شرکت هنس اند موریس که به نام اچ‌اندام شناخته می‌شود، سال‌هاست عنوان برترین برند پوشاک را در آمارهای جهانی به خود اختصاص داده است. این شرکت خرده‌فروشی پوشاک توانسته است با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری ویژه خود از یک برند محلی در کشور سوئد به برندی چندملیتی در عالی‌ترین سطح صنعت پوشاک تبدیل شود. اچ‌اندام بعد از شرکت ایندیتکس اسپانیا، جایگاه دوم بزرگ‌ترین خرده‌فروشی پوشاک و مد اروپا را به خود اختصاص داده است. طراحی پوشاک این شرکت در سوئد انجام می‌شود و پس از طراحی و تعیین مشخصات کالای مورد نظر، محصولات وارد مرحله برون‌سپاری شده و به کارخانه تولیدی اچ‌اندام در اروپا و آسیا ارسال می‌شود. محصولات این برند نهایتا در حدود ۵ هزار فروشگاه این شرکت در سراسر دنیا به مشتریان عرضه می‌شوند.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از بیزینس اینسایدر، پس از وضع قوانین جدید مقررات حفاظت از اطلاعات عمومی در اتحادیه اروپا در سال 2018 میلادی، این دومین جریمه نقدی است که به دلیل نقض حقوق مدنی کارمندان به یک شرکت تعلق گرفته است. بزرگ‌ترین جریمه در این رابطه در سال 2019 میلادی علیه گوگل در فرانسه وضع شد که مبلغ آن 50 میلیون یورو بود. جریمه گوگل به دلیل نحوه جمع‌آوری و به کارگیری اطلاعات کاربران به منظور شخصی‌سازی تبلیغات بوده است.

یک سازمان نظارت آلمانی پس از یک سال تحقیق در مورد آنچه «تجاوز شدید به حقوق مدنی کارمندان» در مرکز خدمات شرکت اچ‌اندام در نورنبرگ خوانده است، جریمه نقض حفاظت از داده‌ها را صادر کرد.

کمیساریای حفاظت از داده‌ها و آزادی اطلاعات هامبورگ گزارش داد حداقل از سال 2014 میلادی، شرکت اچ اند ام اطلاعات مربوط به کارمندان را ثبت کرده است.

موارد ثبت‌شده شامل اطلاعات گسترده‌ای است که دربرگیرنده یادداشت‌های کارمندان در مورد جزئیات تعطیلات تا علائم بیماری و تشخیص‌های پزشکی است.

کمیساریای حفاظت از داده‌ها و آزادی اطلاعات هامبورگ در تحقیقات خود دریافت که برخی از موارد ثبت شده حقایقی در مورد زندگی خصوصی کارمندان بوده است که سرپرست‌های این شرکت از طریق مکالمه‌های محل کار شنیده بودند از جمله حقایقی در مورد مسائل خانوادگی و عقاید مذهبی. سرپرستان برخی از این اطلاعات را به صورت آنلاین ذخیره می‌کردند که توسط 50 مدیر دیگر این شرکت قابل دسترسی بوده است. بعضی از این یادداشت‌ها بسیار مفصل بودند و سرپرستان با بروز مشکلات، آنها را به روزرسانی می‌کردند.

کمیساریای حفاظت از داده‌ها و آزادی اطلاعات هامبورگ اعلام کرد: مدیران علاوه بر ارزیابی عملکرد کارمندان، از این داده‌ها برای تصمیم‌گیری در مورد استخدام‌ها نیز استفاده می‌کردند. داده‌های جمع‌آوری شده، به دلیل یک خطای ساختاری که در اکتبر 2019 میلادی رخ داد، برای چندین ساعت در سراسر شرکت در دسترس همه قرار گرفت.

پروفسور یوهانس کاسپار، یکی از مقامات کمیساریای حفاظت از داده‌ها و آزادی اطلاعات هامبورگ گفت: این پرونده «بی‌توجهی جدی به حفاظت از اطلاعات کارمندان» را نشان می‌دهد. وی افزود: جریمه اعمال شده موجب می‌شود که سایر شرکت‌ها را از نقض حریم خصوصی کارمندانشان باز دارد.

درآمد اچ‌اندام برای سه ماه منتهی به آگوست 85/ 4 میلیارد یورو معادل 7/ 5 میلیارد دلار بوده است.

اچ‌اندام از پرسنل خود عذرخواهی کرده و غرامت قابل توجهی نیز به آنها پرداخت کرده است.