشان را دریافت می‌کنند و با صرف هزینه‌های بالا، محصولات خود را منطبق بر استاندارد ارائه می‌کنند، اما برخی دیگر به‌رغم دارا بودن استاندارد، محصولشان با نازل‌ترین کیفیت وارد بازار می‌شود و اتفاقا به دلیل قیمت ارزان‌تر، توانسته‌اند بازار فروش مطلوبی ایجاد کنند. حتی چنانچه بعد از چند سال مصرف‌کننده‌ها متوجه کیفیت نازل تولیدات آنها می‌شوند، سراغ تولید ایزوگام با یک برند دیگر می‌روند و این چرخه معیوب ادامه دارد. امروز اگر تمامی ایزوگام‌های تولیدی را با معیارهای استاندارد بسنجند، کمتر از ۱۰ درصد بازار نمره قبولی می‌گیرد؛ بنابراین صرف اینکه سازمان ملی استاندارد برای محصول تولیدکننده نشان استاندارد صادر کند، کافی نیست و باید نمایندگی‌های فروش مورد بازرسی قرار بگیرند. این کار می‌تواند از طریق همکاری سازمان ملی استاندارد و تعزیرات صورت بگیرد. مدیرعامل شرکت برفاب دلیجان تصریح می‌کند: عایق ایزوگام به‌گونه‌ای در صنعت ساختمان‌سازی کشور ما جاافتاده که به‌سختی می‌توان عایق دیگری را با آن جایگزین کرد. درواقع مقاومت و انعطاف این عایق با شرایط کشور ما سازگار است.

 سه برابر شدن قیمت قیر در سال‌جاری

وی بابیان اینکه قیمت قیر روزبه‌روز در حال افزایش است، می‌گوید: به‌طورکلی قیمت مواد اولیه تولید ایزوگام بسیار افزایش‌یافته است. به‌طور مثال قیمت هر کیلوگرم قیر به ۵هزار تومان رسیده است. این در حالی است که به دلیل رکود ساختمان‌سازی، فروش محصولات ما به طرز چشمگیری کاهش‌یافته است. قطعا رونق صنعت ساخت‌وساز و اجرای طرح‌های بزرگ تولید مسکن بسیاری از صنایع کوچک و اشتغال‌زا را احیا می‌کند. وی در رابطه با ایزوگام باکیفیت شاخص‌های مختلفی ارائه می‌کند و می‌گوید: ازجمله نکات مهم در خصوص ایزوگام می‌توان به ضخامت، وزن و اندازه آن اشاره کرد. ضخامت متوسط ایزوگام باکیفیت باید حدود ۸/ ۳ تا ۲/ ۴ میلی‌متر باشد و حدود ۸/ ۳ تا ۲/ ۴ کیلوگرم برای هر مترمربع وزن استاندارد به‌حساب می‌آید. ذکر این نکته ضروری است که برخلاف ادعای برخی تولیدکنندگان، وزن بالا ملاکی برای کیفیت بالای ایزوگام نیست. همچنین عرض ایزوگام باید یک متر و طول آن ۱۰ متر باشد. شفیعی اضافه می‌کند: نکته مهمی که باید توسط خریداران موردتوجه قرار بگیرد، بوی ایزوگام است. بدین معنا که اگر ایزوگام بوی نامطبوع و زننده‌ای دارد، نشان‌دهنده استفاده از قیرهای اسیدی در تولید آن است. این قیرها از روغن‌سوخته به دست می‌آید و محصول نهایی برخلاف ایزوگام‌های باکیفیت، خاصیت پلیمری ندارد. مدیرعامل عایق برفاب دلیجان می‌افزاید: نکته مهم دیگری که باید از طرف خریداران مورد دقت قرار بگیرد، انعطاف ایزوگام است. بدین معنا که ایزوگام در هوای معتدل نباید در اثر تا کردن دچار شکستگی شود.